Keskustan lähtökohtana on, että liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla, mihin polttoaineveron kiristäminen ei kuulu, korostaa eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan keskustalainen varapuheenjohtaja Ari Torniainen.

Liikenneministeri Timo Harakka esitteli tänään (15.1.) lausunnoille lähtevän luonnoksen fossiilittoman liikenteen tiekartasta.

– Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Torniainen sanoo.

Polttoaineveron kiristäminen ei kuulu tiekartassa kuvattuun keinovalikoimaan.

– Hallitusohjelman mukaiset korotukset polttoaineen verotukseen on tehty eikä keskusta hyväksy uusia tällä vaalikaudella, Torniainen painottaa.

Keskustan eduskuntaryhmä teki lokakuussa Torniaisen johdolla oman avauksensa liikenteen päästöjen puolittamisesta. Päästövähennyksiä tavoitellaan esimerkiksi uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen nostolla, etätyöllä, liikenneinfran kunnostamisella ja toimivalla joukkoliikenteellä. Keskustan esitykset ovat mukana tänään lausunnoille lähetetyssä tiekartassa.

– On erityisen tärkeää, että etätyö otetaan vakavasti liikenteen päästövähennyskeinona. Etätyön edistäminen on toimiva ja ihmisten omiin valintoihin perustuva tapa vähentää tieliikennettä, Torniainen sanoo.

Tiekartassa huomautetaan, että vuonna 2020 työmatkaliikenteen päästöt vähenivät 7% etätyön vuoksi. Keskusta on arvioinut, että etätyön avulla voitaisiin saavuttaa jopa kolmasosa päästövähennyksistä vuoteen 2030 mennessä.

Yhtenä jatkovalmisteltavana toimenpidevaihtoehtona tiekartassa on valtiovarainministeri Matti Vanhasen (kesk.) esittämä malli liikenteen verotuksen uudistamisesta. Keskustan ajamassa mallissa tulevaisuuden liikenneverotus perustuisi polttoaineen kulutuksen sijaan kilometreihin ja tieluokkaan.

Lisätietoja: kansanedustaja Ari Torniainen, p. 050 512 0422

Ari Torniainen

Kansanedustaja (Kaakkois-Suomi)

Keskustan eduskuntaryhmä: Tukea Ukrainalle pitää jatkaa – Suomen oma varautuminen korostuu
Keskustan eduskuntaryhmä pitää viimeaikaisia tapahtumia – Venäjän osittaista liikekannallepanoa, puheita sodasta länttä vastaan, niin sanottuja kansanäänestyksiä Ukrainan itä- ja eteläosissa, alueiden liittämisaikeita Venäjään ja Nord Stream -kaasuputkien vuotoja Itämerellä – vakavana ja huolestuttavana kehityksenä.
29.9.2022 / Uutiset
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetLiikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei