Valkoposkihanhia sekä poikasia nurmialueella auringonlaskussa.

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen on tyytyväinen hallituksen hanhinyrkin linjausten etenemiseen valkoposkihanhien karkottamiseksi. Uutena lähtökohtana on, että valkoposkihanhia saa karkottaa myös kohti ampumalla. Luvat tuhansien valkoposkihanhien ampumiseen on jo myönnetty tänä syksynä.

-Viljelijät voivat nyt hakea yhteisiä lupia valkoposkihanhien karkottamiseen kohti ampumalla. Ampuminen on tehokas keino karkottaa peltoja tuhoavat hanhet, Honkonen sanoo.

-On myös hyvä, että keväällä elinkeinolle hanhista aiheutuneiden vahinkojen korvaukset ovat maksussa, ja että korvausten maksamiselle saadaan entistä vahvempi lakiperusta ympäristöministeriössä etenevällä lakimuutoksella.

-Ampumisen sallimisen lisäksi vahingot on korvattava täysimääräisesti, ja hanhet on eri keinoin saatava pysymään poissa vilja- ja rehupelloilta, Honkonen jatkaa.

Sen sijaan Honkonen ei ymmärrä, miksi Varsinais-Suomessa ELY-keskuksen virkamiehet suhtautuvat torjuvasti valkoposkihanhien lihan syömiseen. Keskustaedustajan mukaan kyse on arkijärjelle vieraasta linjauksesta. Lainsäädäntö tai hallitus ei estä valkoposkihanhien syömistä, mutta ympäristöhallinto voi tämän kieltää.

-Kun valkoposkihanhia on nyt alettu nyt ampumaan, pitää lihakin voida hyödyntää. Ei ole järkevää jättää herkullinen ja ekologinen liha syömättä.
Kannustan ympäristöhallintoa ymmärtämään, että syömiskielto on ravinnoksi kelpaavan lihan haaskaamista, päättää Honkonen.

Tänä syksynä ympäristöhallinto on myöntänyt luvat 3555 valkoposkihanhen ampumiseen.

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetPetri Honkonen: Valkoposkihanhien ampuminen vauhdissa, ammutut hanhet saatava lautaselle