Keskustan Lintilä: Alueet kestävän kasvun moottoriksi

Mika Lintilä puhumassa

Elinkeinoministeri Mika Lintilä on hyvillään, että Suomen kestävän kasvun paketissa painotetaan aluelähtöistä elpymistä.

Hallitus esitteli tänään suunnitelman Suomen kestävän kasvun ohjelmaksi. Kahden miljardin euron kokonaisuus luo pohjaa Suomen talouden elpymiselle, uusille investoinneille ja työpaikoille sekä teollisuuden uudistumiselle.

– Kestävän kasvun ohjelma nojaa koko Suomen vahvuuksiin. Ohjelman tavoitteena on vivuttaa liikkeelle mittavat investoinnit bio- ja kiertotalouteen sekä uusiin teknologioihin, kuten vetyyn ja uusiin liikennepolttoaineisiin.

– Rahoituksen painopisteet merkitsevät sitä, että kohteet jakautuvat koko Suomeen. Esimerkiksi biotalouden demolaitoksia tukemalla vauhditetaan aluetalouksien kasvua ja tuetaan uusien, korkean jalostusarvon tuotteiden kehittämistä.

Lintilä painottaa, että ohjelman toimet luovat pohjaa myös muille teollisille investoinneille.

– Esimerkiksi vetytalouteen panostaminen vauhdittaa metalli- ja korkean jalostusasteen teollisuuden uusia investointeja. Tällaisilla koko arvoketjussa näkyvillä toimilla on iso merkitys niillä alueilla, joissa raskaalla teollisuudella on perinteisesti vahva sija työllistäjinä ja kasvun ruokkijoina.

Keskusta on painottanut, että Suomen talouden jälleenrakentaminen ei saa jäädä pandemian torjunnan varjoon. Lintilän mukaan nyt laadittu ohjelma on tiekartta, jonka avulla Suomi pääsee nopeasti kasvuun kiinni.

– Yritystemme on oltava valmiina, kun maailman talous lähtee avautumaan, Lintilä sanoo.

Mika Lintilä

Kansanedustaja (Vaasa)

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Lintilä: Alueet kestävän kasvun moottoriksi