Valkoposkihanhia sekä poikasia nurmialueella auringonlaskussa.

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen on tyytyväinen hallituksen hanhinyrkin linjausten etenemiseen valkoposkihanhien karkottamiseksi. Uutena lähtökohtana on, että valkoposkihanhia saa karkottaa myös kohti ampumalla. Luvat tuhansien valkoposkihanhien ampumiseen on jo myönnetty tänä syksynä.

-Viljelijät voivat nyt hakea yhteisiä lupia valkoposkihanhien karkottamiseen kohti ampumalla. Ampuminen on tehokas keino karkottaa peltoja tuhoavat hanhet, Honkonen sanoo.

-On myös hyvä, että keväällä elinkeinolle hanhista aiheutuneiden vahinkojen korvaukset ovat maksussa, ja että korvausten maksamiselle saadaan entistä vahvempi lakiperusta ympäristöministeriössä etenevällä lakimuutoksella.

-Ampumisen sallimisen lisäksi vahingot on korvattava täysimääräisesti, ja hanhet on eri keinoin saatava pysymään poissa vilja- ja rehupelloilta, Honkonen jatkaa.

Sen sijaan Honkonen ei ymmärrä, miksi Varsinais-Suomessa ELY-keskuksen virkamiehet suhtautuvat torjuvasti valkoposkihanhien lihan syömiseen. Keskustaedustajan mukaan kyse on arkijärjelle vieraasta linjauksesta. Lainsäädäntö tai hallitus ei estä valkoposkihanhien syömistä, mutta ympäristöhallinto voi tämän kieltää.

-Kun valkoposkihanhia on nyt alettu nyt ampumaan, pitää lihakin voida hyödyntää. Ei ole järkevää jättää herkullinen ja ekologinen liha syömättä.
Kannustan ympäristöhallintoa ymmärtämään, että syömiskielto on ravinnoksi kelpaavan lihan haaskaamista, päättää Honkonen.

Tänä syksynä ympäristöhallinto on myöntänyt luvat 3555 valkoposkihanhen ampumiseen.

Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPetri Honkonen: Valkoposkihanhien ampuminen vauhdissa, ammutut hanhet saatava lautaselle