Elsi Katainen

Euroopan parlamentin liikennevaliokunta on hyväksynyt kantansa EU:n akkuasetukseen.

“Olen tyytyväinen, että ehdotukseni kevyen liikenteen akkujen eli sähköpyörien- ja sähköpotkulautojen ulottamisesta asetukseen sai kaikkien parlamenttiryhmien tuen. Näin vahvistetaan akkuklusteria ja kiertotaloutta sekä varmistetaan, että jo nyt vähissä olevat kriittiset raaka-aineet saadaan hyödynnettyä tulevien akkujen valmistuksessa”, ryhmänsä neuvottelijana toimiva europarlamentaarikko Elsi Katainen (kesk./Renew Europe) kertoo.

Liikennevaliokunnan mukaan akkujen keräystä ja kierrättämistä koskevia tavoitteita voidaan nostaa EU:n komission ehdotuksesta vielä 5% kunnianhimoisemmiksi, jota Katainen pitää tervetulleena Suomen ollessa akkukierrätyksen edelläkävijä.

Liikennevaliokunta haluaa pitää akkujen valmistuksessa ovet auki uusille innovaatioille. Uutena raaka-aineena voidaan käyttää esimerkiksi ligniiniä, jota syntyy mm. metsäteollisuuden sivuvirtana.

“Akkujen innovaatiot kehittyvät EU:n lainsäädäntöä nopeammin. Jo nyt akkukennoja voidaan valmistaa puupohjaisesta ligniinistä, mikä voi olla yksi ratkaisu tarjontapulaan, sillä akkujen kysyntä kasvaa räjähdysmäisesti liikenteen sähköistyessä vauhdilla. EU:n on luotava säännöstö, joka kiihdyttää uusia innovaatioita ja halusimme liikennevaliokunnassa lähettää tästä vahvan viestin”, Elsi Katainen linjaa.

Katainen pitää neuvottelujen tärkeänä saavutuksena, että liikennevaliokunnan lausuntoon saatiin joustoa niin, että akkujen tuottajilla ja tuottajayhteisöillä säilyy jatkossakin mahdollisuus määritellä akkujätevirtojen suuntia.

“On tärkeää, että nykyiset hyvin toimivat tuottajavastuujärjestelmät, joita meillä on Suomessa akkukierrätyksen parissa, pystyvät jatkamaan toimintaansa tehokkaasti direktiivin muuttuessa asetukseksi. Lausunnossa tuottajia ja tuottajayhteisöjä kohtaan ajamani kansalliset joustot mahdollistavat tämän ja olen tyytyväinen, että kaikki poliittiset ryhmät tukivat näitä muutosehdotuksia neuvotteluissa.”

EU:n akkuasetuksen käsittely jatkuu Euroopan parlamentin ympäristövaliokunnassa. Euroopan parlamentti äänestää EU:n akkuasetuksesta keväällä 2022, jonka jälkeen asetuksen sisältö viimeistellään jäsenmaiden, komission ja parlamentin välisissä kolmikantaneuvotteluissa.

Tervetuloa mukaan jännittämään aluevaalien tuloksia! Luvassa viime hetken kampanjatunnelmia sekä haastatteluja aluevaaliehdokkailta ympäri Suomen. Menossa mukana myös puolueen puheenjohtaja Annika Saarikko sekä puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen.
23.1.2022 / K-Studio
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Ratkaisuja, ei pelottelua
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko muistuttaa aluevaaliviikonloppuna, mistä näissä vaaleissa on kyse. On kyse hoidosta, hoivasta ja turvasta. Niistä asioista, jotka koskettavat jokaista suomalaista ja jokaisen kotiseutua.
22.1.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Katainen: Uudet innovaatiot ja kevyen liikenteen akut mukaan EU:n akkuasetukseen