Markus Lohi puhumassa

Keskustan varapuheenjohtaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj. Markus Lohi ei näe perustetta poistaa yksityisen sairaanhoidon kela-korvauksia. Hallitus ei ole asiasta päättänyt eikä niiden poistaminen sisälly hallitusohjelmaan.

-Kela-korvauksilla on paikkansa osana suomalaista terveydenhuoltoa turvaten palveluiden saatavuutta myös pienituloisille esimerkiksi suun terveydenhuollossa, vaikkakin niiden suhteellinen merkitys on pienentynyt leikkausten vuoksi. Yksityisten terveyspalveluiden rooli on tärkeä, kun rakennetaan siltaa kohti uusia hyvinvointialueita eikä sitä pidä vaarantaa ideologissävytteisillä heitoilla, Lohi linjaa.

-Sote-uudistuksen kynnyksellä Kela-korvauksien osalta on pikemmin tarve keskustella kela-korvausten kehittämisestä kuin poistamisesta niin kansalaisten kuin sote-sektorin yritysten näkökulmasta. Tärkeää on myös varmistaa monituottajuus ja palveluseteleiden käyttö osana sote-uudistusta, Lohi toteaa.

Parlamentaarinen työryhmä käy läpi syksyn aikana sosiaali- ja terveydenhuollon monikanavarahoitusta. Keskusta on valmis avoimesti katsomaan monikanavarahoituksen kehittämistä osana uudistuvaa sote-rahoitusta tämän vuosikymmenen aikana.

Markus Lohi

Keskustan varapuheenjohtaja, talouspoliittisen työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja (LappI)

Keskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle
Monipaikkaisuudella ja sen etätyön muodolla on suuria vaikutuksia kaupunkiseuduilla, joilla asiantuntijatyön runsas määrä tarkoittaa myös aiempaa suurempaa määrää etätyötä koronan jälkeen. Enemmän kotona tehtävä työ synnyttää uutta kysyntää palveluille lähellä kotia. Lähipalveluiden kysyntä vaikkapa lounasravintoloiden muodossa todennäköisesti kasvaa, kun etätyöt nyt vakiintuvat, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen linjaa.
15.10.2021 / Uutiset
K-studion vieraaksi saapuu ministeri Antti Kurvinen. Keskustelussa mistä luomme lisää kasvua ja työpaikkoja luoville aloille, korjaamme koronan jälkiä ja pidämme huolta lapsista ja nuorista, kun samaan aikaan veikkauksen rahoitus vähenee.
14.10.2021 / K-Studio
Huoltovarmuuden tulee olla kunnossa veden, energian, ruuan, lääkkeiden ja suojavarusteiden osalta. Varautuminen on viisasta, minkä koronakriisi on jälleen osoittanut. Huoltovarmuusjärjestelmän tulevaisuudesta keskustelemassa Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs ja Huoltovarmuuskeskuksen perustuotanto-osaston johtaja Jaakko Pekki.
7.10.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Markus Lohi: Kela-korvauksia ei pidä poistaa yksityisestä sairaanhoidosta