Keskustan Ovaska aikaistaisi perustulokokeilua

Keskusta Uutiset

– Työttömänä on jo lähes puoli miljoonaa suomalaista. Nuorten- ja pitkäaikaistyöttömyys pahenevat. Lisäksi työttömyyserot Suomen eri osien välillä kärjistyvät. Joillain paikka- ja seutukunnilla työttömyys on jo 1990-luvun lukemissa. Nyt tarvitaan välittömiä toimia, Ovaska sanoo.

Perustulokokeilu on sovittu toteutettavaksi vuoden 2017 alusta alkaen. Ovaska aloittaisi kokeilun jo ensi vuoden alussa.

– Perustuloa voitaisiin Keskustan ennen viime eduskuntavaaleja esittämän mukaisesti kokeilla esimerkiksi syrjäisellä, korkean työttömyyden seutukunnalla, teollisuuden rakennemuutoksen kohteeksi joutuneella paikkakunnalla ja suuren kaupungin asuinalueella, jossa on korkea työttömyys, Ovaska esittää.

Tärkeintä on pikaisesti selvittää, millaiset kokeilut ovat perustuslain mukaan mahdollisia, ja arvioida millaisilla kokeiluilla päästään parhaisiin tuloksiin.

Ovaska olisi myös valmis nostamaan työttömyysturvan suojaosuutta, jotta yhä useammalla työttömällä olisi mahdollisuus ottaa vastaan edes lyhytaikaista työtä ilman pelkoa tukien menettämisestä.

– Meidän on tehtävä nyt yhdessä kaikki mahdollinen sen puolesta, että ihmisille saadaan töitä. Se on kohtalonkysymys Suomen tulevaisuuden kannalta.

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Ovaska aikaistaisi perustulokokeilua