MEP Elsi Katainen vaatii: Unionin maahanmuuttoa on uudistettava realistisesti

europarlamentaarikko Elsi Katainen pitelee suurta kuusen oksaa suomalaisessa metsässä

-EU:n maahanmuutto pitää uudistaa, sillä nykyinen Dublin-järjestelmä ei toimi. On suomalaisten etu hakea järjestelmää, joka ei luo kannustimia muuttovirtojen syntymiseen, vaan ehkäisee nykyistä tehokkaammin laitonta maahanmuuttoa sekä nopeuttaa hakemusten käsittelyjä ja palautuksia, linjaa europarlamentaarikko Elsi Katainen.

-Ymmärrettävä ja tuloksellinen keskustelu edellyttää sitä, että jaamme saman tilannekuvan Suomessa ja Euroopassa. On välttämätöntä, että haemme ratkaisumalleja samoista faktoista käsin. Näin vaikean asian äärellä ei ole varaa mielikuvamaalailuihin, pelotteluun eikä vähättelyyn, Katainen summaa.

Kataisen mukaan kyse on isosta ja herkästä kokonaisuudesta, josta on uskallettava keskustella rakentavasti ajautumatta nurkkaan.

-On tosiasia, että osa EU-maista on kantanut kohtuuttoman suurta taakkaa Eurooppaan pyrkivistä pakolaisista maantieteellisen sijaintinsa vuoksi.

-Suomen on pidettävä puolensa neuvotteluissa. Suomalaisina tiedämme hyvin, mitä eläminen EU:n ulkorajoilla tarkoittaa, ja on myös meidän etumme hakea parannusta eurooppalaisiin ratkaisumalleihin maahanmuutossa, Katainen toteaa.

Euroopan komissio julkisti keskiviikkona (23.9) pitkään odotetun maahanmuutto- ja turvapaikkapaketin. Siinä esitetään muutoksia mm. turvapaikkahakemusten käsittelyyn, palautuksiin ja taakanjakoon EU-maissa. Lainsäädäntöuudistuksesta päättävät yhdessä jäsenmaiden neuvosto ja Euroopan parlamentti.

(Kataisen kuva: Joel Häkämies)

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMEP Elsi Katainen vaatii: Unionin maahanmuuttoa on uudistettava realistisesti