Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen ei hyväksy ajatusta YLE:n palvelujen heikentämisestä maaseudun asukkaille.

Honkosen mukaan Yleisradion hyvät palvelut on saatava tasa-arvoisesti koko maassa, eikä antennilähetyksiä sovi heikentää ennen kuin laajakaistayhteydet taatusti toimivat myös maaseudulla. Kaavailut antenniverkon alasajosta nosti esille maanantaina Maaseudun Tulevaisuus.

– Ylen on palveltava suomalaisia tasa-arvoisesti, Honkonen sanoo.

– Nettipalvelut ovat erinomaisia, mutta lähetyksiä ei voi siirtää pelkästään netissä toimiviksi, sillä kunnon laajakaista ei ole vielä kaikkien ulottuvilla.

Honkosen mukaan nyt tärkeintä on jatkaa työtä laajakaistayhteyksien kohentamiseksi koko maassa, etenkin huonon palvelutason alueilla. Kattava antenniverkko on vuosikymmenten poliittisen työn tulos, nyt samanlainen ponnistelu on kesken laajakaistan osalta. Honkonen haluaa, että myös EU:n elvytysrahastoa hyödynnetään verkkoyhteyksien parantamiseksi maaseudulla.

– Vakaa ja nopea verkkoyhteys on nykyaikaisten palvelujen ja etätyön edellytys, siksi laajakaista on ulotettava myös kesämökeille maaseudun vakituisten asumusten ohella.

– Tämä on järkevää käyttöä myös EU:n elpymisrahoille, Honkonen linjaa.

Petri Honkonen

Keskustan varapuheenjohtaja, Tiede- ja kulttuuriministeri, Kansanedustaja (Keski-Suomi)

Keskustan varapuheenjohtaja Honkonen: Nykyiset väylät kuntoon vai rahat uusiin miljardihankkeisiin?
Tammikuun uutispommista vastasivat liikenne- ja viestintäministeriö sekä valtiovarainministeriö, joiden asiantuntijaselvitys tyrmää miljardien uudet ratahankkeet. Tuoreet tiedot kertovat, että superkalliit uudet yhteydet eivät maksaisi itseään takaisin, eivät juuri säästäisi ihmisten aikaa, ja olisivat ilmastopäästöiltään tuhoisia sadan vuoden ajan.
5.2.2023 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Honkonen: Antenneista ei luovuta ennen kuin laajakaista pelaa koko maassa