Keskustan varapuheenjohtajan, kansanedustaja Petri Honkosen mukaan ihmisten tasa-arvoisten peruspalvelujen pelastaminen on hallituksen budjettiriihen tärkein lopputulema työpaikkoja turvaavien ratkaisujen lisäksi.

– Ihmisille pitää saada töitä ja nostaa Suomi taloudellisesti takaisin jaloilleen. Suomen tulevaisuuden kannalta vähintään yhtä tärkeää on pitää jokainen suomalainen ja koko maa mukana. Vakava terveys- ja talouskriisi ei saa johtaa suomalaisten tai maan eri osien eriarvoistumiseen.

– Siksi kuntien tilannetta helpotetaan nyt poikkeuksellisen isossa mitassa. Kuntien tukemisella mahdollistetaan niin lähikoulujen olemassaolo, hoitojonojen lyhentäminen ja esimerkiksi kotipalvelujen tarjoaminen apua tarvitseville perheille nykyistä paremmin kautta maan.

Budjettiriihen päätökset huomioiden kuntia tuetaan tänä ja ensi vuonna yhteensä noin 2,7 miljardilla eurolla. Honkosen mukaan tämä on tietoinen linja- ja arvovalinta.

– Keskusta on ollut ja on kuntien luottopuolue. Myönteistä on, että myös muissa hallituspuolueissa ymmärrettiin ihmisten tasa-arvoisten peruspalvelujen turvaamisen tärkeys etenkin tässä tilanteessa.

– Vaihtoehto on opposition linja. Kun puheenjohtaja Petteri Orpon puheita kuuntelee, voi tehdä johtopäätöksen, että Kokoomus olisi pistänyt nämäkin rahat pääosin suurituloisille meneviin veronalennuksiin. Perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho on puolestaan useasti vaatinut kuntien valtionosuuksien tasauksen lopettamista. Halla-ahon linja veisi peruspalvelut etenkin selkosten ihmisiltä.

Petri Honkonen

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja (Keski-Suomi)

Keskustan puoluevaltuuston puheenjohtajaksi on valittu Liina Tiusanen
Puoluevaltuusto valitsee syyskokouksensa aluksi puheenjohtajan ja kaksi varapuheenjohtajaa.
28.11.2020 / Uutiset
Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan puoluevaltuustossa 28.11.2020
Olen valinnut puheenvuorooni kolme tulevaisuuden isoa asiaa. Keskustelun kautta pureskelemme tänään varmasti montaa muutakin politiikan ruisleipä-asiaa. Tänään puhun koko maan kehittämisestä ja monipaikkaisesta Suomesta sekä sivistyksestä. Ja tietenkin kunnista ja vaaleista. Katson lähelle ja katson kauemmas.
28.11.2020 / Uutiset
Puoluevaltuuston kokous 28.11.2020, päivä 1
28.11.2020 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Honkonen budjettiriihestä: Tasa-arvoiset peruspalvelut turvataan – Orpon ja Halla-ahon linja on toinen