somekuva, jossa langaton modeemi pöydällä ja iskulauseena nopea netti koko Suomeen

Valtiovarainministeri Matti Vanhanen ja maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä iloitsevat Suomen kestävän kasvun ohjelman panostuksista nopeisiin laajakaistayhteyksiin koko maassa.

Valtiovarainministeriö tiedotti kestävän kasvun ohjelman sisällöstä. Jo tälle vuodelle budjetoidun 5 miljoonan euron lisäksi hallitus osoittaa EU:n elpymisvälineestä 50 miljoonaa euroa ja maaseuturahastosta 16 miljoonaa euroa nopeisiin laajakaistayhteyksiin.

Keskusta on ajanut kunnianhimoisen laajakaistaohjelmaa osana elvytystoimia ja monipaikkaisuuden edistämistä.

– Nyt tehtävät päätökset mahdollistavat huippunopeiden yhteyksien rakentamisen alueilla, joille niitä ei markkinaehtoisesti tulisi. Tämä tukee monipaikkaista Suomea, jossa ihmiset voivat valita mistä käsin tekevät työtä ja viettävät vapaa-aikaansa, sanoo valtiovarainministeri Matti Vanhanen.

Hallituspuolueet sopivat samalla, että EU-rahoituksella tuettavissa hankkeissa eli valtaosassa ohjelman toteutusta vaatimustaso on vähintään 100/100 megabittiä sekunnissa. Käytännössä tämä tarkoittaa lähinnä valokuituverkkoa. Rahoituksen avulla nopean nettiyhteyden piiriin saadaan arviolta 80 000 – 100 000 kotitaloutta ja yritystä.

Kokonaisuus tarkoittaa tulevina vuosina yli 70 miljoonan euron panostusta nopeisiin nettiyhteyksiin koko maassa. Keskustalle kyse on perustan luomisesta työlle, yrittäjyydelle ja vapaa-ajan vietolle koko maassa ja digitaalisen kahtiajaon estämisestä.

– Keskustalle on erittäin tärkeää, että laajakaistaohjelmalla voidaan edistää nopeita yhteyksiä myös vapaa-ajan asuntoihin. Tämä tukee lisääntyvän etätyön mahdollisuuksia, Vanhanen sanoo.

Hyvät tietoliikenneyhteydet vahvistavat myös maaseudun elinvoimaa ja luovat edellytyksiä yritystoiminnalle.

– Maaseudulla toimivat yritykset tarvitsevat nopeita ja varmoja yhteyksiä, oli sitten kyse navetan lypsyrobotista tai kansainväliselle yritykselle töitä tekevästä koodarista. Siksi on tärkeää, että vaatimustaso tuettavissa yhteyksissä on riittävän korkealla. Valokuitu on tulevaisuuden yhteiskunnan perusinfraa, sanoo maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä.

Maaseuturahastosta tuettavien hankkeiden nopeusvaatimus onkin Lepän mukaan nousemassa jatkossa 1000 megabittiin sekunnissa.

Panostuksia myös biokaasuun ja kotien energiaremontteihin

Kestävän kasvun ohjelma sisältää myös merkittävät panostukset biokaasuun ja kotien energiaremontteihin.

Öljylämmityksestä luopumisen tukeen osoitetaan 70 miljoonaa euroa ja se laajenee kotitalouksista myös kuntien, seurakuntien ja yhdistysten käytettäväksi. Lisärahoituksen avulla vajaa 20 000 pientaloa voi luopua erillisöljylämmityksestä.

Biokaasun tuotantoa ja jakelua vauhditetaan osana energiajärjestelmän uudistumista.

– Biokaasun hyödyntäminen liikenteessä on kiertotaloutta parhaimmillaan. Kotien energiaremontteja tukemalla siirrytään lämmityksessä tuontiöljystä kotimaisiin uusiutuviin, kuten pellettiin, maalämpöön ja ilmalämpöpumppuihin. Nämä toimet vähentävät myös asumisen ja liikkumisen kustannuksia. Keskustan lähtökohta on, että päästövähennyksiä voidaan tehdä oikeudenmukaisesti ja arkea tukien, Jari Leppä painottaa.

Matti Vanhanen

Valtiovarainministeri, Kansanedustaja (Uusimaa)
Jari Leppä

Maa- ja metsätalousministeri, Kansanedustaja (Kaakkois-Suomi)

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Vanhanen ja Leppä: Nopea netti koko maahan, tukea biokaasulle ja kotien energiaremontteihin