Antti Kurvinen pitämässä puhetta

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.

-Keskusta ei hyväksy uusia polttoaineveron korotuksia tällä vaalikaudella. Hallitusohjelman mukaiset korotukset on tehty eikä uusia tule, Kurvinen painottaa.

Keskustan eduskuntaryhmä esitteli syksyllä oman avauksensa liikenteen päästöjen puolittamisesta. Keskusta esitti esimerkiksi etätyön lisäämistä, uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen korottamista ja panostuksista liikenneinfran kuntoon ja toimivaan joukkoliikenteeseen. Kaikki keskustan esitykset ovat mukana tiekartassa.

-Suomi on pitkien etäisyyksien maa, jossa tarvitaan omaa autoa. Tavoite on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa ja kallistaa liikkumista. Kotimaisiin uusiutuviin polttoaineisiin ja biokaasuun panostamalla voimme luoda myös työtä ja investointeja Suomeen, Kurvinen sanoo.

Keskusta on esittänyt myös liikenteen verotuksen uudistamista pitkällä aikajänteellä polttoainepohjaisesta ajokilometreihin ja tieluokkaan perustuvaksi. Tämä mahdollistaisi esimerkiksi maaseudun pikkuteillä ja ammattiliikenteessä kevyemmän verotuksen. Esitys on mukana tiekartassa jatkovalmisteltavana toimenpidevaihtoehtona.

Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
Keskustan eduskuntaryhmä vetoaa rokotusten ottamisen puolesta
Keskustan eduskuntaryhmä vetoaa vakavasti suomalaisiin rokotusten ottamisen puolesta. Niin suojelee sekä itseään, läheisiään että muita kanssaihmisiään. Rokotukset ottamalla jokainen pystyy osaltaan vaikuttamaan suoraan myös siihen, että Suomi pysyy auki.
21.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi