MEP Elsi Katainen vaatii: Unionin maahanmuuttoa on uudistettava realistisesti

europarlamentaarikko Elsi Katainen pitelee suurta kuusen oksaa suomalaisessa metsässä

-EU:n maahanmuutto pitää uudistaa, sillä nykyinen Dublin-järjestelmä ei toimi. On suomalaisten etu hakea järjestelmää, joka ei luo kannustimia muuttovirtojen syntymiseen, vaan ehkäisee nykyistä tehokkaammin laitonta maahanmuuttoa sekä nopeuttaa hakemusten käsittelyjä ja palautuksia, linjaa europarlamentaarikko Elsi Katainen.

-Ymmärrettävä ja tuloksellinen keskustelu edellyttää sitä, että jaamme saman tilannekuvan Suomessa ja Euroopassa. On välttämätöntä, että haemme ratkaisumalleja samoista faktoista käsin. Näin vaikean asian äärellä ei ole varaa mielikuvamaalailuihin, pelotteluun eikä vähättelyyn, Katainen summaa.

Kataisen mukaan kyse on isosta ja herkästä kokonaisuudesta, josta on uskallettava keskustella rakentavasti ajautumatta nurkkaan.

-On tosiasia, että osa EU-maista on kantanut kohtuuttoman suurta taakkaa Eurooppaan pyrkivistä pakolaisista maantieteellisen sijaintinsa vuoksi.

-Suomen on pidettävä puolensa neuvotteluissa. Suomalaisina tiedämme hyvin, mitä eläminen EU:n ulkorajoilla tarkoittaa, ja on myös meidän etumme hakea parannusta eurooppalaisiin ratkaisumalleihin maahanmuutossa, Katainen toteaa.

Euroopan komissio julkisti keskiviikkona (23.9) pitkään odotetun maahanmuutto- ja turvapaikkapaketin. Siinä esitetään muutoksia mm. turvapaikkahakemusten käsittelyyn, palautuksiin ja taakanjakoon EU-maissa. Lainsäädäntöuudistuksesta päättävät yhdessä jäsenmaiden neuvosto ja Euroopan parlamentti.

(Kataisen kuva: Joel Häkämies)

Keskustan varapuheenjohtaja Honkonen: Nykyiset väylät kuntoon vai rahat uusiin miljardihankkeisiin?
Tammikuun uutispommista vastasivat liikenne- ja viestintäministeriö sekä valtiovarainministeriö, joiden asiantuntijaselvitys tyrmää miljardien uudet ratahankkeet. Tuoreet tiedot kertovat, että superkalliit uudet yhteydet eivät maksaisi itseään takaisin, eivät juuri säästäisi ihmisten aikaa, ja olisivat ilmastopäästöiltään tuhoisia sadan vuoden ajan.
5.2.2023 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetMEP Elsi Katainen vaatii: Unionin maahanmuuttoa on uudistettava realistisesti