Muutoksia Keskustan valiokuntapaikkoihin

Eduskuntatalon pylväikkö

Keskustan eduskuntaryhmä järjestelee uudelleen kansanedustajiensa jäsenyyksiä eduskunnan valiokunnissa.

Järjestelyjä tehdään, jotta jokaisella kansanedustajalla olisi pääsääntöisesti kaksi varsinaista valiokuntajäsenyyttä ja jotta ministereistä kansanedustajiksi palaaville henkilöille saadaan jäsenyydet valiokunnissa.

Aiemmin valtiovarainministerinä ja puolueen puheenjohtajana toimineesta kansanedustaja Katri Kulmunista tulee jäsen ulkoasiain- ja valtiovarainvaliokuntiin sekä Suomen Pankin tilintarkastaja.

Kulmunin tilalle EU-asioita käsittelevän suuren valiokunnan jäseneksi tulee eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Eeva Kalli.

Edellisestä tiede- ja kulttuuriministeri Hanna Kososesta tulee talousvaliokunnan varapuheenjohtaja kansanedustaja Arto Pirttilahden tilalle ja ympäristövaliokunnan jäsen puolueen varapuheenjohtajan Petri Honkosen tilalle.

Pirttilahdesta tulee valtiovarainvaliokunnan varapuheenjohtaja kansanedustaja Esko Kivirannan tilalle sekä tulevaisuusvaliokunnan jäsen. Honkosesta puolestaan tulee perustuslakivaliokunnan jäsen Kallin tilalle.

Kiviranta siirtyy Suomen Pankin pankkivaltuutetuksi Keskustan varapuheenjohtajan Markus Lohen tilalle.

Eduskuntaryhmän puheenjohtajasta Antti Kurvisesta tulee lakivaliokunnan jäsen kansanedustaja Tuomas Kettusen tilalle. Kettunen jatkaa valiokunnan varajäsenenä.

Eurovaaliehdokas Kati Häkkinen: EU:ssa päätetään sinullekin tärkeistä asioista
Vuoden 2019 EU-vaalien äänestysprosentti oli valtakunnallisesti 40,8 %, Kaakkois-Suomessa 36.5 % ja Mikkelissä 39,3 %.
13.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Miksi hallitus toimillaan vain romuttaa luottamusta?
Keskusta ihmettelee, miksi hallituksen ja hallituspuolueiden riveistä rakentamisen ja parantamisen sijaan revitään ja rapautetaan. Hallitus uhkaa toimillaan romuttaa Suomen toimivan eläkejärjestelmän, joka turvaisi myös tulevien sukupolvien aseman. Samoin hallitus on tekemässä sairaalaverkolle. Oraalle saatu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittäminen näyttää hallituksen käsissä vaihtuvan järjestelmän hävittämiseen. Sama meno jatkuu myös toisen hallituspuolueen puheissa, joissa pilkataan ja nälvitään ratkaisujen hakemisen sijaan.
12.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetMuutoksia Keskustan valiokuntapaikkoihin