Keskustan kenttä aktiivisena: 264 aloitetta odottaa vastaustaan

Puolueen oman toiminnan kehittäminen on jäsenistön mielestä tärkeää. Järjestötoimintaa, sääntöjä, viestintää sekä puolueen ohjelmatoimintaa koskevia aloitteita oli kaikkiaan 60. Seuraavaksi tärkeimpinä esiin nousivat koulutukseen ja sivistykseen liittyvät aloitteet (38 aloitetta). Liki sama määrä aloitteita käsitteli taloutta ja verotusta (37 aloitetta).

Perinteisesti liikenneyhteyksiin liittyvät asiat kiinnostavat puolueväkeä. Niin myös nyt, kun tähän liittyviä aloitteita tuli parikymmentä. Lähes sama määrä aloitteita käsitteli maaseutua: maa- ja metsätaloutta, elintarviketuotantoa sekä metsästystä.

Muita keskeisiä aloitteiden aihepiirejä olivat sosiaali- ja terveyskysymyksiin, energiaan, ympäristöön ja ilmastoon sekä kunta- ja aluepolitiikkaan liittyvät kysymykset.

Aloitteet ovat parhaillaan puolueen työryhmien ja vastuuhenkilöiden käsittelyssä. Sen jälkeen puoluehallitus hyväksyy aloitteiden vastausesitykset kevään kokouksissaan. Puoluekokous muodostaa puolueen lopulliset kannat ja hyväksyy vastaukset aloitevaliokunnan ehdotusten pohjalta.

Vaikka puoluekokous siirtyy kesäkuusta Vantaalta syyskuun alkuun Ouluun, aloitteiden tekemiselle ei ole lisäaikaa. Sääntöjen määrittelemän aikataulun mukaan tehdyt aloitteet hyväksytään aikanaan sääntömääräisessä kokouksessa.

Kaikki aloitteet ovat luettavissa täältä. Puoluekokouksen jälkeen myös päätetyt vastaukset julkaistaan aikanaan puolueen sivuilla.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan kenttä aktiivisena: 264 aloitetta odottaa vastaustaan