Valkoposkihanhia sekä poikasia nurmialueella auringonlaskussa.

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen on tyytyväinen hallituksen hanhinyrkin linjausten etenemiseen valkoposkihanhien karkottamiseksi. Uutena lähtökohtana on, että valkoposkihanhia saa karkottaa myös kohti ampumalla. Luvat tuhansien valkoposkihanhien ampumiseen on jo myönnetty tänä syksynä.

-Viljelijät voivat nyt hakea yhteisiä lupia valkoposkihanhien karkottamiseen kohti ampumalla. Ampuminen on tehokas keino karkottaa peltoja tuhoavat hanhet, Honkonen sanoo.

-On myös hyvä, että keväällä elinkeinolle hanhista aiheutuneiden vahinkojen korvaukset ovat maksussa, ja että korvausten maksamiselle saadaan entistä vahvempi lakiperusta ympäristöministeriössä etenevällä lakimuutoksella.

-Ampumisen sallimisen lisäksi vahingot on korvattava täysimääräisesti, ja hanhet on eri keinoin saatava pysymään poissa vilja- ja rehupelloilta, Honkonen jatkaa.

Sen sijaan Honkonen ei ymmärrä, miksi Varsinais-Suomessa ELY-keskuksen virkamiehet suhtautuvat torjuvasti valkoposkihanhien lihan syömiseen. Keskustaedustajan mukaan kyse on arkijärjelle vieraasta linjauksesta. Lainsäädäntö tai hallitus ei estä valkoposkihanhien syömistä, mutta ympäristöhallinto voi tämän kieltää.

-Kun valkoposkihanhia on nyt alettu nyt ampumaan, pitää lihakin voida hyödyntää. Ei ole järkevää jättää herkullinen ja ekologinen liha syömättä.
Kannustan ympäristöhallintoa ymmärtämään, että syömiskielto on ravinnoksi kelpaavan lihan haaskaamista, päättää Honkonen.

Tänä syksynä ympäristöhallinto on myöntänyt luvat 3555 valkoposkihanhen ampumiseen.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPetri Honkonen: Valkoposkihanhien ampuminen vauhdissa, ammutut hanhet saatava lautaselle