Keskustan Lintilä: Alueet kestävän kasvun moottoriksi

Mika Lintilä puhumassa

Elinkeinoministeri Mika Lintilä on hyvillään, että Suomen kestävän kasvun paketissa painotetaan aluelähtöistä elpymistä.

Hallitus esitteli tänään suunnitelman Suomen kestävän kasvun ohjelmaksi. Kahden miljardin euron kokonaisuus luo pohjaa Suomen talouden elpymiselle, uusille investoinneille ja työpaikoille sekä teollisuuden uudistumiselle.

– Kestävän kasvun ohjelma nojaa koko Suomen vahvuuksiin. Ohjelman tavoitteena on vivuttaa liikkeelle mittavat investoinnit bio- ja kiertotalouteen sekä uusiin teknologioihin, kuten vetyyn ja uusiin liikennepolttoaineisiin.

– Rahoituksen painopisteet merkitsevät sitä, että kohteet jakautuvat koko Suomeen. Esimerkiksi biotalouden demolaitoksia tukemalla vauhditetaan aluetalouksien kasvua ja tuetaan uusien, korkean jalostusarvon tuotteiden kehittämistä.

Lintilä painottaa, että ohjelman toimet luovat pohjaa myös muille teollisille investoinneille.

– Esimerkiksi vetytalouteen panostaminen vauhdittaa metalli- ja korkean jalostusasteen teollisuuden uusia investointeja. Tällaisilla koko arvoketjussa näkyvillä toimilla on iso merkitys niillä alueilla, joissa raskaalla teollisuudella on perinteisesti vahva sija työllistäjinä ja kasvun ruokkijoina.

Keskusta on painottanut, että Suomen talouden jälleenrakentaminen ei saa jäädä pandemian torjunnan varjoon. Lintilän mukaan nyt laadittu ohjelma on tiekartta, jonka avulla Suomi pääsee nopeasti kasvuun kiinni.

– Yritystemme on oltava valmiina, kun maailman talous lähtee avautumaan, Lintilä sanoo.

Mika Lintilä

Elinkeinoministeri, Kansanedustaja (Vaasa)

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Lintilä: Alueet kestävän kasvun moottoriksi