Eeva Kalli

Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva Kalli jakaa Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikon viime perjantaina linjapuheessaan esittämän näkemyksen, että ihmisten halu monipaikkaiseen asumiseen on kasvanut. Korona-aikana on huomattu, että työnteko ja opiskelu etäyhteyksillä on täysin mahdollista kauempaakin, jos työn luonne sen mahdollistaa ja yhteydet ovat kunnossa.

-Keskusta haluaa rakentaa tasapainoisempaa Suomea. Pohjimmiltaan kysymys on valinnanvapaudesta sekä ihmisten toiveisiin ja tarpeisiin vastaamisesta. Valtion pitää osaltaan luoda toimintaympäristöä, joka luo tälle edellytyksiä sekä uudistaa vanhentuneita toimintatapoja niin ihmisten palveluissa kuin valtionhallinnon sisällä, Kalli sanoo.

Konkreettisina keinoina Kalli nostaa esiin nopeat laajakaistayhteydet sekä työtehtävien monipaikkaistamisen jokaisen ministeriön hallinnonaloilla.

-Tietoliikenneverkkojen merkitys kasvaa kaiken aikaa, ja niiden puuttuminen luo epätasa-arvoa ihmisten ja eri alueiden välillä. Siksi tulossa olevaan Suomen kestävän kasvun ohjelmaan on sisällytettävä nopeiden laajakaistayhteyksien rakentaminen koko Suomeen, koskien myös maaseutua ja vapaa-ajan asuntoja. EU:n elpymisväline antaa siihen aiempaa huomattavasti paremmat mahdollisuudet.

-Jokaisen ministeriön tulee tehdä omalla hallinnonalallaan yhteistyössä viranhaltijoiden ja työntekijöiden kanssa selvitys työtehtävistä, jotka voidaan monipaikkaistaa. Tämän jälkeen hallituksen on asetettava määrälliset tavoitteet monipaikkaistettavista työtehtävistä. Se tukisi ihmisten valinnanvapautta asua ja tehdä työtään joko kokonaan tai osittain muuallakin kuin minne työpaikan sijainti on hänet aikoinaan ohjannut, päättää Kalli.

Keskustan Honkonen: Tavallisiin autoihin ei veronkiristyksiä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu ajatuksen vuosittaisen ajoneuvoveron jyrkästä kiristämisestä. Ajatusta väläytti harkittavaksi liikenneministeriön työryhmä. Honkosen mukaan tavallisten ihmisten tavallisia autoja ei saa kurittaa verotuksella nykyistä enempää ja päätöksissä pitää huomioida ihmisten arkitodellisuus.
19.10.2020 / Uutiset
Ministeri Marjatta Väänänen 1923-2020
Pitkäaikainen ja merkittävä keskustavaikuttaja, ministeri Marjatta Väänänen on poissa. Väänäsen muisto puolueessa elää ikuisesti. Koko keskustayhteisö ottaa lämpimästi osaa lähiomaisten suruun.
19.10.2020 / Uutiset
Honkonen: Alustataloutta ei pidä kuristaa kehtoonsa
Keskustan varapuheenjohtaja ja kansanedustaja Petri Honkonen on huolissaan yhdeksänjäsenisen työneuvoston lausunnosta, jonka mukaan ruokalähetit tulisi lukea yrittäjäaseman sijaan työsuhteessa oleviksi.
17.10.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetEeva Kalli: Valtion on vastattava ihmisten tarpeisiin ja edistettävä asumiseen liittyvää valinnanvapautta