Keskustan Markus Lohi: Rokotusjärjestys ei ole puoluepolitiikkaa

Markus Lohi puhumassa

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Markus Lohi tuomitsee jyrkästi kaikenlaisen hyökkäyksen viranomaisia ja virkamiehiä kohtaan, jotka liittyvät epidemian hallintaan kuten rokotejärjestykseen.

Viikonloppuna uutisoitiin, että nimettömät hallituslähteet arvostelivat nimellä mainiten muun muassa THL:n yksittäisiä virkamiehiä ja samalla kyseenalaistettiin Kansallisen rokoteasiantuntijatyöryhmän linjauksia ja työtä.

Puolueeni Keskusta irtisanoutuu jyrkästi tällaisista puheenvuoroista ja toiminnasta. Koronakriisin hoito on perustunut ja tulee perustua parhaiden riippumattomien asiantuntijoiden työhön ja heidän arvioihinsa kulloisistakin välttämättömistä toimenpiteistä. THL on juuri tällainen asiantuntijaorganisaatio.

Myös eduskunnassa on ilmennyt halua lähteä määrittelemään rokotejärjestystä ja rokotteisiin liittyviä yksityiskohtia. Menemme päätöksenteossa todella hetteiselle suolle, jos koronaan liittyviä lääketieteellistä arviota aletaan poliittisesti käsiohjaamaan. Erityisen tuomittavaa on virkamiesten ja asiantuntijoiden maalittaminen, josta nyt on myös merkkejä.

Kohdennettu häirintä on valitettavan yleinen ilmiö sosiaalisessa mediassa. Tällainen kulttuuri on kitkettävä välittömästi pois valtionhallinnon toiminnasta. On huomioitava, että julkinen painostus ja yksittäisiin henkilöihin menevä arvostelu voi johtaa ikäviin seurauksiin. Pahimmillaan se vaarantaa koko kansallisen rokotusohjelman, johtaa asiantuntijoiden työn kyseenalaistamisen ja viime kädessä vaarantaa kansalaisten terveyden.

Markus Lohi

Keskustan varapuheenjohtaja, talouspoliittisen työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja (LappI)

Tervetuloa mukaan jännittämään aluevaalien tuloksia! Luvassa viime hetken kampanjatunnelmia sekä haastatteluja aluevaaliehdokkailta ympäri Suomen. Menossa mukana myös puolueen puheenjohtaja Annika Saarikko sekä puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen.
23.1.2022 / K-Studio
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Ratkaisuja, ei pelottelua
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko muistuttaa aluevaaliviikonloppuna, mistä näissä vaaleissa on kyse. On kyse hoidosta, hoivasta ja turvasta. Niistä asioista, jotka koskettavat jokaista suomalaista ja jokaisen kotiseutua.
22.1.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Markus Lohi: Rokotusjärjestys ei ole puoluepolitiikkaa