Keskustan varapuheenjohtaja, tiede- ja kulttuuriministeri Petri Honkonen toteaa kokoomuksen tekevän vakavan virheen torjuessaan Keskustan esittämän Itä-Suomen taloudellisen erityiskohtelun. Kokoomuksen eduskuntaryhmän pj. Kai Mykkänen kertoi kokoomuksen puoluekokouksessa perjantaina kokoomuksen vastustavan Annika Saarikon esitystä itäisen Suomen kohteluna erityistalousalueena.

– Itä-Suomeen on sodan myötä tulossa kansallinen kriisi, jonka edessä ei pidä vain levitellä käsiä. Venäjän sota vaikuttaa rajusti itäisen Suomen talouteen, työhön ja yrittäjyyteen. Keskustan mielestä alueelle tulevina vuosina erityistoimia, sanoo Honkonen.

– Kokoomuksen ajattelu on, että menestyjät menestykööt ja ongelmissa olevat pitää jättää yksin. Sillä vaihtoehtona on keskustan ajatus koko Suomesta huolen pitämisestä. Koko Suomi on pidetävä mukana!

Keskustan ehdotuksen mukaan sodasta erityisesti kärsivän itäisen Suomen taloutta ja työllisyyttä voitaisiin piristää positiivisella erityiskohtelulla. Alueesta tehtäisiin erityistalousalue, jonka tueksi kohdennettaisiin paketti tukitoimia esimerkiksi verotuksen, investointien ja koulutuksen keinoin.

– Vakavien ongelmien edessä olevan itäisen Suomen erityistuki on välttämätöntä. Itäisen Suomen avuksi tarvitaan vuosiksi eteenpäin kantavat päätökset.

– Kutsumme muut puolueet mukaan auttamaan itäistä Suomea edessä olevina vaikeina vuosina, ei vain tyrmäämään ehdotuksiamme tai vaikenemaan alueen hätää kuoliaaksi, Honkonen sanoo.

Keskustan Savola: Oma ruoka on järkäleasia suomalaisille ja Suomelle
Viljelijöiden pärjääminen on yhteinen asia.  Meidän pitää tehdä yhteistyötä reilumpien markkinoiden ja oikeudenmukaisemman tulonjaon puolesta. Kotimaisen ruuan ja isänmaan tähden.
7.12.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan Saarikko ja Kalli: Luonto ja talous pystytään yhdistämään
Saarikon ja Kallin mukaan uusi luonnonsuojelulaki vahvistaa entisestään taloudellisen tuen mahdollisuuksia nimenomaan vapaaehtoisille suojeluohjelmille. Vapaaehtoisuus - ei ylhäältä saneleminen - on näissä asioissa kestävä tie edetä. Lisäksi esimerkiksi malminetsintä kielletään kansallispuistoissa ja luonnonpuistoissa kokonaan, ja valtion muilla suojelualueilla sen edellytyksiä tiukennetaan.
3.12.2022 / Uutiset
Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Honkonen: Kokoomuksen täystyrmäys Itä-Suomen auttamiselle on vastuuton selkäydinreaktio