Keskustan mukaan liikennepolitiikassa ollaan valtavien valintojen edessä. Tuleva hallitus joutuu ensitöikseen linjaamaan, jatketaanko nykyisten väylien kuntoon laittoa vai tehdäänkö hävittäjähankinnan kokoinen miljardipanostus uusiin raidehankkeisiin, ns. ”tunnin juniin”. Keskusta ilmoittaa myös tavoittelevansa diesel-autojen käyttövoimaveron poistoa, koska sodan nostama dieselin hinta on vienyt pohjan diesel-autoilun kovemmalta verotukselta, ns. käyttövoimaverolta.

– Kevään vaaleissa ja hallitusneuvotteluissa ratkaistaan, miten liikennemiljardit suunnataan ja suomalaisten arjen liikkumisen edellytykset turvataan. Keskusta esittää vaihtoehdon, jossa mennään koko Suomen tarpeet edellä, sanoo liikennepoliittista valmistelua johtanut kansanedustaja Ari Torniainen.

– Kansalaisten ja yritysten tarvitsemat raiteet sekä maantiet on pidettävä kunnossa koko maassa. Tämä ei onnistu, jos rajalliset voimavarat suunnataankin uusiin jättihankkeisiin.

Liikenne- ja viestintäministeriön sekä valtiovarainministeriön tuoreet arviot kertovat, että miljardien uudet ratahankkeet ovat taloudellisesti kannattamattomia ja ympäristölle tuhoisia. Toisaalta nykyisten teiden ja raiteiden korjausvelan umpeen kurominen edellyttää lisäpanostusten jatkamista. Keskusta huomauttaa, että ei ole mahdollista toteuttaa uusia ratahankkeita, korjata vanhoja väyliä ja samalla tasapainottaa julkista taloutta. Tällä vaalikaudella korotettua perusväylänpidon rahoitusta onkin suojeltava miljardihankkeilta, jotta väyläverkkomme ei pääse rapautumaan.

– On uskomatonta, että SDP, Perussuomalaiset ja Kokoomus maalavat kuvaa, jossa rahat riittävät sekä perusväylien kunnostamiseen että kymmenen miljardin uusiin raidehankkeisiin. Näillä keisareilla ei ole vaatteita. Rehtiä on myöntää, että raha ei riitä sekä korjausvelan kaventamiseen että uusiin hankkeisiin, sanoo Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi.

– Nykyinen tiestö ja rataverkko on kansallisomaisuuttamme, josta on pidettävä huolta. Edessä on kovia liikennepäätöksiä, ja suomalaisille on kerrottava puolueiden tarjoama linja jo ennen vaaleja, Lohi vaatii.

Keskusta linjaa tavoittelevansa diesel-autoilijoiden käyttövoimaveron poistamista. Käyttövoimaveron perusteluna on ollut dieselin bensaa halvempi hinta. Venäjän hyökkäyssota nosti dieselin bensaa kalliimmaksi, mikä on vienyt käyttövoimaverolta olemassaolon oikeutuksen.

– Verotuksen pohjana pitää olla oikeudenmukaisuus. Diesel-veron perusta on murentunut, kun dieselin hinta on noussut Venäjän sodan myötä. Siksi Keskusta esittää käyttövoimaveron poistoa, Torniainen sanoo.

– Pitkien etäisyyksien maassa auton käyttö on monelle välttämättömyys, eikä näillä polttoaineen hinnoilla huviajella. Uudessa tilanteessa suomalaisten tasa-arvo edellyttää diesel-autojen käyttövoimaveron poistoa, sanoo Markus Lohi.

Markus Lohi

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja (LappI)
Ari Torniainen

Kansanedustaja (Kaakkois-Suomi)

Keskustan puoluekokouksen kannanotto: Olli Rehn on suomalaisia yhdistävä voima
Keskustan puoluekokouksen mukaan presidentinvaaleissa on kyse siitä, kuka ehdokkaista on paras täyttämään presidentiltä vaadittavat edellytykset vaikeassa ja vaarallisessa kansainvälisessä tilanteessa. Puoluekokouksen kanta on selvä: Keskustan ehdokas Suomen tasavallan presidentiksi on filosofian tohtori Olli Rehn.
23.9.2023 / Uutiset
Keskustan puoluesihteeriksi valittu Antti Siika-Aho
Keskustan uusi puoluesihteeri on filosofian maisteri, yhteiskuntasuhdepäällikkö Antti Siika-Aho.
23.9.2023
Keskustan varapuheenjohtajaksi on valittu Hilkka Kemppi
Varapuheenjohtajan paikka aukeni, kun Riikka Pakarinen ilmoitti luopuvansa varapuheenjohtajan tehtävästä Turun ylimääräisessä puoluekokouksessa.
23.9.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan liikennelinjaus: Nykyväylät kuntoon ja uudet miljardihankkeet jäihin, dieselin käyttövoimavero poistettava