Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen kaksijakoisia kommentteja

antti kurvinen

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen sumutusta, joka kohdistuu ennen kaikkea maaseudun ihmisiin ja maaseutuelinkeinoihin. Kaverit pelaavat kaksin kortein ja Kokoomuksen kanta vaihtuu, kun Helsingistä tullaan maakuntaan.

Kurvinen huomauttaa, että hallitus on nostamassa budjettiriihen päätöksien jälkeen lämmityspolttoaineiden veroa noin 100 miljoonalla eurolla. Keskustan vaatimuksesta korotus turpeen osalta ei muuta turpeen asemaa esimerkiksi kivihiileen nähden. Tuosta 100 miljoonan kokonaisuudesta turpeen osuus on 20 miljoonaa.

-Keskustalle kyse on ennen kaikkea pienen ihmisen lämmityslaskusta sekä maaseutuelinkeinojen puolustamisesta. Hallituskumppanit ajoivat turpeelle merkittävästi suurempaa veronkorotusta, jotta turpeen nykyinen veroetu pienenisi. Keskusta piti huolta, että turpeen vero on olennaisesti alhaisempi kuin muilla lämmityspolttoaineilla myös jatkossa. Keskustan ansiosta turpeen suhteellinen asema muihin verollisiin lämmityspolttoaineisiin ei heikkene, Kurvinen linjaa.

Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että Kokoomuksen puoluekokouksessa juuri hyväksytyn tavoiteohjelman keskeinen linjaus on: ’’Lopetamme turpeen merkittävän energiakäytön vuoteen 2032 mennessä.’’

Kokoomuksen eduskuntaryhmä on vaihtoehtobudjetissaan vuodelle 2020 esittänyt lämmityspolttoaineiden veronkorotusta 150 miljoonalla eurolla, josta turpeen osuus olisi 50 miljoonaa. Kokoomus olisi siis valmis tuplaamaan turpeen veron siitä, minkä hallitus on juuri budjettiriihessään päättänyt.

-Kokoomus kyllä esiintyy maakunnissa ja erityisesti Etelä-Pohjanmaalla suurena turvetuotannon ja metsäteollisuuden puolustajana. Kokoomus on kuitenkin vaatinut, että päästökauppakompensaatio lopetetaan kokonaan, joka olisi ennen kaikkea isku suomalaiselle vienti- ja metsäteollisuudelle. Kysynkin, että mikä on puolueen todellinen linja: Esimerkiksi Kai Mykkäsen ja Sari Multalan turpeen kieltävä vai Janne Sankelon turvetta puolustava linja? Kokoomuksen turvelinja pakottaisi lisäämään hallitsemattomasti puun käyttöä lämmityksessä, jonka seurauksena puuta ei riittäisi metsäteollisuuden tarpeisiin, Kurvinen linjaa.

-Herää kysymys, yrittääkö Kokoomus tahallisesti johtaa harhaan suomalaisia väittämällä Helsingissä toista ja maakunnissa aivan muuta. On kovin ikävää, että ennen yritysmyönteisyydestä ja maltillisesta rakentavasta politiikasta tunnetuksi tullut puolue on oppositiossa vajonnut halpaan ääntenkalasteluun, Kurvinen sanoo.

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKurvinen ihmettelee Kokoomuksen kaksijakoisia kommentteja