Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!

Tänään tehtiin historiaa, iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.

Kansanedustajat ovat tyytyväisiä, että Suomessa kyetään edelleen toteuttamaan välttämättömiä, ihmisten hyvinvointia parantavia ja julkista taloutta vakauttavia uudistuksia.

Edustajat muistuttavat, että uudistus tehdään ihmisten, ei hallinnon vuoksi. Uudistuksella turvataan ennen kaikkea kaikkien suomalaisten arjessa tarvitsemia peruspalveluita koko maassa.

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Markus Lohi huomauttaa, että lait ovat kivijalka uudistukselle. Todellinen uudistus tapahtuu maakunnissa eli hyvinvointialueilla. Katse siirtyykin nyt alueille ja eteenpäin, uudistuksen valmisteluun.

-Sote-uudistuksen myötä hallintohimmelit vähenevät ja vastuut selkeytyvät. Maakunnissa on jo pitkään odotettu sotea, joka siirtää suomalaisille tärkeiden palveluiden järjestämisen vahvemmalle pohjalle. Alueilla on valmistauduttu pitkään uudistuksen tuloon, ja on hienoa, että valmistelutyötä voidaan nyt lakien hyväksymisen myötä jatkaa varmalta pohjalta, Aittakumpu iloitsee.

Lohi toivoo, että alueilla valmistelu jatkuu yhdessä ilman hallitus – oppositio asetelmaa. Uudistuksen keskeisten tavoitteiden toteutuminen ratkaistaan käytännön toimeenpanossa. Lohi korostaa vielä, että muutostilanne tulisi nyt käyttää alueilla maksimaalisesti hyväksi. Ihmisten palveluiden turvaamisen ja hoitoketjujen sujuvuuden on ohjattava valmistelua.

Lohen mukaan on välttämätöntä satsata perustason palveluihin. Tämä onnistuu vain rakentamalla kumppanuuksia julkisen ja yksityisen palvelutuotannon kesken. Monituottajuudessa on rakennettava malleja, jotka mahdollistavat myös pienten sotealan yritysten ja ammattinharjoittajien mukaan ottamisen palvelutuotantoon.

Edustaja Mattila toteaa, että sote-uudistus mahdollistaa hoito- ja lääkäripalveluiden tuottamisen myös osuuskuntamallilla, jonka avulla voidaan varmistaa hoitoalan ammattilaisten riittävyyttä harvaan asutuilla alueilla. Sote-pykälät mahdollistavat myös vuokralääkärien käytön sairaalapäivystyksissä, joka turvaa pienten sairaaloiden toimintaedellytyksiä, Mattila iloitsee.

Sote-uudistus tuo Suomeen uudet vaalit. Keskustalle suoran kansanvallan vahvistaminen on ollut aina tärkeää, Aittakumpu muistuttaa. Äänestettyään maakuntavaaleissa sote-palveluiden ja pelastustoimen päättäjiä, ihmiset myös tietävät jatkossa, kuka palveluista päättää, Aittakumpu huomauttaa.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!