Keskustan Honkonen: Hyvät tietoverkkoyhteydet koko Suomessa ovat perusoikeus

Petri Honkonen poseeraa kaulaliinassa ja ulkotakissa

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen on tyytyväinen hallituksen tänään Suomen kestävän kasvun ohjelmassa linjaamasta laajakaistapaketista, jossa kiinteän laajakaistan rahoittamiseen varataan 50 miljoonaa euroa.

– On erinomaista, että viimein Suomessa nopeat tietoverkkoyhteydet otetaan tosissaan ja alueiden eriytyminen tältä osin saadaan pysäytettyä. Aikanaan samanlainen taistelu on käyty siitä, että jokaiseen suomalaiseen kotiin saadaan sähköt.

Suomen nopea sähköistyminen ja palveluiden verkkoon siirtyminen luo haasteita ihmisten yhdenvertaisuudelle. Nopeat tietoliikenneyhteydet luovat pohjaa sille, että maaseutu ja harvemmin asuttu Suomi ovat houkuttelevia paikkoja asua, yrittää ja tehdä työtä myös jatkossa.

– Kiinteä ja nopea valokuituyhteys on edellytys harvemmin asutussa Suomessa. Koti ilman nopeaa nettiyhteyttä on kuin talo ilman tietä, toteaa Honkonen.

Tehokkaat ja toimintavarmat tietoliikenneyhteydet kaikkialla Suomessa ovat nykypäivänä edellytys sille, että eri puolilla Suomea voidaan yrittää ja luoda kasvua.

Keskustan helmikuussa julkaistussa monipaikkaisuuslinjauksessa nopeat verkkoyhteydet nähtiin keskeisenä keinoa edistää paikkariippumatonta työtä.

– Keskusta esittää, että valtion ja kuntien etätyöhön soveltuvissa tehtävissä työntekijän on voitava itse valita, mistä käsin tekee työtään. Nopeat nettiyhteydet tekevät tästä käytännössä mahdollista, Honkonen muistuttaa.

Keskusta katsoo, että muutos väljempään Suomeen mahdollistaa ihmisten toiveiden mukaisen elämäntavan entistä useammalle.

Petri Honkonen

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja (Keski-Suomi)

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Honkonen: Hyvät tietoverkkoyhteydet koko Suomessa ovat perusoikeus