MEP Elsi Katainen vaatii: Unionin maahanmuuttoa on uudistettava realistisesti

europarlamentaarikko Elsi Katainen pitelee suurta kuusen oksaa suomalaisessa metsässä

-EU:n maahanmuutto pitää uudistaa, sillä nykyinen Dublin-järjestelmä ei toimi. On suomalaisten etu hakea järjestelmää, joka ei luo kannustimia muuttovirtojen syntymiseen, vaan ehkäisee nykyistä tehokkaammin laitonta maahanmuuttoa sekä nopeuttaa hakemusten käsittelyjä ja palautuksia, linjaa europarlamentaarikko Elsi Katainen.

-Ymmärrettävä ja tuloksellinen keskustelu edellyttää sitä, että jaamme saman tilannekuvan Suomessa ja Euroopassa. On välttämätöntä, että haemme ratkaisumalleja samoista faktoista käsin. Näin vaikean asian äärellä ei ole varaa mielikuvamaalailuihin, pelotteluun eikä vähättelyyn, Katainen summaa.

Kataisen mukaan kyse on isosta ja herkästä kokonaisuudesta, josta on uskallettava keskustella rakentavasti ajautumatta nurkkaan.

-On tosiasia, että osa EU-maista on kantanut kohtuuttoman suurta taakkaa Eurooppaan pyrkivistä pakolaisista maantieteellisen sijaintinsa vuoksi.

-Suomen on pidettävä puolensa neuvotteluissa. Suomalaisina tiedämme hyvin, mitä eläminen EU:n ulkorajoilla tarkoittaa, ja on myös meidän etumme hakea parannusta eurooppalaisiin ratkaisumalleihin maahanmuutossa, Katainen toteaa.

Euroopan komissio julkisti keskiviikkona (23.9) pitkään odotetun maahanmuutto- ja turvapaikkapaketin. Siinä esitetään muutoksia mm. turvapaikkahakemusten käsittelyyn, palautuksiin ja taakanjakoon EU-maissa. Lainsäädäntöuudistuksesta päättävät yhdessä jäsenmaiden neuvosto ja Euroopan parlamentti.

(Kataisen kuva: Joel Häkämies)

Keskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle
Monipaikkaisuudella ja sen etätyön muodolla on suuria vaikutuksia kaupunkiseuduilla, joilla asiantuntijatyön runsas määrä tarkoittaa myös aiempaa suurempaa määrää etätyötä koronan jälkeen. Enemmän kotona tehtävä työ synnyttää uutta kysyntää palveluille lähellä kotia. Lähipalveluiden kysyntä vaikkapa lounasravintoloiden muodossa todennäköisesti kasvaa, kun etätyöt nyt vakiintuvat, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen linjaa.
15.10.2021 / Uutiset
K-studion vieraaksi saapuu ministeri Antti Kurvinen. Keskustelussa mistä luomme lisää kasvua ja työpaikkoja luoville aloille, korjaamme koronan jälkiä ja pidämme huolta lapsista ja nuorista, kun samaan aikaan veikkauksen rahoitus vähenee.
14.10.2021 / K-Studio
Keskustan Markus Lohi: Kela-korvauksia ei pidä poistaa yksityisestä sairaanhoidosta
Keskustan varapuheenjohtaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj. Markus Lohi ei näe perustetta poistaa yksityisen sairaanhoidon kela-korvauksia. Tärkeää on myös varmistaa monituottajuus ja palveluseteleiden käyttö osana sote-uudistusta, Lohi toteaa.
11.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMEP Elsi Katainen vaatii: Unionin maahanmuuttoa on uudistettava realistisesti