Keskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle

Monipaikkaisuudella ja sen etätyön muodolla on suuria vaikutuksia kaupunkiseuduilla, joilla asiantuntijatyön runsas määrä tarkoittaa myös aiempaa suurempaa määrää etätyötä koronan jälkeen. Enemmän kotona tehtävä työ synnyttää uutta kysyntää palveluille lähellä kotia.

Yrittäjäpuolueena Keskusta kannattaa, että kaupunkien ja kuntien yrittäjyysneuvonta on aktiivinen kumppani uusille ja vanhoille yrittäjille, kun lähipalveluita kehitetään yrittäjyyden pohjalta, Keskustan varapuheenjohtaja ja Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen kannustaa.

– Lähipalveluiden kysyntä vaikkapa lounasravintoloiden muodossa todennäköisesti kasvaa, kun etätyöt nyt vakiintuvat.

– Asuinalueiden kiinnostavuus ja viihtyvyys kasvaa, kun palveluita on tarjolla läheltä. Työelämän muutos etätöiden muodossa ei ollut hetken muoti-ilmiö vaan järjestystä muuttava mullistus. Kaupunkien ja kuntien pitää olla tässä hereillä, ettei vuosien jälkeen jouduta ihmettelemään, mihin ne lähipalvelut sitten jäivätkään, Pakarinen huomauttaa.

Kyse on yhteiskunnan ja yrittäjyyden yhteistyöstä. Kotimainen yrittäjyys ja luovuus saa aikaiseksi uusia tuotteita sekä työpaikkoja. Olosuhteiden muuttuessa kaupunkien ja kuntien elinvoiman kehittämisestä vastaavien kuntien pitää olla siten valmiina, ettei uudelle lähiyrittäjyydelle ole turhia esteitä.

– Yrittäjät kokevat monesti olevansa liian yksin. Etäajan hengessä olisi erittäin hyvä, että myös yrittäjyysneuvonta on helposti saatavilla sähköisenä palveluna tavalla, jossa palvelu menisi entistä paremmin yrittäjän luo eikä päinvastoin, Riikka Pakarinen visioi.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä

Keskustan Pakarinen: Black Fridayn kaltaiset kerskakulutuspäivät kuuluisivat historiaan
Keskusta suhtautuu kriittisesti ”Black Fridayn” kaltaisiin markkinointikampanjoihin, joiden perimmäinen tavoite on saada ihmiset ostamaan mahdollisimman paljon miettimättä todellisia tarpeitaan. Keskusta kannattaa kohtuullisempaa kulutusta, joka onnistuu mm. vaatimalla parempaa laatua tuotteilta, suosimalla aineettomia ja luovan talouden hyödykkeitä sekä tekemällä enemmän tuotteita Suomessa.
26.11.2021 / Uutiset
K-studion aiheena Apu lähellä ihmistä eli mitkä ovat soten lähipalvelujen toteuttamisen ratkaisut. Vieraina Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko ja Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän toimitusjohtaja Marina Erhola.
25.11.2021 / K-Studio
Matti Vanhanen: Hybridivaikuttamisen edessä Suomen on oltava toimintakykyinen
Keskustan kanta on selvä. Meidän on huolehdittava siitä, että lainsäädäntömme on kunnossa erilaisten riskien hallitsemiseksi. Meillä on aina oltava itsellämme viimesijainen ratkaisuvalta, miten toimimme rajoillamme.
24.11.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle