Keskustan kenttä aktiivisena: 264 aloitetta odottaa vastaustaan

Puolueen oman toiminnan kehittäminen on jäsenistön mielestä tärkeää. Järjestötoimintaa, sääntöjä, viestintää sekä puolueen ohjelmatoimintaa koskevia aloitteita oli kaikkiaan 60. Seuraavaksi tärkeimpinä esiin nousivat koulutukseen ja sivistykseen liittyvät aloitteet (38 aloitetta). Liki sama määrä aloitteita käsitteli taloutta ja verotusta (37 aloitetta).

Perinteisesti liikenneyhteyksiin liittyvät asiat kiinnostavat puolueväkeä. Niin myös nyt, kun tähän liittyviä aloitteita tuli parikymmentä. Lähes sama määrä aloitteita käsitteli maaseutua: maa- ja metsätaloutta, elintarviketuotantoa sekä metsästystä.

Muita keskeisiä aloitteiden aihepiirejä olivat sosiaali- ja terveyskysymyksiin, energiaan, ympäristöön ja ilmastoon sekä kunta- ja aluepolitiikkaan liittyvät kysymykset.

Aloitteet ovat parhaillaan puolueen työryhmien ja vastuuhenkilöiden käsittelyssä. Sen jälkeen puoluehallitus hyväksyy aloitteiden vastausesitykset kevään kokouksissaan. Puoluekokous muodostaa puolueen lopulliset kannat ja hyväksyy vastaukset aloitevaliokunnan ehdotusten pohjalta.

Vaikka puoluekokous siirtyy kesäkuusta Vantaalta syyskuun alkuun Ouluun, aloitteiden tekemiselle ei ole lisäaikaa. Sääntöjen määrittelemän aikataulun mukaan tehdyt aloitteet hyväksytään aikanaan sääntömääräisessä kokouksessa.

Kaikki aloitteet ovat luettavissa täältä. Puoluekokouksen jälkeen myös päätetyt vastaukset julkaistaan aikanaan puolueen sivuilla.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan kenttä aktiivisena: 264 aloitetta odottaa vastaustaan