Keskustan Ovaska aikaistaisi perustulokokeilua

Keskusta Uutiset

– Työttömänä on jo lähes puoli miljoonaa suomalaista. Nuorten- ja pitkäaikaistyöttömyys pahenevat. Lisäksi työttömyyserot Suomen eri osien välillä kärjistyvät. Joillain paikka- ja seutukunnilla työttömyys on jo 1990-luvun lukemissa. Nyt tarvitaan välittömiä toimia, Ovaska sanoo.

Perustulokokeilu on sovittu toteutettavaksi vuoden 2017 alusta alkaen. Ovaska aloittaisi kokeilun jo ensi vuoden alussa.

– Perustuloa voitaisiin Keskustan ennen viime eduskuntavaaleja esittämän mukaisesti kokeilla esimerkiksi syrjäisellä, korkean työttömyyden seutukunnalla, teollisuuden rakennemuutoksen kohteeksi joutuneella paikkakunnalla ja suuren kaupungin asuinalueella, jossa on korkea työttömyys, Ovaska esittää.

Tärkeintä on pikaisesti selvittää, millaiset kokeilut ovat perustuslain mukaan mahdollisia, ja arvioida millaisilla kokeiluilla päästään parhaisiin tuloksiin.

Ovaska olisi myös valmis nostamaan työttömyysturvan suojaosuutta, jotta yhä useammalla työttömällä olisi mahdollisuus ottaa vastaan edes lyhytaikaista työtä ilman pelkoa tukien menettämisestä.

– Meidän on tehtävä nyt yhdessä kaikki mahdollinen sen puolesta, että ihmisille saadaan töitä. Se on kohtalonkysymys Suomen tulevaisuuden kannalta.

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Ovaska aikaistaisi perustulokokeilua