Antti Kurvinen pitämässä puhetta

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.

-Keskusta ei hyväksy uusia polttoaineveron korotuksia tällä vaalikaudella. Hallitusohjelman mukaiset korotukset on tehty eikä uusia tule, Kurvinen painottaa.

Keskustan eduskuntaryhmä esitteli syksyllä oman avauksensa liikenteen päästöjen puolittamisesta. Keskusta esitti esimerkiksi etätyön lisäämistä, uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen korottamista ja panostuksista liikenneinfran kuntoon ja toimivaan joukkoliikenteeseen. Kaikki keskustan esitykset ovat mukana tiekartassa.

-Suomi on pitkien etäisyyksien maa, jossa tarvitaan omaa autoa. Tavoite on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa ja kallistaa liikkumista. Kotimaisiin uusiutuviin polttoaineisiin ja biokaasuun panostamalla voimme luoda myös työtä ja investointeja Suomeen, Kurvinen sanoo.

Keskusta on esittänyt myös liikenteen verotuksen uudistamista pitkällä aikajänteellä polttoainepohjaisesta ajokilometreihin ja tieluokkaan perustuvaksi. Tämä mahdollistaisi esimerkiksi maaseudun pikkuteillä ja ammattiliikenteessä kevyemmän verotuksen. Esitys on mukana tiekartassa jatkovalmisteltavana toimenpidevaihtoehtona.

Keskustan eduskuntaryhmän johto: Tautitilanne pidettävä hallinnassa yhteistyöllä - oppositiolle kiitos
Keskustan eduskuntaryhmän johto Antti Kurvinen, Eeva Kalli ja Hanna-Leena Mattila toteaa, että koronaepidemian suhteen ollaan taitekohdassa - eteenpäin tilanteen kokonaishallinnassa mennään yhteistyöllä hallituksen ja opposition kanssa.
26.2.2021 / Uutiset
Matin seurassa Huhtamäen ja Sanoman hallituksen puheenjohtaja Pekka Ala-Pietilä, joka on johtanut myös työ- ja elinkeinoministeriön Kestävän kasvun työryhmää.
25.2.2021 / K-Studio
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Kyse on nyt Suomen selviytymisestä - ymmärretäänkö asioiden vakavuus?
Työllisyys ylös, velka hallintaan ja alas, kaikki (jokainen suomalainen ja koko maa) mukana pitäen. Siinä se on: perus- ja pääasioiden programmi Suomelle, sanoo Petri Honkonen.
20.2.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi