Valkoposkihanhia sekä poikasia nurmialueella auringonlaskussa.

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen on tyytyväinen hallituksen hanhinyrkin linjausten etenemiseen valkoposkihanhien karkottamiseksi. Uutena lähtökohtana on, että valkoposkihanhia saa karkottaa myös kohti ampumalla. Luvat tuhansien valkoposkihanhien ampumiseen on jo myönnetty tänä syksynä.

-Viljelijät voivat nyt hakea yhteisiä lupia valkoposkihanhien karkottamiseen kohti ampumalla. Ampuminen on tehokas keino karkottaa peltoja tuhoavat hanhet, Honkonen sanoo.

-On myös hyvä, että keväällä elinkeinolle hanhista aiheutuneiden vahinkojen korvaukset ovat maksussa, ja että korvausten maksamiselle saadaan entistä vahvempi lakiperusta ympäristöministeriössä etenevällä lakimuutoksella.

-Ampumisen sallimisen lisäksi vahingot on korvattava täysimääräisesti, ja hanhet on eri keinoin saatava pysymään poissa vilja- ja rehupelloilta, Honkonen jatkaa.

Sen sijaan Honkonen ei ymmärrä, miksi Varsinais-Suomessa ELY-keskuksen virkamiehet suhtautuvat torjuvasti valkoposkihanhien lihan syömiseen. Keskustaedustajan mukaan kyse on arkijärjelle vieraasta linjauksesta. Lainsäädäntö tai hallitus ei estä valkoposkihanhien syömistä, mutta ympäristöhallinto voi tämän kieltää.

-Kun valkoposkihanhia on nyt alettu nyt ampumaan, pitää lihakin voida hyödyntää. Ei ole järkevää jättää herkullinen ja ekologinen liha syömättä.
Kannustan ympäristöhallintoa ymmärtämään, että syömiskielto on ravinnoksi kelpaavan lihan haaskaamista, päättää Honkonen.

Tänä syksynä ympäristöhallinto on myöntänyt luvat 3555 valkoposkihanhen ampumiseen.

Keskustan Savola: Oma ruoka on järkäleasia suomalaisille ja Suomelle
Viljelijöiden pärjääminen on yhteinen asia.  Meidän pitää tehdä yhteistyötä reilumpien markkinoiden ja oikeudenmukaisemman tulonjaon puolesta. Kotimaisen ruuan ja isänmaan tähden.
7.12.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan Saarikko ja Kalli: Luonto ja talous pystytään yhdistämään
Saarikon ja Kallin mukaan uusi luonnonsuojelulaki vahvistaa entisestään taloudellisen tuen mahdollisuuksia nimenomaan vapaaehtoisille suojeluohjelmille. Vapaaehtoisuus - ei ylhäältä saneleminen - on näissä asioissa kestävä tie edetä. Lisäksi esimerkiksi malminetsintä kielletään kansallispuistoissa ja luonnonpuistoissa kokonaan, ja valtion muilla suojelualueilla sen edellytyksiä tiukennetaan.
3.12.2022 / Uutiset
Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetPetri Honkonen: Valkoposkihanhien ampuminen vauhdissa, ammutut hanhet saatava lautaselle