Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen kaksijakoisia kommentteja

antti kurvinen

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ihmettelee Kokoomuksen sumutusta, joka kohdistuu ennen kaikkea maaseudun ihmisiin ja maaseutuelinkeinoihin. Kaverit pelaavat kaksin kortein ja Kokoomuksen kanta vaihtuu, kun Helsingistä tullaan maakuntaan.

Kurvinen huomauttaa, että hallitus on nostamassa budjettiriihen päätöksien jälkeen lämmityspolttoaineiden veroa noin 100 miljoonalla eurolla. Keskustan vaatimuksesta korotus turpeen osalta ei muuta turpeen asemaa esimerkiksi kivihiileen nähden. Tuosta 100 miljoonan kokonaisuudesta turpeen osuus on 20 miljoonaa.

-Keskustalle kyse on ennen kaikkea pienen ihmisen lämmityslaskusta sekä maaseutuelinkeinojen puolustamisesta. Hallituskumppanit ajoivat turpeelle merkittävästi suurempaa veronkorotusta, jotta turpeen nykyinen veroetu pienenisi. Keskusta piti huolta, että turpeen vero on olennaisesti alhaisempi kuin muilla lämmityspolttoaineilla myös jatkossa. Keskustan ansiosta turpeen suhteellinen asema muihin verollisiin lämmityspolttoaineisiin ei heikkene, Kurvinen linjaa.

Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että Kokoomuksen puoluekokouksessa juuri hyväksytyn tavoiteohjelman keskeinen linjaus on: ’’Lopetamme turpeen merkittävän energiakäytön vuoteen 2032 mennessä.’’

Kokoomuksen eduskuntaryhmä on vaihtoehtobudjetissaan vuodelle 2020 esittänyt lämmityspolttoaineiden veronkorotusta 150 miljoonalla eurolla, josta turpeen osuus olisi 50 miljoonaa. Kokoomus olisi siis valmis tuplaamaan turpeen veron siitä, minkä hallitus on juuri budjettiriihessään päättänyt.

-Kokoomus kyllä esiintyy maakunnissa ja erityisesti Etelä-Pohjanmaalla suurena turvetuotannon ja metsäteollisuuden puolustajana. Kokoomus on kuitenkin vaatinut, että päästökauppakompensaatio lopetetaan kokonaan, joka olisi ennen kaikkea isku suomalaiselle vienti- ja metsäteollisuudelle. Kysynkin, että mikä on puolueen todellinen linja: Esimerkiksi Kai Mykkäsen ja Sari Multalan turpeen kieltävä vai Janne Sankelon turvetta puolustava linja? Kokoomuksen turvelinja pakottaisi lisäämään hallitsemattomasti puun käyttöä lämmityksessä, jonka seurauksena puuta ei riittäisi metsäteollisuuden tarpeisiin, Kurvinen linjaa.

-Herää kysymys, yrittääkö Kokoomus tahallisesti johtaa harhaan suomalaisia väittämällä Helsingissä toista ja maakunnissa aivan muuta. On kovin ikävää, että ennen yritysmyönteisyydestä ja maltillisesta rakentavasta politiikasta tunnetuksi tullut puolue on oppositiossa vajonnut halpaan ääntenkalasteluun, Kurvinen sanoo.

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKurvinen ihmettelee Kokoomuksen kaksijakoisia kommentteja