Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä

Petri Honkonen kokouksessa

Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.

-Kokoomuksen malli antaisi esimerkiksi uuden Bentleyn ostajalle 200 000 euron veroedun, jonka maksaisi tavallisen käytetyn auton kuski satojen eurojen vuosittaisella lisälaskulla. Kokoomus ajaa autoiluun käänteistä Robin Hood –mallia: Otetaan köyhiltä ja annetaan rikkaille.

Kokoomus linjasi syksyn puoluekokouksessaan, että uuden auton myynnin yhteydessä autoverosta kerättävä n. 900 miljoonan euron potti pitää jatkossa kerätä korottamalla ajoneuvoveroa ja vuosittaista polttoaineveroa. Nykyisin vuosittaisella ajoneuvoverolla kerätään reilu miljardi euroa verotuloja.

-Kokoomus on tänään kertonut täyskäännöksestä linjaansa polttoaineveron osalta ja torjuvansa keskustan tavoin polttoaineveron uudet korotukset. Hyvä. Kokoomuksen verolinja on kuitenkin edelleen tavalliselle autoilijalle ankara.

– Nyt kokoomuksen on lopetettava myös fantasiansa ajoneuvoveron tuplaamisesta. Järki käteen, Honkonen sanoo.

Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetPetri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä