Keskustan varapuheenjohtaja, tiede- ja kulttuuriministeri Petri Honkonen toteaa kokoomuksen tekevän vakavan virheen torjuessaan Keskustan esittämän Itä-Suomen taloudellisen erityiskohtelun. Kokoomuksen eduskuntaryhmän pj. Kai Mykkänen kertoi kokoomuksen puoluekokouksessa perjantaina kokoomuksen vastustavan Annika Saarikon esitystä itäisen Suomen kohteluna erityistalousalueena.

– Itä-Suomeen on sodan myötä tulossa kansallinen kriisi, jonka edessä ei pidä vain levitellä käsiä. Venäjän sota vaikuttaa rajusti itäisen Suomen talouteen, työhön ja yrittäjyyteen. Keskustan mielestä alueelle tulevina vuosina erityistoimia, sanoo Honkonen.

– Kokoomuksen ajattelu on, että menestyjät menestykööt ja ongelmissa olevat pitää jättää yksin. Sillä vaihtoehtona on keskustan ajatus koko Suomesta huolen pitämisestä. Koko Suomi on pidetävä mukana!

Keskustan ehdotuksen mukaan sodasta erityisesti kärsivän itäisen Suomen taloutta ja työllisyyttä voitaisiin piristää positiivisella erityiskohtelulla. Alueesta tehtäisiin erityistalousalue, jonka tueksi kohdennettaisiin paketti tukitoimia esimerkiksi verotuksen, investointien ja koulutuksen keinoin.

– Vakavien ongelmien edessä olevan itäisen Suomen erityistuki on välttämätöntä. Itäisen Suomen avuksi tarvitaan vuosiksi eteenpäin kantavat päätökset.

– Kutsumme muut puolueet mukaan auttamaan itäistä Suomea edessä olevina vaikeina vuosina, ei vain tyrmäämään ehdotuksiamme tai vaikenemaan alueen hätää kuoliaaksi, Honkonen sanoo.

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Honkonen: Kokoomuksen täystyrmäys Itä-Suomen auttamiselle on vastuuton selkäydinreaktio