Keskustan kansanedustajilta 202 uutta norminpurkuehdotusta

Tämän vaalikauden alussa keskustan eduskuntaryhmä nimesi viisi ryhmää työstämään uusia ehdotuksia.
Viiteen eri aihepiiriin keskittyneet ryhmät ovat ideoineet uusia ehdotuksia, joita on esitelty joka kuukausi hallituksen kärkihanketta koordinoivalle liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerille. Osa ehdotuksista on jo toteutunut, osa on valmistelukoneistossa. Ministerit päättävät, mitä ehdotuksia he vievät eteenpäin.

Tänään on julkaistu vihkonen, joka sisältää 202 uutta ehdotusta. Keskustan kansanedustajat ovat näin ollen esittäneet yhteensä 303 ideaa arjen helpottamiseksi, yritystoiminnan sujuvoittamiseksi, vapaaehtoistyön edistämiseksi ja työllistämisen tehostamiseksi sekä maataloutta rasittavan byrokratian keventämiseksi. ”Terve järki on nostettu kaiken toiminnan lähtökohdaksi. Näitä ehdotuksia ei ole viety puolue-elimiin. Nyt täytyy toimia ripeästi, ettei käy niin kuin viime vaalikaudella”, toteaa norminpurkutyötä koordinoiva kansanedustaja Ala-Nissilä.

Keskustan kansanedustajat ovat kuulleet kansalaisia erilaisissa yleisötapahtumissa sekä vierailleet yrityksissä ja tavanneet työttömiä, työnantajia, työntekijöitä, maanviljelijöitä sekä monenlaisessa vapaaehtoistoiminnassa ahkeroivia kansalaisia. Muutosta ehdotetaan pieniin ja suuriin asioihin. Pieneltäkin tuntuva turha normi voi olla yksittäiselle yritykselle suuri rasite.

Esimerkkejä ehdotuksista:

Kansalaisen arjen ja vapaaehtoistoiminnan helpottamien: Jokaisella tulisi olla oikeus verkkopankkitunnuksiin, talkootyön vero-ohjeistusta on parannettava, tieturvakortti tulisi vaatia vain talkooporukan vetäjältä.
Yritystoiminnan ja investointien helpottaminen: Vanhusten hoivakotien kriteerit tulisi yhtenäistää julkisella ja yksityisellä sektorilla. Ravintolan pitäjä voisi ilmoitusmenettelyllä ilmoittaa, että ravintolassa voidaan järjestää myös yksityistilaisuuksia, joihin voidaan tuoda omia juomia. Kullanhuuhdonnan luvitussykliä tulisi pidentää. Pieniä mökkiteitä pitäisi saada aurata ilman ammattipätevyystodistusta. Matkailun kannalta olisi tärkeää, että koulujen loma-aikoja voitaisiin siirtää myöhemmäksi.
Maatalouden sääntelyn helpottaminen: 1-2 henkilöä työllistävät pienteurastamot tulisi vapauttaa valmiussuunnitelman tekemisestä, harjoituksista ja niiden dokumentoinnista. Peltojen pinta-alatietojen osalta viljelijällä olisi velvollisuus ilmoittaa vain muutoksista eikä sanktioita pitäisi määrätä, jos muutokset ovat viljelijästä riippumattomia. Merimetsojen ja valkoposkihanhien aiheuttamia vahinkoja tulee vähentää antamalla lupia lintumäärän vähentämiseen.
Rakentamisen sääntelyn ja kustannusten karsiminen: Rakennuslupajärjestelmään on otettava sähköinen järjestelmä, joka on yhtenäinen kaikissa kunnissa. Maalämpöpumppujen, aurinkopaneelien osalta siirrytään lupamenettelystä ilmoitusmenettelyyn. Väestösuojien rakentamisvelvollisuutta on lievennettävä. Maaseudulla hajarakentamista helpotetaan mahdollistamalla yleiskaavan käyttö rakennusluvan perusteena entistä laajemmin. Viranomaisten oikeutta valittaa toisten viranomaisten päätöksistä tulee rajoittaa.
Kaupan alan edistäminen: Elintarvikevalvonnan Oiva-merkinnät muutetaan perustumaan kokonaisarvioon. Kaupat saavat luovuttaa myyntiajan päähän tulleita tuotteita pakastettuna hyväntekeväisyyteen. Pakastamisen pitäisi voida suorittaa myös ruuan jaettavaksi saanut taho.Kumotaan ulkomaalaisen opiskelijan työntekorajoitus. Kaupan suuryksikkösääntelyä kevennetään.

Keskustan Katainen neuvottelemaan Suomelle tärkeästä merenkulun polttoaineiden EU-laista
Europarlamentaarikko Elsi Katainen on valittu ryhmänsä liikennevaliokunnan neuvottelijaksi merenkulun uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen, joka on osa EU:n energia- ja ilmastopakettia. Kataisen mukaan asetus on viennistä ja merikuljetuksista riippuvaiselle Suomelle ratkaisevan tärkeä: tavoitteenani neuvotteluissa on varmistaa selkeä lainsäädäntö, joka huomioi mm. talvimerenkulun Suomelle aiheuttamat poikkeusolosuhteet, Elsi Katainen linjaa.
27.10.2021 / Uutiset
Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan kansanedustajilta 202 uutta norminpurkuehdotusta