Keskustan kenttä aktiivisena: 264 aloitetta odottaa vastaustaan

Puolueen oman toiminnan kehittäminen on jäsenistön mielestä tärkeää. Järjestötoimintaa, sääntöjä, viestintää sekä puolueen ohjelmatoimintaa koskevia aloitteita oli kaikkiaan 60. Seuraavaksi tärkeimpinä esiin nousivat koulutukseen ja sivistykseen liittyvät aloitteet (38 aloitetta). Liki sama määrä aloitteita käsitteli taloutta ja verotusta (37 aloitetta).

Perinteisesti liikenneyhteyksiin liittyvät asiat kiinnostavat puolueväkeä. Niin myös nyt, kun tähän liittyviä aloitteita tuli parikymmentä. Lähes sama määrä aloitteita käsitteli maaseutua: maa- ja metsätaloutta, elintarviketuotantoa sekä metsästystä.

Muita keskeisiä aloitteiden aihepiirejä olivat sosiaali- ja terveyskysymyksiin, energiaan, ympäristöön ja ilmastoon sekä kunta- ja aluepolitiikkaan liittyvät kysymykset.

Aloitteet ovat parhaillaan puolueen työryhmien ja vastuuhenkilöiden käsittelyssä. Sen jälkeen puoluehallitus hyväksyy aloitteiden vastausesitykset kevään kokouksissaan. Puoluekokous muodostaa puolueen lopulliset kannat ja hyväksyy vastaukset aloitevaliokunnan ehdotusten pohjalta.

Vaikka puoluekokous siirtyy kesäkuusta Vantaalta syyskuun alkuun Ouluun, aloitteiden tekemiselle ei ole lisäaikaa. Sääntöjen määrittelemän aikataulun mukaan tehdyt aloitteet hyväksytään aikanaan sääntömääräisessä kokouksessa.

Kaikki aloitteet ovat luettavissa täältä. Puoluekokouksen jälkeen myös päätetyt vastaukset julkaistaan aikanaan puolueen sivuilla.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan kenttä aktiivisena: 264 aloitetta odottaa vastaustaan