Keskustan Honkonen: Metsäpopulismille piste!

Metsää auringonlaskussa

Keskusta ei hyväksy puunpolton verottamista, linjaa kansanedustaja, puolueen varapuheenjohtaja Petri Honkonen.

Vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo esitti Maaseudun Tulevaisuuden kuntavaalitentissä maanantaina, että puunpolton verottamista pitäisi harkita ainespuun polton estämiseksi turpeen käytön vähentyessä.

-Puunpolton verottaminen veisi ojasta allikkoon. Hallituksen tehtävä on huolehtia, että suomalaiset kodit lämpiävät kohtuuhinnoin ja kotimaisella energialla. Polttoon perustumattomat ratkaisut eivät riitä vielä pitkään aikaan kattamaan lämmitystarpeita. Tarvitsemme lähivuosina runsaasti kotimaista bioenergiaa, Honkonen sanoo.

Suomalaisissa metsissä on satoja tuhansia hehtaareja hoitamattomia rästejä, Honkonen muistuttaa. Aktiivisella nuoren metsän hoitoon kannustamisella voitaisiin lisätä kotimaisen energiapuun tarjontaa vaarantamatta ainespuun hankintaa.

-Tarvitsemme tulevina vuosina miljoonia motteja enemmän energiapuuta. Nyt on keskityttävä siihen, miten se saadaan kotimaisista metsistä tuontihakkeen sijaan, ei ideoitava uusia veroja.

Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalli: Luontoa pitää suojella – omaisuuden suoja pitää turvata ja kustannukset jakaa oikeudenmukaisesti
Luonnon tilan parantaminen on yhteinen asia, ja siihen tarvitaan jokaista. Ihmisten omaisuuden suojan pitää kuitenkin toteutua kaikissa oloissa. Luonnonsuojelun kustannusten tulee jakaantua oikeudenmukaisesti. Hallituksen esityksessä näin ei ollut ja osa omaisuuden suojaa heikentävistä ja kustannuksia epäoikeudenmukaisesti kohdentavista seurauksista kävi ilmi vasta eduskuntakäsittelyn aikana.
29.11.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan puoluevaltuusto vaatii järkeä ennallistamisasetukseen
EU:n luonnonvarapolitiikkaan tarvitaan järkeä ja kokonaiskestävyyttä. EU:ssa esitetty uusi ennallistamisasetus on suomalaiselle veronmaksajalle äärettömän kallis, huonosti valmisteltu ja epäoikeudenmukainen.
27.11.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Honkonen: Metsäpopulismille piste!