Keskustan Honkonen: Hyvät tietoverkkoyhteydet koko Suomessa ovat perusoikeus

Petri Honkonen poseeraa kaulaliinassa ja ulkotakissa

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen on tyytyväinen hallituksen tänään Suomen kestävän kasvun ohjelmassa linjaamasta laajakaistapaketista, jossa kiinteän laajakaistan rahoittamiseen varataan 50 miljoonaa euroa.

– On erinomaista, että viimein Suomessa nopeat tietoverkkoyhteydet otetaan tosissaan ja alueiden eriytyminen tältä osin saadaan pysäytettyä. Aikanaan samanlainen taistelu on käyty siitä, että jokaiseen suomalaiseen kotiin saadaan sähköt.

Suomen nopea sähköistyminen ja palveluiden verkkoon siirtyminen luo haasteita ihmisten yhdenvertaisuudelle. Nopeat tietoliikenneyhteydet luovat pohjaa sille, että maaseutu ja harvemmin asuttu Suomi ovat houkuttelevia paikkoja asua, yrittää ja tehdä työtä myös jatkossa.

– Kiinteä ja nopea valokuituyhteys on edellytys harvemmin asutussa Suomessa. Koti ilman nopeaa nettiyhteyttä on kuin talo ilman tietä, toteaa Honkonen.

Tehokkaat ja toimintavarmat tietoliikenneyhteydet kaikkialla Suomessa ovat nykypäivänä edellytys sille, että eri puolilla Suomea voidaan yrittää ja luoda kasvua.

Keskustan helmikuussa julkaistussa monipaikkaisuuslinjauksessa nopeat verkkoyhteydet nähtiin keskeisenä keinoa edistää paikkariippumatonta työtä.

– Keskusta esittää, että valtion ja kuntien etätyöhön soveltuvissa tehtävissä työntekijän on voitava itse valita, mistä käsin tekee työtään. Nopeat nettiyhteydet tekevät tästä käytännössä mahdollista, Honkonen muistuttaa.

Keskusta katsoo, että muutos väljempään Suomeen mahdollistaa ihmisten toiveiden mukaisen elämäntavan entistä useammalle.

Petri Honkonen

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja (Keski-Suomi)

Keskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle
Monipaikkaisuudella ja sen etätyön muodolla on suuria vaikutuksia kaupunkiseuduilla, joilla asiantuntijatyön runsas määrä tarkoittaa myös aiempaa suurempaa määrää etätyötä koronan jälkeen. Enemmän kotona tehtävä työ synnyttää uutta kysyntää palveluille lähellä kotia. Lähipalveluiden kysyntä vaikkapa lounasravintoloiden muodossa todennäköisesti kasvaa, kun etätyöt nyt vakiintuvat, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen linjaa.
15.10.2021 / Uutiset
K-studion vieraaksi saapuu ministeri Antti Kurvinen. Keskustelussa mistä luomme lisää kasvua ja työpaikkoja luoville aloille, korjaamme koronan jälkiä ja pidämme huolta lapsista ja nuorista, kun samaan aikaan veikkauksen rahoitus vähenee.
14.10.2021 / K-Studio
Keskustan Markus Lohi: Kela-korvauksia ei pidä poistaa yksityisestä sairaanhoidosta
Keskustan varapuheenjohtaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj. Markus Lohi ei näe perustetta poistaa yksityisen sairaanhoidon kela-korvauksia. Tärkeää on myös varmistaa monituottajuus ja palveluseteleiden käyttö osana sote-uudistusta, Lohi toteaa.
11.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Honkonen: Hyvät tietoverkkoyhteydet koko Suomessa ovat perusoikeus