Keskustan kenttä aktiivisena: 264 aloitetta odottaa vastaustaan

Puolueen oman toiminnan kehittäminen on jäsenistön mielestä tärkeää. Järjestötoimintaa, sääntöjä, viestintää sekä puolueen ohjelmatoimintaa koskevia aloitteita oli kaikkiaan 60. Seuraavaksi tärkeimpinä esiin nousivat koulutukseen ja sivistykseen liittyvät aloitteet (38 aloitetta). Liki sama määrä aloitteita käsitteli taloutta ja verotusta (37 aloitetta).

Perinteisesti liikenneyhteyksiin liittyvät asiat kiinnostavat puolueväkeä. Niin myös nyt, kun tähän liittyviä aloitteita tuli parikymmentä. Lähes sama määrä aloitteita käsitteli maaseutua: maa- ja metsätaloutta, elintarviketuotantoa sekä metsästystä.

Muita keskeisiä aloitteiden aihepiirejä olivat sosiaali- ja terveyskysymyksiin, energiaan, ympäristöön ja ilmastoon sekä kunta- ja aluepolitiikkaan liittyvät kysymykset.

Aloitteet ovat parhaillaan puolueen työryhmien ja vastuuhenkilöiden käsittelyssä. Sen jälkeen puoluehallitus hyväksyy aloitteiden vastausesitykset kevään kokouksissaan. Puoluekokous muodostaa puolueen lopulliset kannat ja hyväksyy vastaukset aloitevaliokunnan ehdotusten pohjalta.

Vaikka puoluekokous siirtyy kesäkuusta Vantaalta syyskuun alkuun Ouluun, aloitteiden tekemiselle ei ole lisäaikaa. Sääntöjen määrittelemän aikataulun mukaan tehdyt aloitteet hyväksytään aikanaan sääntömääräisessä kokouksessa.

Kaikki aloitteet ovat luettavissa täältä. Puoluekokouksen jälkeen myös päätetyt vastaukset julkaistaan aikanaan puolueen sivuilla.

Keskustan Savola: Oma ruoka on järkäleasia suomalaisille ja Suomelle
Viljelijöiden pärjääminen on yhteinen asia.  Meidän pitää tehdä yhteistyötä reilumpien markkinoiden ja oikeudenmukaisemman tulonjaon puolesta. Kotimaisen ruuan ja isänmaan tähden.
7.12.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan Saarikko ja Kalli: Luonto ja talous pystytään yhdistämään
Saarikon ja Kallin mukaan uusi luonnonsuojelulaki vahvistaa entisestään taloudellisen tuen mahdollisuuksia nimenomaan vapaaehtoisille suojeluohjelmille. Vapaaehtoisuus - ei ylhäältä saneleminen - on näissä asioissa kestävä tie edetä. Lisäksi esimerkiksi malminetsintä kielletään kansallispuistoissa ja luonnonpuistoissa kokonaan, ja valtion muilla suojelualueilla sen edellytyksiä tiukennetaan.
3.12.2022 / Uutiset
Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan kenttä aktiivisena: 264 aloitetta odottaa vastaustaan