Keskustan Markus Lohi: Rokotusjärjestys ei ole puoluepolitiikkaa

Markus Lohi puhumassa

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Markus Lohi tuomitsee jyrkästi kaikenlaisen hyökkäyksen viranomaisia ja virkamiehiä kohtaan, jotka liittyvät epidemian hallintaan kuten rokotejärjestykseen.

Viikonloppuna uutisoitiin, että nimettömät hallituslähteet arvostelivat nimellä mainiten muun muassa THL:n yksittäisiä virkamiehiä ja samalla kyseenalaistettiin Kansallisen rokoteasiantuntijatyöryhmän linjauksia ja työtä.

Puolueeni Keskusta irtisanoutuu jyrkästi tällaisista puheenvuoroista ja toiminnasta. Koronakriisin hoito on perustunut ja tulee perustua parhaiden riippumattomien asiantuntijoiden työhön ja heidän arvioihinsa kulloisistakin välttämättömistä toimenpiteistä. THL on juuri tällainen asiantuntijaorganisaatio.

Myös eduskunnassa on ilmennyt halua lähteä määrittelemään rokotejärjestystä ja rokotteisiin liittyviä yksityiskohtia. Menemme päätöksenteossa todella hetteiselle suolle, jos koronaan liittyviä lääketieteellistä arviota aletaan poliittisesti käsiohjaamaan. Erityisen tuomittavaa on virkamiesten ja asiantuntijoiden maalittaminen, josta nyt on myös merkkejä.

Kohdennettu häirintä on valitettavan yleinen ilmiö sosiaalisessa mediassa. Tällainen kulttuuri on kitkettävä välittömästi pois valtionhallinnon toiminnasta. On huomioitava, että julkinen painostus ja yksittäisiin henkilöihin menevä arvostelu voi johtaa ikäviin seurauksiin. Pahimmillaan se vaarantaa koko kansallisen rokotusohjelman, johtaa asiantuntijoiden työn kyseenalaistamisen ja viime kädessä vaarantaa kansalaisten terveyden.

Markus Lohi

Keskustan varapuheenjohtaja, talouspoliittisen työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja (LappI)

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Markus Lohi: Rokotusjärjestys ei ole puoluepolitiikkaa