Keskustan Honkonen: Helsinki-keskeisyydestä maakuntien valtaan

Petri Honkonen sininen paita metsässä

Keskustan varapuheenjohtaja, puolueen ohjelmatyötä johtava kansanedustaja Petri Honkonen pitää Elinkeinoelämän valtuuskunnan EVA:n esitystä Suomesta kymmenen osavaltion liittovaltiona tervetulleena ravisteluna aluepoliittiseen keskusteluun.

– Hätkähdyttävää on, että esitys tulee oikealta, jossa on pitkään vannottu keskittämispolitiikan nimiin. EVA:kin nyt tunnustaa, että Helsinki-keskeiselle politiikalle on vaihtoehto. Kokoomushan sen sijaan vannoo keskittämispolitiikan nimiin edelleen, vaikka kehitys menee ihmisten omilla päätöksillä monipaikkaiseen hajautetumpaan suuntaan.

Honkosen mukaan osavaltio ja liittovaltio ovat käsitteinä turhan amerikkalaisia, mutta EVA:n tavoite on oikea: päätösvallan antaminen alueiden ihmisille heitä itseään koskevissa asioissa. On kyse sitten verotuksesta, lähi- ja peruspalveluista, koulutusmahdollisuuksista, liikenneyhteyksistä tai työpaikoista.

– Alueilla tiedetään parhaiten, miten asiat kannattaa järjestää sen sijaan, että ne sanellaan Helsingin kabineteista yhdellä muotilla koko maahan. Tarvitsemme siksi myös lainsäädäntöön lisää joustavuutta.

Honkosen mukaan alueet voisivat myös kilpailla palveluilla asukkaista ja esimerkiksi verotuksella yritysten ja asukkaiden sijoittumisesta. Sote-uudistus on ensiaskel kohti Suomen alueiden itsehallintoa.

– Sote-palvelujen ja pelastustoimen siirtyminen maakuntien hoidettavaksi avaa ovet EVA:nkin nyt tavoittelemaan Suomeen.

Petri Honkonen

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja (Keski-Suomi)

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Honkonen: Helsinki-keskeisyydestä maakuntien valtaan