Keskustan kansanedustajilta 202 uutta norminpurkuehdotusta

Tämän vaalikauden alussa keskustan eduskuntaryhmä nimesi viisi ryhmää työstämään uusia ehdotuksia.
Viiteen eri aihepiiriin keskittyneet ryhmät ovat ideoineet uusia ehdotuksia, joita on esitelty joka kuukausi hallituksen kärkihanketta koordinoivalle liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerille. Osa ehdotuksista on jo toteutunut, osa on valmistelukoneistossa. Ministerit päättävät, mitä ehdotuksia he vievät eteenpäin.

Tänään on julkaistu vihkonen, joka sisältää 202 uutta ehdotusta. Keskustan kansanedustajat ovat näin ollen esittäneet yhteensä 303 ideaa arjen helpottamiseksi, yritystoiminnan sujuvoittamiseksi, vapaaehtoistyön edistämiseksi ja työllistämisen tehostamiseksi sekä maataloutta rasittavan byrokratian keventämiseksi. ”Terve järki on nostettu kaiken toiminnan lähtökohdaksi. Näitä ehdotuksia ei ole viety puolue-elimiin. Nyt täytyy toimia ripeästi, ettei käy niin kuin viime vaalikaudella”, toteaa norminpurkutyötä koordinoiva kansanedustaja Ala-Nissilä.

Keskustan kansanedustajat ovat kuulleet kansalaisia erilaisissa yleisötapahtumissa sekä vierailleet yrityksissä ja tavanneet työttömiä, työnantajia, työntekijöitä, maanviljelijöitä sekä monenlaisessa vapaaehtoistoiminnassa ahkeroivia kansalaisia. Muutosta ehdotetaan pieniin ja suuriin asioihin. Pieneltäkin tuntuva turha normi voi olla yksittäiselle yritykselle suuri rasite.

Esimerkkejä ehdotuksista:

Kansalaisen arjen ja vapaaehtoistoiminnan helpottamien: Jokaisella tulisi olla oikeus verkkopankkitunnuksiin, talkootyön vero-ohjeistusta on parannettava, tieturvakortti tulisi vaatia vain talkooporukan vetäjältä.
Yritystoiminnan ja investointien helpottaminen: Vanhusten hoivakotien kriteerit tulisi yhtenäistää julkisella ja yksityisellä sektorilla. Ravintolan pitäjä voisi ilmoitusmenettelyllä ilmoittaa, että ravintolassa voidaan järjestää myös yksityistilaisuuksia, joihin voidaan tuoda omia juomia. Kullanhuuhdonnan luvitussykliä tulisi pidentää. Pieniä mökkiteitä pitäisi saada aurata ilman ammattipätevyystodistusta. Matkailun kannalta olisi tärkeää, että koulujen loma-aikoja voitaisiin siirtää myöhemmäksi.
Maatalouden sääntelyn helpottaminen: 1-2 henkilöä työllistävät pienteurastamot tulisi vapauttaa valmiussuunnitelman tekemisestä, harjoituksista ja niiden dokumentoinnista. Peltojen pinta-alatietojen osalta viljelijällä olisi velvollisuus ilmoittaa vain muutoksista eikä sanktioita pitäisi määrätä, jos muutokset ovat viljelijästä riippumattomia. Merimetsojen ja valkoposkihanhien aiheuttamia vahinkoja tulee vähentää antamalla lupia lintumäärän vähentämiseen.
Rakentamisen sääntelyn ja kustannusten karsiminen: Rakennuslupajärjestelmään on otettava sähköinen järjestelmä, joka on yhtenäinen kaikissa kunnissa. Maalämpöpumppujen, aurinkopaneelien osalta siirrytään lupamenettelystä ilmoitusmenettelyyn. Väestösuojien rakentamisvelvollisuutta on lievennettävä. Maaseudulla hajarakentamista helpotetaan mahdollistamalla yleiskaavan käyttö rakennusluvan perusteena entistä laajemmin. Viranomaisten oikeutta valittaa toisten viranomaisten päätöksistä tulee rajoittaa.
Kaupan alan edistäminen: Elintarvikevalvonnan Oiva-merkinnät muutetaan perustumaan kokonaisarvioon. Kaupat saavat luovuttaa myyntiajan päähän tulleita tuotteita pakastettuna hyväntekeväisyyteen. Pakastamisen pitäisi voida suorittaa myös ruuan jaettavaksi saanut taho.Kumotaan ulkomaalaisen opiskelijan työntekorajoitus. Kaupan suuryksikkösääntelyä kevennetään.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan kansanedustajilta 202 uutta norminpurkuehdotusta