Markus Lohi puhumassa

Keskustan varapuheenjohtaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj. Markus Lohi ei näe perustetta poistaa yksityisen sairaanhoidon kela-korvauksia. Hallitus ei ole asiasta päättänyt eikä niiden poistaminen sisälly hallitusohjelmaan.

-Kela-korvauksilla on paikkansa osana suomalaista terveydenhuoltoa turvaten palveluiden saatavuutta myös pienituloisille esimerkiksi suun terveydenhuollossa, vaikkakin niiden suhteellinen merkitys on pienentynyt leikkausten vuoksi. Yksityisten terveyspalveluiden rooli on tärkeä, kun rakennetaan siltaa kohti uusia hyvinvointialueita eikä sitä pidä vaarantaa ideologissävytteisillä heitoilla, Lohi linjaa.

-Sote-uudistuksen kynnyksellä Kela-korvauksien osalta on pikemmin tarve keskustella kela-korvausten kehittämisestä kuin poistamisesta niin kansalaisten kuin sote-sektorin yritysten näkökulmasta. Tärkeää on myös varmistaa monituottajuus ja palveluseteleiden käyttö osana sote-uudistusta, Lohi toteaa.

Parlamentaarinen työryhmä käy läpi syksyn aikana sosiaali- ja terveydenhuollon monikanavarahoitusta. Keskusta on valmis avoimesti katsomaan monikanavarahoituksen kehittämistä osana uudistuvaa sote-rahoitusta tämän vuosikymmenen aikana.

Markus Lohi

Keskustan varapuheenjohtaja, talouspoliittisen työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja (LappI)

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Markus Lohi: Kela-korvauksia ei pidä poistaa yksityisestä sairaanhoidosta