Keskustan Honkonen: Helsinki-keskeisyydestä maakuntien valtaan

Petri Honkonen sininen paita metsässä

Keskustan varapuheenjohtaja, puolueen ohjelmatyötä johtava kansanedustaja Petri Honkonen pitää Elinkeinoelämän valtuuskunnan EVA:n esitystä Suomesta kymmenen osavaltion liittovaltiona tervetulleena ravisteluna aluepoliittiseen keskusteluun.

– Hätkähdyttävää on, että esitys tulee oikealta, jossa on pitkään vannottu keskittämispolitiikan nimiin. EVA:kin nyt tunnustaa, että Helsinki-keskeiselle politiikalle on vaihtoehto. Kokoomushan sen sijaan vannoo keskittämispolitiikan nimiin edelleen, vaikka kehitys menee ihmisten omilla päätöksillä monipaikkaiseen hajautetumpaan suuntaan.

Honkosen mukaan osavaltio ja liittovaltio ovat käsitteinä turhan amerikkalaisia, mutta EVA:n tavoite on oikea: päätösvallan antaminen alueiden ihmisille heitä itseään koskevissa asioissa. On kyse sitten verotuksesta, lähi- ja peruspalveluista, koulutusmahdollisuuksista, liikenneyhteyksistä tai työpaikoista.

– Alueilla tiedetään parhaiten, miten asiat kannattaa järjestää sen sijaan, että ne sanellaan Helsingin kabineteista yhdellä muotilla koko maahan. Tarvitsemme siksi myös lainsäädäntöön lisää joustavuutta.

Honkosen mukaan alueet voisivat myös kilpailla palveluilla asukkaista ja esimerkiksi verotuksella yritysten ja asukkaiden sijoittumisesta. Sote-uudistus on ensiaskel kohti Suomen alueiden itsehallintoa.

– Sote-palvelujen ja pelastustoimen siirtyminen maakuntien hoidettavaksi avaa ovet EVA:nkin nyt tavoittelemaan Suomeen.

Petri Honkonen

Keskustan varapuheenjohtaja, Tiede- ja kulttuuriministeri, Kansanedustaja (Keski-Suomi)

Keskustan Savola: Oma ruoka on järkäleasia suomalaisille ja Suomelle
Viljelijöiden pärjääminen on yhteinen asia.  Meidän pitää tehdä yhteistyötä reilumpien markkinoiden ja oikeudenmukaisemman tulonjaon puolesta. Kotimaisen ruuan ja isänmaan tähden.
7.12.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan Saarikko ja Kalli: Luonto ja talous pystytään yhdistämään
Saarikon ja Kallin mukaan uusi luonnonsuojelulaki vahvistaa entisestään taloudellisen tuen mahdollisuuksia nimenomaan vapaaehtoisille suojeluohjelmille. Vapaaehtoisuus - ei ylhäältä saneleminen - on näissä asioissa kestävä tie edetä. Lisäksi esimerkiksi malminetsintä kielletään kansallispuistoissa ja luonnonpuistoissa kokonaan, ja valtion muilla suojelualueilla sen edellytyksiä tiukennetaan.
3.12.2022 / Uutiset
Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Honkonen: Helsinki-keskeisyydestä maakuntien valtaan