Siirry sisältöön

Keskusta suhtautuu kriittisesti ”Black Fridayn” kaltaisiin markkinointikampanjoihin, joiden perimmäinen tavoite on saada ihmiset ostamaan mahdollisimman paljon miettimättä todellisia tarpeitaan. Median ja mainostajien tulee kantaa enemmän vastuuta ympäristöllisestä kestävyydestä ja kohtuullisemmasta, paremmasta kuluttamisesta, Riikka Pakarinen toteaa.

Keskusta kannattaa kohtuullisempaa kulutusta, joka onnistuu mm. vaatimalla parempaa laatua tuotteilta, suosimalla aineettomia ja luovan talouden hyödykkeitä sekä tekemällä enemmän tuotteita Suomessa. Myös tavaroiden korjaaminen on tullut uudestaan muotiin, mikä istuu hyvin kohtuullisuutta arvostavaan keskustalaisuuteen ja on esimerkki kestävästä kuluttamisesta.

– Tavaraa palvovaa kerskakulutusta on yksiselitteisesti vähennettävä ja kuluttamisesta on tehtävä kokonaisuudessaan kestävämpää sekä kohtuullisempaa, Pakarinen jatkaa.

Se on suomalaisella tutkimus- kehitys- ja innovaatiotoiminnalla (TKI) mahdollista toteuttaa tavalla, jolla on myös positiivinen vaikutusta vientituloihimme.

– Suomessa on laajalti kotimaista osaamista luovan talouden ja palvelutuotannon aloilla, jotka tukevat kulutuksen kohtuullistamisessa sekä samalla luovat työpaikkoja ja vahvistavat kotimaista yrittäjyyttä Suomessa, toteaa Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston puheenjohtaja Riikka Pakarinen.

– Luomalla kestävään kehitykseen pohjaavia teknologisia, biotaloudellisia sekä esimerkiksi IT-alan innovaatioita, on mahdollista vaikuttaa niin ilmastonmuutokseen kuin alati kasvavien jätemäärienkin torjuntaan niin meillä kuin maailmalla.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä

Keskustan Jyväskylän puoluekokouksen kannanotto 16.6.2024: Jokainen nuori tarvitsee turvallisen aikuisen
Keskustan mielestä jokainen nuori tarvitsee arkeensa vähintään yhden turvallisen aikuisen. Yksikin kiusattu, syrjäytynyt tai koulusta pudonnut nuori on sivistysliike keskustalle liikaa. Keskusta edellyttää toimivaa oppilashuoltoa ja haluaa vahvistaa sitä.
16.6.2024 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Pakarinen: Black Fridayn kaltaiset kerskakulutuspäivät kuuluisivat historiaan