Keskustan Lintilä: Alueet kestävän kasvun moottoriksi

Mika Lintilä puhumassa

Elinkeinoministeri Mika Lintilä on hyvillään, että Suomen kestävän kasvun paketissa painotetaan aluelähtöistä elpymistä.

Hallitus esitteli tänään suunnitelman Suomen kestävän kasvun ohjelmaksi. Kahden miljardin euron kokonaisuus luo pohjaa Suomen talouden elpymiselle, uusille investoinneille ja työpaikoille sekä teollisuuden uudistumiselle.

– Kestävän kasvun ohjelma nojaa koko Suomen vahvuuksiin. Ohjelman tavoitteena on vivuttaa liikkeelle mittavat investoinnit bio- ja kiertotalouteen sekä uusiin teknologioihin, kuten vetyyn ja uusiin liikennepolttoaineisiin.

– Rahoituksen painopisteet merkitsevät sitä, että kohteet jakautuvat koko Suomeen. Esimerkiksi biotalouden demolaitoksia tukemalla vauhditetaan aluetalouksien kasvua ja tuetaan uusien, korkean jalostusarvon tuotteiden kehittämistä.

Lintilä painottaa, että ohjelman toimet luovat pohjaa myös muille teollisille investoinneille.

– Esimerkiksi vetytalouteen panostaminen vauhdittaa metalli- ja korkean jalostusasteen teollisuuden uusia investointeja. Tällaisilla koko arvoketjussa näkyvillä toimilla on iso merkitys niillä alueilla, joissa raskaalla teollisuudella on perinteisesti vahva sija työllistäjinä ja kasvun ruokkijoina.

Keskusta on painottanut, että Suomen talouden jälleenrakentaminen ei saa jäädä pandemian torjunnan varjoon. Lintilän mukaan nyt laadittu ohjelma on tiekartta, jonka avulla Suomi pääsee nopeasti kasvuun kiinni.

– Yritystemme on oltava valmiina, kun maailman talous lähtee avautumaan, Lintilä sanoo.

Mika Lintilä

Elinkeinoministeri, Kansanedustaja (Vaasa)

Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Lintilä: Alueet kestävän kasvun moottoriksi