Siirry sisältöön

Eeva Kalli

Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva Kalli jakaa Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikon viime perjantaina linjapuheessaan esittämän näkemyksen, että ihmisten halu monipaikkaiseen asumiseen on kasvanut. Korona-aikana on huomattu, että työnteko ja opiskelu etäyhteyksillä on täysin mahdollista kauempaakin, jos työn luonne sen mahdollistaa ja yhteydet ovat kunnossa.

-Keskusta haluaa rakentaa tasapainoisempaa Suomea. Pohjimmiltaan kysymys on valinnanvapaudesta sekä ihmisten toiveisiin ja tarpeisiin vastaamisesta. Valtion pitää osaltaan luoda toimintaympäristöä, joka luo tälle edellytyksiä sekä uudistaa vanhentuneita toimintatapoja niin ihmisten palveluissa kuin valtionhallinnon sisällä, Kalli sanoo.

Konkreettisina keinoina Kalli nostaa esiin nopeat laajakaistayhteydet sekä työtehtävien monipaikkaistamisen jokaisen ministeriön hallinnonaloilla.

-Tietoliikenneverkkojen merkitys kasvaa kaiken aikaa, ja niiden puuttuminen luo epätasa-arvoa ihmisten ja eri alueiden välillä. Siksi tulossa olevaan Suomen kestävän kasvun ohjelmaan on sisällytettävä nopeiden laajakaistayhteyksien rakentaminen koko Suomeen, koskien myös maaseutua ja vapaa-ajan asuntoja. EU:n elpymisväline antaa siihen aiempaa huomattavasti paremmat mahdollisuudet.

-Jokaisen ministeriön tulee tehdä omalla hallinnonalallaan yhteistyössä viranhaltijoiden ja työntekijöiden kanssa selvitys työtehtävistä, jotka voidaan monipaikkaistaa. Tämän jälkeen hallituksen on asetettava määrälliset tavoitteet monipaikkaistettavista työtehtävistä. Se tukisi ihmisten valinnanvapautta asua ja tehdä työtään joko kokonaan tai osittain muuallakin kuin minne työpaikan sijainti on hänet aikoinaan ohjannut, päättää Kalli.

Eurovaaliehdokas Kati Häkkinen: EU:ssa päätetään sinullekin tärkeistä asioista
Vuoden 2019 EU-vaalien äänestysprosentti oli valtakunnallisesti 40,8 %, Kaakkois-Suomessa 36.5 % ja Mikkelissä 39,3 %.
13.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Miksi hallitus toimillaan vain romuttaa luottamusta?
Keskusta ihmettelee, miksi hallituksen ja hallituspuolueiden riveistä rakentamisen ja parantamisen sijaan revitään ja rapautetaan. Hallitus uhkaa toimillaan romuttaa Suomen toimivan eläkejärjestelmän, joka turvaisi myös tulevien sukupolvien aseman. Samoin hallitus on tekemässä sairaalaverkolle. Oraalle saatu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittäminen näyttää hallituksen käsissä vaihtuvan järjestelmän hävittämiseen. Sama meno jatkuu myös toisen hallituspuolueen puheissa, joissa pilkataan ja nälvitään ratkaisujen hakemisen sijaan.
12.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetEeva Kalli: Valtion on vastattava ihmisten tarpeisiin ja edistettävä asumiseen liittyvää valinnanvapautta