Keskustan Lintilä: Alueet kestävän kasvun moottoriksi

Mika Lintilä puhumassa

Elinkeinoministeri Mika Lintilä on hyvillään, että Suomen kestävän kasvun paketissa painotetaan aluelähtöistä elpymistä.

Hallitus esitteli tänään suunnitelman Suomen kestävän kasvun ohjelmaksi. Kahden miljardin euron kokonaisuus luo pohjaa Suomen talouden elpymiselle, uusille investoinneille ja työpaikoille sekä teollisuuden uudistumiselle.

– Kestävän kasvun ohjelma nojaa koko Suomen vahvuuksiin. Ohjelman tavoitteena on vivuttaa liikkeelle mittavat investoinnit bio- ja kiertotalouteen sekä uusiin teknologioihin, kuten vetyyn ja uusiin liikennepolttoaineisiin.

– Rahoituksen painopisteet merkitsevät sitä, että kohteet jakautuvat koko Suomeen. Esimerkiksi biotalouden demolaitoksia tukemalla vauhditetaan aluetalouksien kasvua ja tuetaan uusien, korkean jalostusarvon tuotteiden kehittämistä.

Lintilä painottaa, että ohjelman toimet luovat pohjaa myös muille teollisille investoinneille.

– Esimerkiksi vetytalouteen panostaminen vauhdittaa metalli- ja korkean jalostusasteen teollisuuden uusia investointeja. Tällaisilla koko arvoketjussa näkyvillä toimilla on iso merkitys niillä alueilla, joissa raskaalla teollisuudella on perinteisesti vahva sija työllistäjinä ja kasvun ruokkijoina.

Keskusta on painottanut, että Suomen talouden jälleenrakentaminen ei saa jäädä pandemian torjunnan varjoon. Lintilän mukaan nyt laadittu ohjelma on tiekartta, jonka avulla Suomi pääsee nopeasti kasvuun kiinni.

– Yritystemme on oltava valmiina, kun maailman talous lähtee avautumaan, Lintilä sanoo.

Mika Lintilä

Elinkeinoministeri, Kansanedustaja (Vaasa)

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Lintilä: Alueet kestävän kasvun moottoriksi