Keskustan varapuheenjohtajan, kansanedustaja Petri Honkosen mukaan ihmisten tasa-arvoisten peruspalvelujen pelastaminen on hallituksen budjettiriihen tärkein lopputulema työpaikkoja turvaavien ratkaisujen lisäksi.

– Ihmisille pitää saada töitä ja nostaa Suomi taloudellisesti takaisin jaloilleen. Suomen tulevaisuuden kannalta vähintään yhtä tärkeää on pitää jokainen suomalainen ja koko maa mukana. Vakava terveys- ja talouskriisi ei saa johtaa suomalaisten tai maan eri osien eriarvoistumiseen.

– Siksi kuntien tilannetta helpotetaan nyt poikkeuksellisen isossa mitassa. Kuntien tukemisella mahdollistetaan niin lähikoulujen olemassaolo, hoitojonojen lyhentäminen ja esimerkiksi kotipalvelujen tarjoaminen apua tarvitseville perheille nykyistä paremmin kautta maan.

Budjettiriihen päätökset huomioiden kuntia tuetaan tänä ja ensi vuonna yhteensä noin 2,7 miljardilla eurolla. Honkosen mukaan tämä on tietoinen linja- ja arvovalinta.

– Keskusta on ollut ja on kuntien luottopuolue. Myönteistä on, että myös muissa hallituspuolueissa ymmärrettiin ihmisten tasa-arvoisten peruspalvelujen turvaamisen tärkeys etenkin tässä tilanteessa.

– Vaihtoehto on opposition linja. Kun puheenjohtaja Petteri Orpon puheita kuuntelee, voi tehdä johtopäätöksen, että Kokoomus olisi pistänyt nämäkin rahat pääosin suurituloisille meneviin veronalennuksiin. Perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho on puolestaan useasti vaatinut kuntien valtionosuuksien tasauksen lopettamista. Halla-ahon linja veisi peruspalvelut etenkin selkosten ihmisiltä.

Lisätietoja: varapuheenjohtaja Petri Honkonen, puh. 040 839 7776

Petri Honkonen

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja (Keski-Suomi)

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Olemme Suomen myönteisin ja tulevaisuuskoisin puolue
"Keskusta on aina toiminut nimensä mukaisesti sillanrakentajana suomalaisessa politiikassa. Uskon, että sille on nyt tilausta enemmän kuin koskaan. Maltti ja empatia ovat politiikan supervoimia", näin totesi Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko perjantaiaamun poliittisessa linjapuheessaan.
18.9.2020 / Uutiset
Keskustan uusi puheenjohtaja Annika Saarikko pitää linjapuheensa yhdessä muun puoluejohdon kanssa.
18.9.2020 / K-Studio
K-studiossa vieraana valtiovarainministeri Matti Vanhanen.
16.9.2020 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Honkonen budjettiriihestä: Tasa-arvoiset peruspalvelut turvataan – Orpon ja Halla-ahon linja on toinen