somekuva, jossa langaton modeemi pöydällä ja iskulauseena nopea netti koko Suomeen

Valtiovarainministeri Matti Vanhanen ja maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä iloitsevat Suomen kestävän kasvun ohjelman panostuksista nopeisiin laajakaistayhteyksiin koko maassa.

Valtiovarainministeriö tiedotti kestävän kasvun ohjelman sisällöstä. Jo tälle vuodelle budjetoidun 5 miljoonan euron lisäksi hallitus osoittaa EU:n elpymisvälineestä 50 miljoonaa euroa ja maaseuturahastosta 16 miljoonaa euroa nopeisiin laajakaistayhteyksiin.

Keskusta on ajanut kunnianhimoisen laajakaistaohjelmaa osana elvytystoimia ja monipaikkaisuuden edistämistä.

– Nyt tehtävät päätökset mahdollistavat huippunopeiden yhteyksien rakentamisen alueilla, joille niitä ei markkinaehtoisesti tulisi. Tämä tukee monipaikkaista Suomea, jossa ihmiset voivat valita mistä käsin tekevät työtä ja viettävät vapaa-aikaansa, sanoo valtiovarainministeri Matti Vanhanen.

Hallituspuolueet sopivat samalla, että EU-rahoituksella tuettavissa hankkeissa eli valtaosassa ohjelman toteutusta vaatimustaso on vähintään 100/100 megabittiä sekunnissa. Käytännössä tämä tarkoittaa lähinnä valokuituverkkoa. Rahoituksen avulla nopean nettiyhteyden piiriin saadaan arviolta 80 000 – 100 000 kotitaloutta ja yritystä.

Kokonaisuus tarkoittaa tulevina vuosina yli 70 miljoonan euron panostusta nopeisiin nettiyhteyksiin koko maassa. Keskustalle kyse on perustan luomisesta työlle, yrittäjyydelle ja vapaa-ajan vietolle koko maassa ja digitaalisen kahtiajaon estämisestä.

– Keskustalle on erittäin tärkeää, että laajakaistaohjelmalla voidaan edistää nopeita yhteyksiä myös vapaa-ajan asuntoihin. Tämä tukee lisääntyvän etätyön mahdollisuuksia, Vanhanen sanoo.

Hyvät tietoliikenneyhteydet vahvistavat myös maaseudun elinvoimaa ja luovat edellytyksiä yritystoiminnalle.

– Maaseudulla toimivat yritykset tarvitsevat nopeita ja varmoja yhteyksiä, oli sitten kyse navetan lypsyrobotista tai kansainväliselle yritykselle töitä tekevästä koodarista. Siksi on tärkeää, että vaatimustaso tuettavissa yhteyksissä on riittävän korkealla. Valokuitu on tulevaisuuden yhteiskunnan perusinfraa, sanoo maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä.

Maaseuturahastosta tuettavien hankkeiden nopeusvaatimus onkin Lepän mukaan nousemassa jatkossa 1000 megabittiin sekunnissa.

Panostuksia myös biokaasuun ja kotien energiaremontteihin

Kestävän kasvun ohjelma sisältää myös merkittävät panostukset biokaasuun ja kotien energiaremontteihin.

Öljylämmityksestä luopumisen tukeen osoitetaan 70 miljoonaa euroa ja se laajenee kotitalouksista myös kuntien, seurakuntien ja yhdistysten käytettäväksi. Lisärahoituksen avulla vajaa 20 000 pientaloa voi luopua erillisöljylämmityksestä.

Biokaasun tuotantoa ja jakelua vauhditetaan osana energiajärjestelmän uudistumista.

– Biokaasun hyödyntäminen liikenteessä on kiertotaloutta parhaimmillaan. Kotien energiaremontteja tukemalla siirrytään lämmityksessä tuontiöljystä kotimaisiin uusiutuviin, kuten pellettiin, maalämpöön ja ilmalämpöpumppuihin. Nämä toimet vähentävät myös asumisen ja liikkumisen kustannuksia. Keskustan lähtökohta on, että päästövähennyksiä voidaan tehdä oikeudenmukaisesti ja arkea tukien, Jari Leppä painottaa.

Matti Vanhanen

Kansanedustaja (Uusimaa)
Jari Leppä

Maa- ja metsätalousministeri, Kansanedustaja (Kaakkois-Suomi)

Keskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle
Monipaikkaisuudella ja sen etätyön muodolla on suuria vaikutuksia kaupunkiseuduilla, joilla asiantuntijatyön runsas määrä tarkoittaa myös aiempaa suurempaa määrää etätyötä koronan jälkeen. Enemmän kotona tehtävä työ synnyttää uutta kysyntää palveluille lähellä kotia. Lähipalveluiden kysyntä vaikkapa lounasravintoloiden muodossa todennäköisesti kasvaa, kun etätyöt nyt vakiintuvat, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen linjaa.
15.10.2021 / Uutiset
K-studion vieraaksi saapuu ministeri Antti Kurvinen. Keskustelussa mistä luomme lisää kasvua ja työpaikkoja luoville aloille, korjaamme koronan jälkiä ja pidämme huolta lapsista ja nuorista, kun samaan aikaan veikkauksen rahoitus vähenee.
14.10.2021 / K-Studio
Keskustan Markus Lohi: Kela-korvauksia ei pidä poistaa yksityisestä sairaanhoidosta
Keskustan varapuheenjohtaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj. Markus Lohi ei näe perustetta poistaa yksityisen sairaanhoidon kela-korvauksia. Tärkeää on myös varmistaa monituottajuus ja palveluseteleiden käyttö osana sote-uudistusta, Lohi toteaa.
11.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Vanhanen ja Leppä: Nopea netti koko maahan, tukea biokaasulle ja kotien energiaremontteihin