Keskustan Honkonen: Hyvät tietoverkkoyhteydet koko Suomessa ovat perusoikeus

Petri Honkonen poseeraa kaulaliinassa ja ulkotakissa

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen on tyytyväinen hallituksen tänään Suomen kestävän kasvun ohjelmassa linjaamasta laajakaistapaketista, jossa kiinteän laajakaistan rahoittamiseen varataan 50 miljoonaa euroa.

– On erinomaista, että viimein Suomessa nopeat tietoverkkoyhteydet otetaan tosissaan ja alueiden eriytyminen tältä osin saadaan pysäytettyä. Aikanaan samanlainen taistelu on käyty siitä, että jokaiseen suomalaiseen kotiin saadaan sähköt.

Suomen nopea sähköistyminen ja palveluiden verkkoon siirtyminen luo haasteita ihmisten yhdenvertaisuudelle. Nopeat tietoliikenneyhteydet luovat pohjaa sille, että maaseutu ja harvemmin asuttu Suomi ovat houkuttelevia paikkoja asua, yrittää ja tehdä työtä myös jatkossa.

– Kiinteä ja nopea valokuituyhteys on edellytys harvemmin asutussa Suomessa. Koti ilman nopeaa nettiyhteyttä on kuin talo ilman tietä, toteaa Honkonen.

Tehokkaat ja toimintavarmat tietoliikenneyhteydet kaikkialla Suomessa ovat nykypäivänä edellytys sille, että eri puolilla Suomea voidaan yrittää ja luoda kasvua.

Keskustan helmikuussa julkaistussa monipaikkaisuuslinjauksessa nopeat verkkoyhteydet nähtiin keskeisenä keinoa edistää paikkariippumatonta työtä.

– Keskusta esittää, että valtion ja kuntien etätyöhön soveltuvissa tehtävissä työntekijän on voitava itse valita, mistä käsin tekee työtään. Nopeat nettiyhteydet tekevät tästä käytännössä mahdollista, Honkonen muistuttaa.

Keskusta katsoo, että muutos väljempään Suomeen mahdollistaa ihmisten toiveiden mukaisen elämäntavan entistä useammalle.

Petri Honkonen

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja (Keski-Suomi)

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Honkonen: Hyvät tietoverkkoyhteydet koko Suomessa ovat perusoikeus