Keskustan kansanedustajilta 202 uutta norminpurkuehdotusta

Tämän vaalikauden alussa keskustan eduskuntaryhmä nimesi viisi ryhmää työstämään uusia ehdotuksia.
Viiteen eri aihepiiriin keskittyneet ryhmät ovat ideoineet uusia ehdotuksia, joita on esitelty joka kuukausi hallituksen kärkihanketta koordinoivalle liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerille. Osa ehdotuksista on jo toteutunut, osa on valmistelukoneistossa. Ministerit päättävät, mitä ehdotuksia he vievät eteenpäin.

Tänään on julkaistu vihkonen, joka sisältää 202 uutta ehdotusta. Keskustan kansanedustajat ovat näin ollen esittäneet yhteensä 303 ideaa arjen helpottamiseksi, yritystoiminnan sujuvoittamiseksi, vapaaehtoistyön edistämiseksi ja työllistämisen tehostamiseksi sekä maataloutta rasittavan byrokratian keventämiseksi. ”Terve järki on nostettu kaiken toiminnan lähtökohdaksi. Näitä ehdotuksia ei ole viety puolue-elimiin. Nyt täytyy toimia ripeästi, ettei käy niin kuin viime vaalikaudella”, toteaa norminpurkutyötä koordinoiva kansanedustaja Ala-Nissilä.

Keskustan kansanedustajat ovat kuulleet kansalaisia erilaisissa yleisötapahtumissa sekä vierailleet yrityksissä ja tavanneet työttömiä, työnantajia, työntekijöitä, maanviljelijöitä sekä monenlaisessa vapaaehtoistoiminnassa ahkeroivia kansalaisia. Muutosta ehdotetaan pieniin ja suuriin asioihin. Pieneltäkin tuntuva turha normi voi olla yksittäiselle yritykselle suuri rasite.

Esimerkkejä ehdotuksista:

Kansalaisen arjen ja vapaaehtoistoiminnan helpottamien: Jokaisella tulisi olla oikeus verkkopankkitunnuksiin, talkootyön vero-ohjeistusta on parannettava, tieturvakortti tulisi vaatia vain talkooporukan vetäjältä.
Yritystoiminnan ja investointien helpottaminen: Vanhusten hoivakotien kriteerit tulisi yhtenäistää julkisella ja yksityisellä sektorilla. Ravintolan pitäjä voisi ilmoitusmenettelyllä ilmoittaa, että ravintolassa voidaan järjestää myös yksityistilaisuuksia, joihin voidaan tuoda omia juomia. Kullanhuuhdonnan luvitussykliä tulisi pidentää. Pieniä mökkiteitä pitäisi saada aurata ilman ammattipätevyystodistusta. Matkailun kannalta olisi tärkeää, että koulujen loma-aikoja voitaisiin siirtää myöhemmäksi.
Maatalouden sääntelyn helpottaminen: 1-2 henkilöä työllistävät pienteurastamot tulisi vapauttaa valmiussuunnitelman tekemisestä, harjoituksista ja niiden dokumentoinnista. Peltojen pinta-alatietojen osalta viljelijällä olisi velvollisuus ilmoittaa vain muutoksista eikä sanktioita pitäisi määrätä, jos muutokset ovat viljelijästä riippumattomia. Merimetsojen ja valkoposkihanhien aiheuttamia vahinkoja tulee vähentää antamalla lupia lintumäärän vähentämiseen.
Rakentamisen sääntelyn ja kustannusten karsiminen: Rakennuslupajärjestelmään on otettava sähköinen järjestelmä, joka on yhtenäinen kaikissa kunnissa. Maalämpöpumppujen, aurinkopaneelien osalta siirrytään lupamenettelystä ilmoitusmenettelyyn. Väestösuojien rakentamisvelvollisuutta on lievennettävä. Maaseudulla hajarakentamista helpotetaan mahdollistamalla yleiskaavan käyttö rakennusluvan perusteena entistä laajemmin. Viranomaisten oikeutta valittaa toisten viranomaisten päätöksistä tulee rajoittaa.
Kaupan alan edistäminen: Elintarvikevalvonnan Oiva-merkinnät muutetaan perustumaan kokonaisarvioon. Kaupat saavat luovuttaa myyntiajan päähän tulleita tuotteita pakastettuna hyväntekeväisyyteen. Pakastamisen pitäisi voida suorittaa myös ruuan jaettavaksi saanut taho.Kumotaan ulkomaalaisen opiskelijan työntekorajoitus. Kaupan suuryksikkösääntelyä kevennetään.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan kansanedustajilta 202 uutta norminpurkuehdotusta