Keskustan Honkonen: Hyvät tietoverkkoyhteydet koko Suomessa ovat perusoikeus

Petri Honkonen poseeraa kaulaliinassa ja ulkotakissa

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen on tyytyväinen hallituksen tänään Suomen kestävän kasvun ohjelmassa linjaamasta laajakaistapaketista, jossa kiinteän laajakaistan rahoittamiseen varataan 50 miljoonaa euroa.

– On erinomaista, että viimein Suomessa nopeat tietoverkkoyhteydet otetaan tosissaan ja alueiden eriytyminen tältä osin saadaan pysäytettyä. Aikanaan samanlainen taistelu on käyty siitä, että jokaiseen suomalaiseen kotiin saadaan sähköt.

Suomen nopea sähköistyminen ja palveluiden verkkoon siirtyminen luo haasteita ihmisten yhdenvertaisuudelle. Nopeat tietoliikenneyhteydet luovat pohjaa sille, että maaseutu ja harvemmin asuttu Suomi ovat houkuttelevia paikkoja asua, yrittää ja tehdä työtä myös jatkossa.

– Kiinteä ja nopea valokuituyhteys on edellytys harvemmin asutussa Suomessa. Koti ilman nopeaa nettiyhteyttä on kuin talo ilman tietä, toteaa Honkonen.

Tehokkaat ja toimintavarmat tietoliikenneyhteydet kaikkialla Suomessa ovat nykypäivänä edellytys sille, että eri puolilla Suomea voidaan yrittää ja luoda kasvua.

Keskustan helmikuussa julkaistussa monipaikkaisuuslinjauksessa nopeat verkkoyhteydet nähtiin keskeisenä keinoa edistää paikkariippumatonta työtä.

– Keskusta esittää, että valtion ja kuntien etätyöhön soveltuvissa tehtävissä työntekijän on voitava itse valita, mistä käsin tekee työtään. Nopeat nettiyhteydet tekevät tästä käytännössä mahdollista, Honkonen muistuttaa.

Keskusta katsoo, että muutos väljempään Suomeen mahdollistaa ihmisten toiveiden mukaisen elämäntavan entistä useammalle.

Petri Honkonen

Keskustan varapuheenjohtaja, Tiede- ja kulttuuriministeri, Kansanedustaja (Keski-Suomi)

Keskustan eduskuntaryhmä: Tukea Ukrainalle pitää jatkaa – Suomen oma varautuminen korostuu
Keskustan eduskuntaryhmä pitää viimeaikaisia tapahtumia – Venäjän osittaista liikekannallepanoa, puheita sodasta länttä vastaan, niin sanottuja kansanäänestyksiä Ukrainan itä- ja eteläosissa, alueiden liittämisaikeita Venäjään ja Nord Stream -kaasuputkien vuotoja Itämerellä – vakavana ja huolestuttavana kehityksenä.
29.9.2022 / Uutiset
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Honkonen: Hyvät tietoverkkoyhteydet koko Suomessa ovat perusoikeus