Mikko Savola

Pienen maan turvallisuus rakentuu taidosta ymmärtää maailman muutoksia sekä viisaudesta määrittää siinä oma johdonmukainen politiikkansa. Keskusta haluaa toiminnallaan taata Suomen ja suomalaisten turvallisuuden kaikissa olosuhteissa sekä edistää vakautta ja hyvinvointia kaikkialla maailmassa. Tärkein työkalu siihen on viisas ulko- ja turvallisuuspolitiikka.

Keskustan UTP-linjaus julkistettiin 1.12. K-studiosta toteutetulla lähetyksellä, jossa läsnä olivat Keskustan ulko- ja turvallisuuspoliittisen työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Mikko Savola sekä linjausta kommentoimassa kansanedustaja, puolustusministeri Antti Kaikkonen.

Huoltovarmuus nousi suuresti esiin julkistuksessa. Mikko Savola korostaa huoltovarmuuden merkitystä turvallisuudelle.

– Tässä kohdattiin jo haaste (korona)pandemian aikana, kun suojavarusteet loppuivat.

– Huoltovarmuuteen liittyy keskeisesti se, että meillä on riittävästi omaa, kotimaista tuotantoa, puhutaan sitten puolustusteollisuudesta, suojavälineistä, ruuantuotannosta tai energiasta. Niitä ei nosteta nopeasti pystyyn sitten, kun kriisi on päällä, Savola totesi.

Myös Antti Kaikkonen piti huoltovarmuutta tärkeänä teemana ulko- ja turvallisuuspolitiikan linjauksissa.

– Meillä on tällä hetkellä pandemiakriisi edelleen päällä. Jossain kohti siitä päästään yli, mutta olen jokseenkin varma, että jossain kohtaa meille koittaa jokin toinen kriisi, pandemia, luonnonkatastrofi tai jotain muuta. Sotilaallista kriisiäkään emme voi täydellisesti sulkea pois, Kaikkonen sanoi.

Huoltovarmuuskysymykset on puolustusministerin mukaan syytä pohtia eri kanteilta.

– Sellaiset perusasiat kuin että meillä on riittävästi omaa (kotimaista) energiantuotantoa ja ruuantuotantoa, ne ovat kaksi melkoista henkivakuutusta erilaisiin kriisiaikoihin.

Linjaukseen pääset tutustumaan suoraan tästä.

Mikko Savola

Ulko- ja turvallisuuspoliittisen työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja (Vaasa), Keskustan työvaliokunnan jäsen

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan UTP-linjaus julkistettiin: Suomi luo vakautta ja keskinäistä luottamusta