Markus Lohi: Matkustusrajoituksia tarkennettava välittömästi

markus lohi

Sosiaali- ja terveysministeriö on julkisissa lausunnoissaan antanut ymmärtää, että kaikki yli 72 tuntia Suomessa oleskelevat ns. ”riskimaista saapuvat” joutuisivat automaattisesti karanteeniin, josta voisi vapautua ainoastaan toisella negatiivisella koronatestillä.

Keskustan varapuheenjohtaja ja eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Markus Lohi vaatii hallituksen matkustuslinjauksiin selkeyttä.

Lohi korostaa, että myös valtioneuvoston internetsivuilla lukee edelleen: ”Maahan saapuvat voidaan tartuntatautilain mukaisesti määrätä karanteeniin. Karanteenin voisi päättää aikaisintaan 72 tuntia maahantulosta tehtävän toisen testin negatiivisella tuloksella.”

Ilmaisu on Lohen mukaan epäselvä ja sitä on tulkittu ja ymmärretty siten, että karanteeni koskee kaikkia, jotka viipyvät Suomessa yli 72 tuntia, jos lähtömaan epidemian esiintymisluku ylittää 25/100.000 asukasta. Lohi painottaa, että epäselvä viestintä on jo nyt aiheuttanut merkittävää vahinkoa matkailualalle.

– Matkailusta vastaava elinkeinoministeri Lintilä on viestinyt oikeaa lain mukaista linjausta, mutta epäselvyys on edelleen jäänyt, Lohi toteaa.

Lohi muistuttaa, että tartuntatautilain 60 § ei anna ministeriölle tai valtioneuvostolle oikeutta karanteenipäätöksiin tai edes sellaisten ohjeistamiseen. Lain mukaan päätös karanteeniin asettamisesta tulee tehdä yksilöllisesti ja oikeus päätökseen on virkasuhteisella kunnan tai sairaanhoitopiirin tartuntataudeista vastaavalla lääkärillä. Laki asettaa myös tiukat edellytykset karanteenipäätökselle.

Lohi vaatii, että valtioneuvoston ja sosiaali- ja terveysministeriön tulee välittömästi selkeyttää linjaustaan voimassa olevan lain mukaiseksi ja tiedottaa tästä.

– Perustuslainkin mukaan kaikessa julkisessa toiminnassa on tarkoin noudatettava lakia. Erityisesti kriisin keskellä korostuu viranomaisten tarkka lain noudattaminen, Lohi painottaa.

Lohi on muutoinkin huolissaan covid-19 epidemian hallintatoimista. Hänen mukaansa liian vähälle huomiolle on jäänyt ihmisten kokonaisvaltainen hyvinvointi. Siihen kuuluu terveyden lisäksi oleellisena osana myös työn kautta tuleva taloudellinen toimeentulo.

– Myös matkustusrajoituksissa on haettava sellaiset toimintatavat, jotka suojaavat virukselta, mutta vaurioittavat samalla mahdollisimman vähän matkailuelinkeinoa. Nyt näin ei ole, Lohi toteaa.

Lohen mukaan rajoitustoimien on aina perustuttava parhaaseen tieteelliseen tietoon ja sen perusteella tehtyihin riskiarvioihin.

– Jos osoittautuu, että mm. matkailua kohtalokkaalla tavalla vaurioittava toisen testin vaatimus tai sen ajankohta eivät ole viruksen torjunnan kannalta perusteltuja, tulee hallituksen luopua toisesta testistä tai sallia testin tekeminen joustavasti maahan tultaessa lentokentällä, Lohi sanoo.

Myös Lapin liiton hallituksen puheenjohtajana toimiva Lohi toivottaa pääministeri Marinin lämpimästi tervetulleeksi Lappiin tutustumaan matkailuyritysten ahdinkoon. Korjaavilla toimenpiteillä on nyt kiire.

Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetMarkus Lohi: Matkustusrajoituksia tarkennettava välittömästi