Keskustan Markus Lohi: Rokotusjärjestys ei ole puoluepolitiikkaa

Markus Lohi puhumassa

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Markus Lohi tuomitsee jyrkästi kaikenlaisen hyökkäyksen viranomaisia ja virkamiehiä kohtaan, jotka liittyvät epidemian hallintaan kuten rokotejärjestykseen.

Viikonloppuna uutisoitiin, että nimettömät hallituslähteet arvostelivat nimellä mainiten muun muassa THL:n yksittäisiä virkamiehiä ja samalla kyseenalaistettiin Kansallisen rokoteasiantuntijatyöryhmän linjauksia ja työtä.

Puolueeni Keskusta irtisanoutuu jyrkästi tällaisista puheenvuoroista ja toiminnasta. Koronakriisin hoito on perustunut ja tulee perustua parhaiden riippumattomien asiantuntijoiden työhön ja heidän arvioihinsa kulloisistakin välttämättömistä toimenpiteistä. THL on juuri tällainen asiantuntijaorganisaatio.

Myös eduskunnassa on ilmennyt halua lähteä määrittelemään rokotejärjestystä ja rokotteisiin liittyviä yksityiskohtia. Menemme päätöksenteossa todella hetteiselle suolle, jos koronaan liittyviä lääketieteellistä arviota aletaan poliittisesti käsiohjaamaan. Erityisen tuomittavaa on virkamiesten ja asiantuntijoiden maalittaminen, josta nyt on myös merkkejä.

Kohdennettu häirintä on valitettavan yleinen ilmiö sosiaalisessa mediassa. Tällainen kulttuuri on kitkettävä välittömästi pois valtionhallinnon toiminnasta. On huomioitava, että julkinen painostus ja yksittäisiin henkilöihin menevä arvostelu voi johtaa ikäviin seurauksiin. Pahimmillaan se vaarantaa koko kansallisen rokotusohjelman, johtaa asiantuntijoiden työn kyseenalaistamisen ja viime kädessä vaarantaa kansalaisten terveyden.

Markus Lohi

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja (LappI)

Eurovaaliehdokas Kati Häkkinen: EU:ssa päätetään sinullekin tärkeistä asioista
Vuoden 2019 EU-vaalien äänestysprosentti oli valtakunnallisesti 40,8 %, Kaakkois-Suomessa 36.5 % ja Mikkelissä 39,3 %.
13.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Miksi hallitus toimillaan vain romuttaa luottamusta?
Keskusta ihmettelee, miksi hallituksen ja hallituspuolueiden riveistä rakentamisen ja parantamisen sijaan revitään ja rapautetaan. Hallitus uhkaa toimillaan romuttaa Suomen toimivan eläkejärjestelmän, joka turvaisi myös tulevien sukupolvien aseman. Samoin hallitus on tekemässä sairaalaverkolle. Oraalle saatu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittäminen näyttää hallituksen käsissä vaihtuvan järjestelmän hävittämiseen. Sama meno jatkuu myös toisen hallituspuolueen puheissa, joissa pilkataan ja nälvitään ratkaisujen hakemisen sijaan.
12.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Markus Lohi: Rokotusjärjestys ei ole puoluepolitiikkaa