Antti Kurvinen pitämässä puhetta

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.

-Keskusta ei hyväksy uusia polttoaineveron korotuksia tällä vaalikaudella. Hallitusohjelman mukaiset korotukset on tehty eikä uusia tule, Kurvinen painottaa.

Keskustan eduskuntaryhmä esitteli syksyllä oman avauksensa liikenteen päästöjen puolittamisesta. Keskusta esitti esimerkiksi etätyön lisäämistä, uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen korottamista ja panostuksista liikenneinfran kuntoon ja toimivaan joukkoliikenteeseen. Kaikki keskustan esitykset ovat mukana tiekartassa.

-Suomi on pitkien etäisyyksien maa, jossa tarvitaan omaa autoa. Tavoite on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa ja kallistaa liikkumista. Kotimaisiin uusiutuviin polttoaineisiin ja biokaasuun panostamalla voimme luoda myös työtä ja investointeja Suomeen, Kurvinen sanoo.

Keskusta on esittänyt myös liikenteen verotuksen uudistamista pitkällä aikajänteellä polttoainepohjaisesta ajokilometreihin ja tieluokkaan perustuvaksi. Tämä mahdollistaisi esimerkiksi maaseudun pikkuteillä ja ammattiliikenteessä kevyemmän verotuksen. Esitys on mukana tiekartassa jatkovalmisteltavana toimenpidevaihtoehtona.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi