Keskustan Ovaska aikaistaisi perustulokokeilua

Keskusta Uutiset

– Työttömänä on jo lähes puoli miljoonaa suomalaista. Nuorten- ja pitkäaikaistyöttömyys pahenevat. Lisäksi työttömyyserot Suomen eri osien välillä kärjistyvät. Joillain paikka- ja seutukunnilla työttömyys on jo 1990-luvun lukemissa. Nyt tarvitaan välittömiä toimia, Ovaska sanoo.

Perustulokokeilu on sovittu toteutettavaksi vuoden 2017 alusta alkaen. Ovaska aloittaisi kokeilun jo ensi vuoden alussa.

– Perustuloa voitaisiin Keskustan ennen viime eduskuntavaaleja esittämän mukaisesti kokeilla esimerkiksi syrjäisellä, korkean työttömyyden seutukunnalla, teollisuuden rakennemuutoksen kohteeksi joutuneella paikkakunnalla ja suuren kaupungin asuinalueella, jossa on korkea työttömyys, Ovaska esittää.

Tärkeintä on pikaisesti selvittää, millaiset kokeilut ovat perustuslain mukaan mahdollisia, ja arvioida millaisilla kokeiluilla päästään parhaisiin tuloksiin.

Ovaska olisi myös valmis nostamaan työttömyysturvan suojaosuutta, jotta yhä useammalla työttömällä olisi mahdollisuus ottaa vastaan edes lyhytaikaista työtä ilman pelkoa tukien menettämisestä.

– Meidän on tehtävä nyt yhdessä kaikki mahdollinen sen puolesta, että ihmisille saadaan töitä. Se on kohtalonkysymys Suomen tulevaisuuden kannalta.

Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Ovaska aikaistaisi perustulokokeilua