Keskustan Honkonen: Hyvät tietoverkkoyhteydet koko Suomessa ovat perusoikeus

Petri Honkonen poseeraa kaulaliinassa ja ulkotakissa

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen on tyytyväinen hallituksen tänään Suomen kestävän kasvun ohjelmassa linjaamasta laajakaistapaketista, jossa kiinteän laajakaistan rahoittamiseen varataan 50 miljoonaa euroa.

– On erinomaista, että viimein Suomessa nopeat tietoverkkoyhteydet otetaan tosissaan ja alueiden eriytyminen tältä osin saadaan pysäytettyä. Aikanaan samanlainen taistelu on käyty siitä, että jokaiseen suomalaiseen kotiin saadaan sähköt.

Suomen nopea sähköistyminen ja palveluiden verkkoon siirtyminen luo haasteita ihmisten yhdenvertaisuudelle. Nopeat tietoliikenneyhteydet luovat pohjaa sille, että maaseutu ja harvemmin asuttu Suomi ovat houkuttelevia paikkoja asua, yrittää ja tehdä työtä myös jatkossa.

– Kiinteä ja nopea valokuituyhteys on edellytys harvemmin asutussa Suomessa. Koti ilman nopeaa nettiyhteyttä on kuin talo ilman tietä, toteaa Honkonen.

Tehokkaat ja toimintavarmat tietoliikenneyhteydet kaikkialla Suomessa ovat nykypäivänä edellytys sille, että eri puolilla Suomea voidaan yrittää ja luoda kasvua.

Keskustan helmikuussa julkaistussa monipaikkaisuuslinjauksessa nopeat verkkoyhteydet nähtiin keskeisenä keinoa edistää paikkariippumatonta työtä.

– Keskusta esittää, että valtion ja kuntien etätyöhön soveltuvissa tehtävissä työntekijän on voitava itse valita, mistä käsin tekee työtään. Nopeat nettiyhteydet tekevät tästä käytännössä mahdollista, Honkonen muistuttaa.

Keskusta katsoo, että muutos väljempään Suomeen mahdollistaa ihmisten toiveiden mukaisen elämäntavan entistä useammalle.

Petri Honkonen

Keskustan varapuheenjohtaja, Tiede- ja kulttuuriministeri, Kansanedustaja (Keski-Suomi)

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Honkonen: Hyvät tietoverkkoyhteydet koko Suomessa ovat perusoikeus