Antti Kurvinen pitämässä puhetta

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.

-Keskusta ei hyväksy uusia polttoaineveron korotuksia tällä vaalikaudella. Hallitusohjelman mukaiset korotukset on tehty eikä uusia tule, Kurvinen painottaa.

Keskustan eduskuntaryhmä esitteli syksyllä oman avauksensa liikenteen päästöjen puolittamisesta. Keskusta esitti esimerkiksi etätyön lisäämistä, uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen korottamista ja panostuksista liikenneinfran kuntoon ja toimivaan joukkoliikenteeseen. Kaikki keskustan esitykset ovat mukana tiekartassa.

-Suomi on pitkien etäisyyksien maa, jossa tarvitaan omaa autoa. Tavoite on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa ja kallistaa liikkumista. Kotimaisiin uusiutuviin polttoaineisiin ja biokaasuun panostamalla voimme luoda myös työtä ja investointeja Suomeen, Kurvinen sanoo.

Keskusta on esittänyt myös liikenteen verotuksen uudistamista pitkällä aikajänteellä polttoainepohjaisesta ajokilometreihin ja tieluokkaan perustuvaksi. Tämä mahdollistaisi esimerkiksi maaseudun pikkuteillä ja ammattiliikenteessä kevyemmän verotuksen. Esitys on mukana tiekartassa jatkovalmisteltavana toimenpidevaihtoehtona.

Suorassa lähetyksessä esittelemme Keskustan vaalikampanjan TV-mainokset ja tutustumme vaaliohjelmaamme ehdokkaiden kera ympäri Suomen. Mukana myös kuntavaaliehdokkaat Annika Saarikko ja Matti Vanhanen.
7.5.2021 / K-Studio
Keskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen
Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa. Niillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on siis hyvä monimuotoisuuden lähde, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
7.5.2021 / Uutiset
Keskustan puoluevaltuuston pj Tiusanen: Terapiatakuu tarvitaan koko Suomeen
"Suomalaiset asuinpaikasta riippumatta ansaitsevat apua mielenterveyden ongelmiin nopeammin ja matalammalla kynnyksellä. Siksi terapiatakuu täytyy toteuttaa koko Suomessa. Mielenterveyspalvelujen saatavuus ei saa riippua postinumerosta", Keskustan puoluevaltuuston puheenjohtaja Liina Tiusanen linjaa.
6.5.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi