Antti Kurvinen pitämässä puhetta

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.

-Keskusta ei hyväksy uusia polttoaineveron korotuksia tällä vaalikaudella. Hallitusohjelman mukaiset korotukset on tehty eikä uusia tule, Kurvinen painottaa.

Keskustan eduskuntaryhmä esitteli syksyllä oman avauksensa liikenteen päästöjen puolittamisesta. Keskusta esitti esimerkiksi etätyön lisäämistä, uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen korottamista ja panostuksista liikenneinfran kuntoon ja toimivaan joukkoliikenteeseen. Kaikki keskustan esitykset ovat mukana tiekartassa.

-Suomi on pitkien etäisyyksien maa, jossa tarvitaan omaa autoa. Tavoite on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa ja kallistaa liikkumista. Kotimaisiin uusiutuviin polttoaineisiin ja biokaasuun panostamalla voimme luoda myös työtä ja investointeja Suomeen, Kurvinen sanoo.

Keskusta on esittänyt myös liikenteen verotuksen uudistamista pitkällä aikajänteellä polttoainepohjaisesta ajokilometreihin ja tieluokkaan perustuvaksi. Tämä mahdollistaisi esimerkiksi maaseudun pikkuteillä ja ammattiliikenteessä kevyemmän verotuksen. Esitys on mukana tiekartassa jatkovalmisteltavana toimenpidevaihtoehtona.

Keskustan eduskuntaryhmä: Tukea Ukrainalle pitää jatkaa – Suomen oma varautuminen korostuu
Keskustan eduskuntaryhmä pitää viimeaikaisia tapahtumia – Venäjän osittaista liikekannallepanoa, puheita sodasta länttä vastaan, niin sanottuja kansanäänestyksiä Ukrainan itä- ja eteläosissa, alueiden liittämisaikeita Venäjään ja Nord Stream -kaasuputkien vuotoja Itämerellä – vakavana ja huolestuttavana kehityksenä.
29.9.2022 / Uutiset
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi