Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!

Tänään tehtiin historiaa, iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.

Kansanedustajat ovat tyytyväisiä, että Suomessa kyetään edelleen toteuttamaan välttämättömiä, ihmisten hyvinvointia parantavia ja julkista taloutta vakauttavia uudistuksia.

Edustajat muistuttavat, että uudistus tehdään ihmisten, ei hallinnon vuoksi. Uudistuksella turvataan ennen kaikkea kaikkien suomalaisten arjessa tarvitsemia peruspalveluita koko maassa.

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Markus Lohi huomauttaa, että lait ovat kivijalka uudistukselle. Todellinen uudistus tapahtuu maakunnissa eli hyvinvointialueilla. Katse siirtyykin nyt alueille ja eteenpäin, uudistuksen valmisteluun.

-Sote-uudistuksen myötä hallintohimmelit vähenevät ja vastuut selkeytyvät. Maakunnissa on jo pitkään odotettu sotea, joka siirtää suomalaisille tärkeiden palveluiden järjestämisen vahvemmalle pohjalle. Alueilla on valmistauduttu pitkään uudistuksen tuloon, ja on hienoa, että valmistelutyötä voidaan nyt lakien hyväksymisen myötä jatkaa varmalta pohjalta, Aittakumpu iloitsee.

Lohi toivoo, että alueilla valmistelu jatkuu yhdessä ilman hallitus – oppositio asetelmaa. Uudistuksen keskeisten tavoitteiden toteutuminen ratkaistaan käytännön toimeenpanossa. Lohi korostaa vielä, että muutostilanne tulisi nyt käyttää alueilla maksimaalisesti hyväksi. Ihmisten palveluiden turvaamisen ja hoitoketjujen sujuvuuden on ohjattava valmistelua.

Lohen mukaan on välttämätöntä satsata perustason palveluihin. Tämä onnistuu vain rakentamalla kumppanuuksia julkisen ja yksityisen palvelutuotannon kesken. Monituottajuudessa on rakennettava malleja, jotka mahdollistavat myös pienten sotealan yritysten ja ammattinharjoittajien mukaan ottamisen palvelutuotantoon.

Edustaja Mattila toteaa, että sote-uudistus mahdollistaa hoito- ja lääkäripalveluiden tuottamisen myös osuuskuntamallilla, jonka avulla voidaan varmistaa hoitoalan ammattilaisten riittävyyttä harvaan asutuilla alueilla. Sote-pykälät mahdollistavat myös vuokralääkärien käytön sairaalapäivystyksissä, joka turvaa pienten sairaaloiden toimintaedellytyksiä, Mattila iloitsee.

Sote-uudistus tuo Suomeen uudet vaalit. Keskustalle suoran kansanvallan vahvistaminen on ollut aina tärkeää, Aittakumpu muistuttaa. Äänestettyään maakuntavaaleissa sote-palveluiden ja pelastustoimen päättäjiä, ihmiset myös tietävät jatkossa, kuka palveluista päättää, Aittakumpu huomauttaa.

Keskusta tiukkana ruuantuotannosta, taloudesta ja EU-asioista
Keskustan kansanedustaja Eerikki Viljanen vaati eduskunnan kyselytunnilla hallitusta täyttämään EU-politiikassa lupauksensa viljelijöille. Myös kokoomuksen MEP-ehdokkaiden valmiutta leikata ruuantuotannosta ihmeteltiin .Eduskunnan välikysymyskeskustelussa Keskusta puolestaan tarjosi talouteen oman, hallitusta oikeudenmukaisemman vaihtoehtonsa. Hallituksen EU-tavoitteet näyttäytyvät toistaiseksi höttöisinä eivätkä yhteisvelan ja ennallistamisasetuksen osalta kelpaa Keskustalle. Eduskunnan viikko on näyttänyt myös vastatuulta hallituksen olutlaille. Enemmistö sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenistä vastustaa hallituksen ajamaa vahvempien alkoholijuomien ruokakauppamyyntiä.
17.5.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Keskustalaiset muistuttivat eduskunnan välikysymyskeskustelussa, että Suomi on saatava oikeudenmukaisella ja reilulla tavalla kasvun tielle. Keskustalla on tähän vaihtoehdot omassa linjassaan. Ryhmäpuhuja Eeva Kalli muistutti, että kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on hallituksen toimin ollut. Suomalaisille voidaan järjestää töitä ja talous kasvuun, terveysasemat ja muut lähipalvelut voidaan pelastaa. Keskustan ja Liike Nytin jättämän välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja Keskustan Markus Lohi muistutti yhdessä ryhmäpuhujan kanssa, että aina on vaihtoehtoja. Etenkin silloin, kun vallanpitäjät väittävät, että vaihtoehtoja ei ole.
15.5.2024 / Uutiset
Eeva Kalli: Vallalla kova politiikka ja otteet
Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Eeva Kalli sanoi välikysymyskeskustelun ryhmäpuheessa, että politiikassa toista ei enää tulla puolitiehen vastaan. Sillat palavat ja luottamus niiden mukana. Hallituksen toimet eriarvoistavat ihmisiä, syövät orastavan kasvun eväitä ja heikentävät luottamusta. Kalli muistutti, että kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on ollut. Keskustalla olisi siihen keinoja.
15.5.2024 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!