Keskustan Markus Lohi: Rokotusjärjestys ei ole puoluepolitiikkaa

Markus Lohi puhumassa

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Markus Lohi tuomitsee jyrkästi kaikenlaisen hyökkäyksen viranomaisia ja virkamiehiä kohtaan, jotka liittyvät epidemian hallintaan kuten rokotejärjestykseen.

Viikonloppuna uutisoitiin, että nimettömät hallituslähteet arvostelivat nimellä mainiten muun muassa THL:n yksittäisiä virkamiehiä ja samalla kyseenalaistettiin Kansallisen rokoteasiantuntijatyöryhmän linjauksia ja työtä.

Puolueeni Keskusta irtisanoutuu jyrkästi tällaisista puheenvuoroista ja toiminnasta. Koronakriisin hoito on perustunut ja tulee perustua parhaiden riippumattomien asiantuntijoiden työhön ja heidän arvioihinsa kulloisistakin välttämättömistä toimenpiteistä. THL on juuri tällainen asiantuntijaorganisaatio.

Myös eduskunnassa on ilmennyt halua lähteä määrittelemään rokotejärjestystä ja rokotteisiin liittyviä yksityiskohtia. Menemme päätöksenteossa todella hetteiselle suolle, jos koronaan liittyviä lääketieteellistä arviota aletaan poliittisesti käsiohjaamaan. Erityisen tuomittavaa on virkamiesten ja asiantuntijoiden maalittaminen, josta nyt on myös merkkejä.

Kohdennettu häirintä on valitettavan yleinen ilmiö sosiaalisessa mediassa. Tällainen kulttuuri on kitkettävä välittömästi pois valtionhallinnon toiminnasta. On huomioitava, että julkinen painostus ja yksittäisiin henkilöihin menevä arvostelu voi johtaa ikäviin seurauksiin. Pahimmillaan se vaarantaa koko kansallisen rokotusohjelman, johtaa asiantuntijoiden työn kyseenalaistamisen ja viime kädessä vaarantaa kansalaisten terveyden.

Markus Lohi

Keskustan varapuheenjohtaja, talouspoliittisen työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja (LappI)

Keskustan Savola: Oma ruoka on järkäleasia suomalaisille ja Suomelle
Viljelijöiden pärjääminen on yhteinen asia.  Meidän pitää tehdä yhteistyötä reilumpien markkinoiden ja oikeudenmukaisemman tulonjaon puolesta. Kotimaisen ruuan ja isänmaan tähden.
7.12.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan Saarikko ja Kalli: Luonto ja talous pystytään yhdistämään
Saarikon ja Kallin mukaan uusi luonnonsuojelulaki vahvistaa entisestään taloudellisen tuen mahdollisuuksia nimenomaan vapaaehtoisille suojeluohjelmille. Vapaaehtoisuus - ei ylhäältä saneleminen - on näissä asioissa kestävä tie edetä. Lisäksi esimerkiksi malminetsintä kielletään kansallispuistoissa ja luonnonpuistoissa kokonaan, ja valtion muilla suojelualueilla sen edellytyksiä tiukennetaan.
3.12.2022 / Uutiset
Mikä muuttuu yrittäjien eläkelaissa? Yrittäjien eläkelain (YEL) uudistus etenee. Huolet on kuultu. Mikä laissa muuttuu? Keskustelemassa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, Keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, valiokunnan jäsenet, kansanedustajat Hanna-Leena Mattila ja Pekka Aittakumpu sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n puheenjohtaja Liisa Hanén ja Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén.
30.11.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Markus Lohi: Rokotusjärjestys ei ole puoluepolitiikkaa