Keskustan Honkonen: Helsinki-keskeisyydestä maakuntien valtaan

Petri Honkonen sininen paita metsässä

Keskustan varapuheenjohtaja, puolueen ohjelmatyötä johtava kansanedustaja Petri Honkonen pitää Elinkeinoelämän valtuuskunnan EVA:n esitystä Suomesta kymmenen osavaltion liittovaltiona tervetulleena ravisteluna aluepoliittiseen keskusteluun.

– Hätkähdyttävää on, että esitys tulee oikealta, jossa on pitkään vannottu keskittämispolitiikan nimiin. EVA:kin nyt tunnustaa, että Helsinki-keskeiselle politiikalle on vaihtoehto. Kokoomushan sen sijaan vannoo keskittämispolitiikan nimiin edelleen, vaikka kehitys menee ihmisten omilla päätöksillä monipaikkaiseen hajautetumpaan suuntaan.

Honkosen mukaan osavaltio ja liittovaltio ovat käsitteinä turhan amerikkalaisia, mutta EVA:n tavoite on oikea: päätösvallan antaminen alueiden ihmisille heitä itseään koskevissa asioissa. On kyse sitten verotuksesta, lähi- ja peruspalveluista, koulutusmahdollisuuksista, liikenneyhteyksistä tai työpaikoista.

– Alueilla tiedetään parhaiten, miten asiat kannattaa järjestää sen sijaan, että ne sanellaan Helsingin kabineteista yhdellä muotilla koko maahan. Tarvitsemme siksi myös lainsäädäntöön lisää joustavuutta.

Honkosen mukaan alueet voisivat myös kilpailla palveluilla asukkaista ja esimerkiksi verotuksella yritysten ja asukkaiden sijoittumisesta. Sote-uudistus on ensiaskel kohti Suomen alueiden itsehallintoa.

– Sote-palvelujen ja pelastustoimen siirtyminen maakuntien hoidettavaksi avaa ovet EVA:nkin nyt tavoittelemaan Suomeen.

Petri Honkonen

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja (Keski-Suomi)

Hannu Hoskonen: Itäistä Suomea pitää vihdoin auttaa
Metsät ja muut luonnonvarat, iso osa teollisuudesta ja työllistävät yritykset – nousun todelliset rakennuspuut - eivät ole Helsingissä. Ne ovat maakunnissa läpi Suomen. Siksi maakunnissa pitää olla elämisen mahdollisuuksia. Tällä maalla ei ole varaa jättää mitään kolkkaa taantumaan ja tyhjenemään. Ei etenkään itäistä Suomea.
12.6.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Sähköä eduskunnan kyselytunnilla
Eduskunnan kyselytunti kuulosti lähinnä Keskustan syyttelytunnilta eivätkä Petri Honkonen tai Annika Saarikko saaneet vastauksia kysymyksiinsä, jotka selvästi osuivat maaliinsa. Keskustalaiset kysyivät jo aiemmin esillä pidettyjä asioita hallituksen huojuvasta EU-politiikasta. Viikon varrella hallitusta oli jo haastettu niin kokoomusparlamentaarikoiden Suomen-vastaisesta EU-äänestämisestä kuin metsävallan luisumisesta Brysseliin. Lisäksi toistuvasti peräänkuulutettiin hallituksen lupaamia uusia EU-rahoja itäiseen Suomeen. Sellaisista ei hallitusaitiosta puhuttu, vaan viitattiin ainoastaan rahoitukseen, jonka Suomi on joka tapauksessa saamassa.
7.6.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Honkonen: Helsinki-keskeisyydestä maakuntien valtaan