Muutoksia Keskustan valiokuntapaikkoihin

Eduskuntatalon pylväikkö

Keskustan eduskuntaryhmä järjestelee uudelleen kansanedustajiensa jäsenyyksiä eduskunnan valiokunnissa.

Järjestelyjä tehdään, jotta jokaisella kansanedustajalla olisi pääsääntöisesti kaksi varsinaista valiokuntajäsenyyttä ja jotta ministereistä kansanedustajiksi palaaville henkilöille saadaan jäsenyydet valiokunnissa.

Aiemmin valtiovarainministerinä ja puolueen puheenjohtajana toimineesta kansanedustaja Katri Kulmunista tulee jäsen ulkoasiain- ja valtiovarainvaliokuntiin sekä Suomen Pankin tilintarkastaja.

Kulmunin tilalle EU-asioita käsittelevän suuren valiokunnan jäseneksi tulee eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Eeva Kalli.

Edellisestä tiede- ja kulttuuriministeri Hanna Kososesta tulee talousvaliokunnan varapuheenjohtaja kansanedustaja Arto Pirttilahden tilalle ja ympäristövaliokunnan jäsen puolueen varapuheenjohtajan Petri Honkosen tilalle.

Pirttilahdesta tulee valtiovarainvaliokunnan varapuheenjohtaja kansanedustaja Esko Kivirannan tilalle sekä tulevaisuusvaliokunnan jäsen. Honkosesta puolestaan tulee perustuslakivaliokunnan jäsen Kallin tilalle.

Kiviranta siirtyy Suomen Pankin pankkivaltuutetuksi Keskustan varapuheenjohtajan Markus Lohen tilalle.

Eduskuntaryhmän puheenjohtajasta Antti Kurvisesta tulee lakivaliokunnan jäsen kansanedustaja Tuomas Kettusen tilalle. Kettunen jatkaa valiokunnan varajäsenenä.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMuutoksia Keskustan valiokuntapaikkoihin