Keskustan Lintilä: Alueet kestävän kasvun moottoriksi

Mika Lintilä puhumassa

Elinkeinoministeri Mika Lintilä on hyvillään, että Suomen kestävän kasvun paketissa painotetaan aluelähtöistä elpymistä.

Hallitus esitteli tänään suunnitelman Suomen kestävän kasvun ohjelmaksi. Kahden miljardin euron kokonaisuus luo pohjaa Suomen talouden elpymiselle, uusille investoinneille ja työpaikoille sekä teollisuuden uudistumiselle.

– Kestävän kasvun ohjelma nojaa koko Suomen vahvuuksiin. Ohjelman tavoitteena on vivuttaa liikkeelle mittavat investoinnit bio- ja kiertotalouteen sekä uusiin teknologioihin, kuten vetyyn ja uusiin liikennepolttoaineisiin.

– Rahoituksen painopisteet merkitsevät sitä, että kohteet jakautuvat koko Suomeen. Esimerkiksi biotalouden demolaitoksia tukemalla vauhditetaan aluetalouksien kasvua ja tuetaan uusien, korkean jalostusarvon tuotteiden kehittämistä.

Lintilä painottaa, että ohjelman toimet luovat pohjaa myös muille teollisille investoinneille.

– Esimerkiksi vetytalouteen panostaminen vauhdittaa metalli- ja korkean jalostusasteen teollisuuden uusia investointeja. Tällaisilla koko arvoketjussa näkyvillä toimilla on iso merkitys niillä alueilla, joissa raskaalla teollisuudella on perinteisesti vahva sija työllistäjinä ja kasvun ruokkijoina.

Keskusta on painottanut, että Suomen talouden jälleenrakentaminen ei saa jäädä pandemian torjunnan varjoon. Lintilän mukaan nyt laadittu ohjelma on tiekartta, jonka avulla Suomi pääsee nopeasti kasvuun kiinni.

– Yritystemme on oltava valmiina, kun maailman talous lähtee avautumaan, Lintilä sanoo.

Mika Lintilä

Elinkeinoministeri, Kansanedustaja (Vaasa)

Keskustan eduskuntaryhmä: Tukea Ukrainalle pitää jatkaa – Suomen oma varautuminen korostuu
Keskustan eduskuntaryhmä pitää viimeaikaisia tapahtumia – Venäjän osittaista liikekannallepanoa, puheita sodasta länttä vastaan, niin sanottuja kansanäänestyksiä Ukrainan itä- ja eteläosissa, alueiden liittämisaikeita Venäjään ja Nord Stream -kaasuputkien vuotoja Itämerellä – vakavana ja huolestuttavana kehityksenä.
29.9.2022 / Uutiset
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Lintilä: Alueet kestävän kasvun moottoriksi