Elsi Katainen

Euroopan parlamentin liikennevaliokunta on hyväksynyt kantansa EU:n akkuasetukseen.

“Olen tyytyväinen, että ehdotukseni kevyen liikenteen akkujen eli sähköpyörien- ja sähköpotkulautojen ulottamisesta asetukseen sai kaikkien parlamenttiryhmien tuen. Näin vahvistetaan akkuklusteria ja kiertotaloutta sekä varmistetaan, että jo nyt vähissä olevat kriittiset raaka-aineet saadaan hyödynnettyä tulevien akkujen valmistuksessa”, ryhmänsä neuvottelijana toimiva europarlamentaarikko Elsi Katainen (kesk./Renew Europe) kertoo.

Liikennevaliokunnan mukaan akkujen keräystä ja kierrättämistä koskevia tavoitteita voidaan nostaa EU:n komission ehdotuksesta vielä 5% kunnianhimoisemmiksi, jota Katainen pitää tervetulleena Suomen ollessa akkukierrätyksen edelläkävijä.

Liikennevaliokunta haluaa pitää akkujen valmistuksessa ovet auki uusille innovaatioille. Uutena raaka-aineena voidaan käyttää esimerkiksi ligniiniä, jota syntyy mm. metsäteollisuuden sivuvirtana.

“Akkujen innovaatiot kehittyvät EU:n lainsäädäntöä nopeammin. Jo nyt akkukennoja voidaan valmistaa puupohjaisesta ligniinistä, mikä voi olla yksi ratkaisu tarjontapulaan, sillä akkujen kysyntä kasvaa räjähdysmäisesti liikenteen sähköistyessä vauhdilla. EU:n on luotava säännöstö, joka kiihdyttää uusia innovaatioita ja halusimme liikennevaliokunnassa lähettää tästä vahvan viestin”, Elsi Katainen linjaa.

Katainen pitää neuvottelujen tärkeänä saavutuksena, että liikennevaliokunnan lausuntoon saatiin joustoa niin, että akkujen tuottajilla ja tuottajayhteisöillä säilyy jatkossakin mahdollisuus määritellä akkujätevirtojen suuntia.

“On tärkeää, että nykyiset hyvin toimivat tuottajavastuujärjestelmät, joita meillä on Suomessa akkukierrätyksen parissa, pystyvät jatkamaan toimintaansa tehokkaasti direktiivin muuttuessa asetukseksi. Lausunnossa tuottajia ja tuottajayhteisöjä kohtaan ajamani kansalliset joustot mahdollistavat tämän ja olen tyytyväinen, että kaikki poliittiset ryhmät tukivat näitä muutosehdotuksia neuvotteluissa.”

EU:n akkuasetuksen käsittely jatkuu Euroopan parlamentin ympäristövaliokunnassa. Euroopan parlamentti äänestää EU:n akkuasetuksesta keväällä 2022, jonka jälkeen asetuksen sisältö viimeistellään jäsenmaiden, komission ja parlamentin välisissä kolmikantaneuvotteluissa.

Keskustan Savola: Oma ruoka on järkäleasia suomalaisille ja Suomelle
Viljelijöiden pärjääminen on yhteinen asia.  Meidän pitää tehdä yhteistyötä reilumpien markkinoiden ja oikeudenmukaisemman tulonjaon puolesta. Kotimaisen ruuan ja isänmaan tähden.
7.12.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan Saarikko ja Kalli: Luonto ja talous pystytään yhdistämään
Saarikon ja Kallin mukaan uusi luonnonsuojelulaki vahvistaa entisestään taloudellisen tuen mahdollisuuksia nimenomaan vapaaehtoisille suojeluohjelmille. Vapaaehtoisuus - ei ylhäältä saneleminen - on näissä asioissa kestävä tie edetä. Lisäksi esimerkiksi malminetsintä kielletään kansallispuistoissa ja luonnonpuistoissa kokonaan, ja valtion muilla suojelualueilla sen edellytyksiä tiukennetaan.
3.12.2022 / Uutiset
Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Katainen: Uudet innovaatiot ja kevyen liikenteen akut mukaan EU:n akkuasetukseen