Keskustan Honkonen: Helsinki-keskeisyydestä maakuntien valtaan

Petri Honkonen sininen paita metsässä

Keskustan varapuheenjohtaja, puolueen ohjelmatyötä johtava kansanedustaja Petri Honkonen pitää Elinkeinoelämän valtuuskunnan EVA:n esitystä Suomesta kymmenen osavaltion liittovaltiona tervetulleena ravisteluna aluepoliittiseen keskusteluun.

– Hätkähdyttävää on, että esitys tulee oikealta, jossa on pitkään vannottu keskittämispolitiikan nimiin. EVA:kin nyt tunnustaa, että Helsinki-keskeiselle politiikalle on vaihtoehto. Kokoomushan sen sijaan vannoo keskittämispolitiikan nimiin edelleen, vaikka kehitys menee ihmisten omilla päätöksillä monipaikkaiseen hajautetumpaan suuntaan.

Honkosen mukaan osavaltio ja liittovaltio ovat käsitteinä turhan amerikkalaisia, mutta EVA:n tavoite on oikea: päätösvallan antaminen alueiden ihmisille heitä itseään koskevissa asioissa. On kyse sitten verotuksesta, lähi- ja peruspalveluista, koulutusmahdollisuuksista, liikenneyhteyksistä tai työpaikoista.

– Alueilla tiedetään parhaiten, miten asiat kannattaa järjestää sen sijaan, että ne sanellaan Helsingin kabineteista yhdellä muotilla koko maahan. Tarvitsemme siksi myös lainsäädäntöön lisää joustavuutta.

Honkosen mukaan alueet voisivat myös kilpailla palveluilla asukkaista ja esimerkiksi verotuksella yritysten ja asukkaiden sijoittumisesta. Sote-uudistus on ensiaskel kohti Suomen alueiden itsehallintoa.

– Sote-palvelujen ja pelastustoimen siirtyminen maakuntien hoidettavaksi avaa ovet EVA:nkin nyt tavoittelemaan Suomeen.

Petri Honkonen

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja (Keski-Suomi)

Tervetuloa mukaan jännittämään aluevaalien tuloksia! Luvassa viime hetken kampanjatunnelmia sekä haastatteluja aluevaaliehdokkailta ympäri Suomen. Menossa mukana myös puolueen puheenjohtaja Annika Saarikko sekä puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen.
23.1.2022 / K-Studio
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Ratkaisuja, ei pelottelua
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko muistuttaa aluevaaliviikonloppuna, mistä näissä vaaleissa on kyse. On kyse hoidosta, hoivasta ja turvasta. Niistä asioista, jotka koskettavat jokaista suomalaista ja jokaisen kotiseutua.
22.1.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Honkonen: Helsinki-keskeisyydestä maakuntien valtaan