Markus Lohi puhumassa

Keskustan varapuheenjohtaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj. Markus Lohi ei näe perustetta poistaa yksityisen sairaanhoidon kela-korvauksia. Hallitus ei ole asiasta päättänyt eikä niiden poistaminen sisälly hallitusohjelmaan.

-Kela-korvauksilla on paikkansa osana suomalaista terveydenhuoltoa turvaten palveluiden saatavuutta myös pienituloisille esimerkiksi suun terveydenhuollossa, vaikkakin niiden suhteellinen merkitys on pienentynyt leikkausten vuoksi. Yksityisten terveyspalveluiden rooli on tärkeä, kun rakennetaan siltaa kohti uusia hyvinvointialueita eikä sitä pidä vaarantaa ideologissävytteisillä heitoilla, Lohi linjaa.

-Sote-uudistuksen kynnyksellä Kela-korvauksien osalta on pikemmin tarve keskustella kela-korvausten kehittämisestä kuin poistamisesta niin kansalaisten kuin sote-sektorin yritysten näkökulmasta. Tärkeää on myös varmistaa monituottajuus ja palveluseteleiden käyttö osana sote-uudistusta, Lohi toteaa.

Parlamentaarinen työryhmä käy läpi syksyn aikana sosiaali- ja terveydenhuollon monikanavarahoitusta. Keskusta on valmis avoimesti katsomaan monikanavarahoituksen kehittämistä osana uudistuvaa sote-rahoitusta tämän vuosikymmenen aikana.

Markus Lohi

Keskustan varapuheenjohtaja, talouspoliittisen työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja (LappI)

Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalli: Luontoa pitää suojella – omaisuuden suoja pitää turvata ja kustannukset jakaa oikeudenmukaisesti
Luonnon tilan parantaminen on yhteinen asia, ja siihen tarvitaan jokaista. Ihmisten omaisuuden suojan pitää kuitenkin toteutua kaikissa oloissa. Luonnonsuojelun kustannusten tulee jakaantua oikeudenmukaisesti. Hallituksen esityksessä näin ei ollut ja osa omaisuuden suojaa heikentävistä ja kustannuksia epäoikeudenmukaisesti kohdentavista seurauksista kävi ilmi vasta eduskuntakäsittelyn aikana.
29.11.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan puoluevaltuusto vaatii järkeä ennallistamisasetukseen
EU:n luonnonvarapolitiikkaan tarvitaan järkeä ja kokonaiskestävyyttä. EU:ssa esitetty uusi ennallistamisasetus on suomalaiselle veronmaksajalle äärettömän kallis, huonosti valmisteltu ja epäoikeudenmukainen.
27.11.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Markus Lohi: Kela-korvauksia ei pidä poistaa yksityisestä sairaanhoidosta