Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtajiston Antti Kurvisen, Eeva Kallin ja Hanna-Leena Mattilan mukaan Suomessa tarvitaan ohjelma koronan yhteiskunnallisten seurausten hoitamiseksi.

”Tarvitaan kokonaisvaltainen ohjelma, jolla sosiaalisia, sivistyksellisiä ja muita yhteiskunnallisia seurauksia aletaan hoitaa, ja jolla ylläpidetään Suomen eheyttä ja suomalaisten yhteenkuuluvuutta tulevina vuosina. ”

Koronaviruksesta on tullut myös suomalaiselle yhteiskunnalle inhimillinen murhenäytelmä ja vakava terveyskriisi.

On oikein, että hallitus ja viranomaiset laittavat nyt voimavaransa tautitilanteen hallinnassa pitämiseen.

Keskustan eduskuntaryhmä antaa tälle täyden tukensa. Olemme eduskunnassa osaltamme valmiita tekemään kaiken voitavamme, jotta Suomen tilanne ei ajaudu hallitsemattomaksi.

Koronaviruksessa on kuitenkin kyse paljosta muustakin kuin viheliäästä ja arvaamattomasta kulkutaudista.

Kyse on myös vakavista talous-, työttömyys- ja velkaongelmista tälle maalle. Ihmisten arjessa ne tuntuvat toimeentulovaikeuksina. Tutkimusten mukaan entistä ahtaammalla ovat etenkin suomalaiset, joilla oli jo ennen korona-aikaa tiukkaa.

On tärkeää, että rajoituksista eniten kärsiviä aloja tuetaan kiireellisesti ja niin, että tuet varmasti kohdistuvat oikein. Hallituksen puoliväli- ja kehysriihessä tulee hakea ratkaisuja mahdollisimman monen lomautetuksi tai työttömäksi joutuneen saamiseen takaisin töihin.

Taudin ja rajoitusten varjoissa kytee ehkä vielä kauaskantoisempia sosiaalisia, sivistyksellisiä ja muita yhteiskunnallisia seurauksia.

Lasten ja nuorten oppimiserot ovat kasvaneet. Pahoinvointi kodeissa on lisääntynyt, mikä näkyy esimerkiksi lähisuhdeväkivaltana. Syrjäytymisen vaara on todellinen yhä useammalle eri-ikäiselle suomalaiselle. Yksinäisyys on ”räjähtänyt Suomessa”, kuten Punainen Risti helmikuussa kertoi ja siitä kärsivät eniten jo valmiiksi heikoimmassa tilanteessa olevat.

Kaikkia seurauksia tuskin kukaan pystyy vielä varmasti tietämään. Se on joka tapauksessa selvää, että koronaviruksella on lukematon määrä ”sivullisia uhreja”. He ovat kanssaihmisiämme, joita on pystyttävä auttamaan sen ohella, että tautitilanne pidetään hallinnassa ja talouden vaurioita korjataan.

Osattomuuden vaarasta laajasti ymmärrettynä on kyse. Sitä emme saa päästää tässä maassa jylläämään. Tarvitaan kokonaisvaltainen ohjelma, jolla sosiaalisia, sivistyksellisiä ja muita yhteiskunnallisia seurauksia aletaan hoitaa, ja jolla ylläpidetään Suomen eheyttä ja suomalaisten yhteenkuuluvuutta tulevina vuosina.

Tämä on ja sen pitää olla yhteinen asia – myös yli hallitus-oppositiorajan.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKoronan yhteiskunnallisia seurauksia pitää hoitaa – ”sivulliset uhrit” tarvitsevat apua