Puheenjohtaja Saarikko: Huomio aluevaaleissa lasten ja perheiden tukeen

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko kannustaa tulevien hyvinvointialueiden vaaleissa nostamaan esille perheiden ja perheellistymisen teemat.

– Hyvinvointialueet ovat lasten ja perheiden hyvinvoinnin supervaikuttajia. Niiden päätöksillä on merkittävä vaikutus siihen, miten perheet kokevat luottamuksen tulevaisuuteen ja turvalliseen elämään, muistuttaa Annika Saarikko

– Pohjois-Pohjanmaa on jo pitkään sitoutunut lapsi- ja perheystävällisen maakunnan kehitystyöhön. Juuri se on suunta, johon muitakin alueita rohkaisen. Suomi pärjää tulevaisuudessa silloin kun perheet voivat hyvin. Tämä vaatii myös todella tiivistä yhteistyötä hyvinvointialueiden, kuntien sekä järjestöjen ja seurakuntien kesken.

Keskustan tavoite on vahvistaa lähipalveluita. Lasten ja nuorten lähipalvelut ovat kouluissa ja oppilaitoksissa. Perheiden sosiaali- ja terveyspalveluita pitää tuoda varhaiskasvatuksen yhteyteen. Ohjaamot puolestaan kokoavat nuorten palveluita. Myös vanhempien palveluissa pitää ottaa koko perhe ja lapset huomioon.

– Lasten, nuorten ja perheiden palveluiden kokoaminen niin, että kaikille saadaan sopivaa tukea oikeaan aikaan, on yksi hyvinvointialueiden tärkeimpiä tehtäviä. Nyt palvelut ovat liian hajallaan ja tarjonta vaihtelee kunnasta toiseen. Tieto ei kulje toimijalta toiselle. Eväät tämän korjaamiseen ovat hyvinvointialueen päättäjien käsissä, muistuttaa Annika Saarikko

Monia eri palveluita yhteen kokoavat perhekeskukset ja niiden kohtaamispaikat ovat Saarikon mielestä erinomainen esimerkki lähipalvelusta, jota on vahvistettava. Hän muistuttaa, että perheitä ei saa pallotella ammattilaiselta toiselle. Lähipalveluita täydentävät kotiin tulevat sekä sähköiset palvelut, joita perheet itse ovat toivoneet entistä enemmän.

Myös lasten elämä kouluympäristössä tarvitsee vahvaa tukea sosiaali- ja terveyspalveluista. Lasten ja nuorten mielenterveyden tukea tulee olla saatavilla kouluilla eli siellä missä lapset ja nuoret ovat. Opettajiakaan ei pidä tässä jättää yksin.

Pitkäaikainen tavoite ehkäisevän työn vahvistamisesta on toteutettava hyvinvointialueilla. Se tarkoittaa perhetyön, kotipalvelun ja muun vanhempien tukemisen vahvistamista. Yhteistyötä voidaan tehdä myös yksityisten toimijoiden kanssa.

– Yksi mahdollisuus on esimerkiksi palveluseteli, jolla vauvaperheet voisivat saada konkreettista kotipalvelun tukea arkeensa, ehdottaa Annika Saarikko.

Annika Saarikko

Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja (Varsinais-Suomi)

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetPuheenjohtaja Saarikko: Huomio aluevaaleissa lasten ja perheiden tukeen