Siirry sisältöön

Keskustan puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen ja varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen suomivat kokoomuksen aikomuksia leikata hyvinvointialueiden rahoitusta. Kokoomuksen talouspoliittisessa ohjelmassa tavoitteena on leikata miljardi sosiaali- ja terveyspalveluista. Tämän sote-miljardin kokoomus jakaisi veronkevennyksinä, joista leijonanosa menisi kovimpia palkkatuloja nauttiville. Lisäksi muilla säästöillä saattaa olla välillisiä vaikutuksia hyvinvointialueiden rahoitukseen.

– Puheista on jo kuultavissa, että esimerkiksi lähipalvelut eivät kokoomuksen leikkausleikissä paljoa paina. Suurten leikkausten tekeminen peruspalveluista on virhe, sillä hoitamattomuus tulee vielä kalliimmaksi. Millä paikkakunnilla kokoomus on valmis luopumaan lähipalveluista? Tämän kertominen äänestäjille ennen vaaleja olisi rehellistä, varapuheenjohtaja Pakarinen vetoaa.

– Toimivat lähipalvelut ovat juuri sitä palvelujen painopisteen siirtämistä perustasolle ja ennaltaehkäisyyn, minkä takia koko sote-uudistus tehtiin. Lähipalveluja ei pidä vaarantaa kokoomuksen vaalimiljardin rahoittamiseksi, Pakarinen muistuttaa.

Keskustajohtajat muistuttavat, että palvelujen kehittäminen edellyttää myös investointeja.

– Juuri aloittaneiden hyvinvointialueiden työtä rasittavat palvelujen aikaisempi alibudjetointi ja sote-uudistusta odottamaan jääneet uudistamistarpeet. Jotta sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottavuus saadaan nousuun, se edellyttää myös investointeja, puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen muistuttaa.

Pirkkalaisen mukaan hyvinvointialueiden työtä vaikeuttavat myös pohjalla oleva henkilöstöpula, alan työtaisteluiden aiheuttama kireys sekä koronan aiheuttama hoitovelka.

– Hyvinvointialueiden toiminnan vakiinnuttua näemme kunnolla, miten sote-palvelujen rahoitusmalli käytännössä toimii ja onko kustannukset arvioitu oikein. Jaamme toki huolen siitä, että palvelut on pystyttävä tuottamaan kustannustehokkaasti. On kuitenkin tärkeää, että hyvinvointialueet pääsevät aloittamaan rauhassa työnsä ja tekemään välttämättömät investoinnit uudistumisen eteen. Vain näin turvaamme ihmisten välttämättömät palvelut.

– Lähivuosina vanhusväestön määrä ja hoivan tarve kasvavat voimakkaasti samaan aikaan kun työntekijät eläköityvät myös sote-alalla. Sitä yhtälöä emme ratkaise pelkkien leikkauslistojen voimin, Pirkkalainen ja Pakarinen toteavat.

Keskusta tiukkana ruuantuotannosta, taloudesta ja EU-asioista
Keskustan kansanedustaja Eerikki Viljanen vaati eduskunnan kyselytunnilla hallitusta täyttämään EU-politiikassa lupauksensa viljelijöille. Myös kokoomuksen MEP-ehdokkaiden valmiutta leikata ruuantuotannosta ihmeteltiin .Eduskunnan välikysymyskeskustelussa Keskusta puolestaan tarjosi talouteen oman, hallitusta oikeudenmukaisemman vaihtoehtonsa. Hallituksen EU-tavoitteet näyttäytyvät toistaiseksi höttöisinä eivätkä yhteisvelan ja ennallistamisasetuksen osalta kelpaa Keskustalle. Eduskunnan viikko on näyttänyt myös vastatuulta hallituksen olutlaille. Enemmistö sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenistä vastustaa hallituksen ajamaa vahvempien alkoholijuomien ruokakauppamyyntiä.
17.5.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Keskustalaiset muistuttivat eduskunnan välikysymyskeskustelussa, että Suomi on saatava oikeudenmukaisella ja reilulla tavalla kasvun tielle. Keskustalla on tähän vaihtoehdot omassa linjassaan. Ryhmäpuhuja Eeva Kalli muistutti, että kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on hallituksen toimin ollut. Suomalaisille voidaan järjestää töitä ja talous kasvuun, terveysasemat ja muut lähipalvelut voidaan pelastaa. Keskustan ja Liike Nytin jättämän välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja Keskustan Markus Lohi muistutti yhdessä ryhmäpuhujan kanssa, että aina on vaihtoehtoja. Etenkin silloin, kun vallanpitäjät väittävät, että vaihtoehtoja ei ole.
15.5.2024 / Uutiset
Eeva Kalli: Vallalla kova politiikka ja otteet
Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Eeva Kalli sanoi välikysymyskeskustelun ryhmäpuheessa, että politiikassa toista ei enää tulla puolitiehen vastaan. Sillat palavat ja luottamus niiden mukana. Hallituksen toimet eriarvoistavat ihmisiä, syövät orastavan kasvun eväitä ja heikentävät luottamusta. Kalli muistutti, että kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on ollut. Keskustalla olisi siihen keinoja.
15.5.2024 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Pirkkalainen ja Pakarinen: Kokoomuksen säästökuuri iskisi ihmisten palveluihin