Keskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle

Monipaikkaisuudella ja sen etätyön muodolla on suuria vaikutuksia kaupunkiseuduilla, joilla asiantuntijatyön runsas määrä tarkoittaa myös aiempaa suurempaa määrää etätyötä koronan jälkeen. Enemmän kotona tehtävä työ synnyttää uutta kysyntää palveluille lähellä kotia.

Yrittäjäpuolueena Keskusta kannattaa, että kaupunkien ja kuntien yrittäjyysneuvonta on aktiivinen kumppani uusille ja vanhoille yrittäjille, kun lähipalveluita kehitetään yrittäjyyden pohjalta, Keskustan varapuheenjohtaja ja Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen kannustaa.

– Lähipalveluiden kysyntä vaikkapa lounasravintoloiden muodossa todennäköisesti kasvaa, kun etätyöt nyt vakiintuvat.

– Asuinalueiden kiinnostavuus ja viihtyvyys kasvaa, kun palveluita on tarjolla läheltä. Työelämän muutos etätöiden muodossa ei ollut hetken muoti-ilmiö vaan järjestystä muuttava mullistus. Kaupunkien ja kuntien pitää olla tässä hereillä, ettei vuosien jälkeen jouduta ihmettelemään, mihin ne lähipalvelut sitten jäivätkään, Pakarinen huomauttaa.

Kyse on yhteiskunnan ja yrittäjyyden yhteistyöstä. Kotimainen yrittäjyys ja luovuus saa aikaiseksi uusia tuotteita sekä työpaikkoja. Olosuhteiden muuttuessa kaupunkien ja kuntien elinvoiman kehittämisestä vastaavien kuntien pitää olla siten valmiina, ettei uudelle lähiyrittäjyydelle ole turhia esteitä.

– Yrittäjät kokevat monesti olevansa liian yksin. Etäajan hengessä olisi erittäin hyvä, että myös yrittäjyysneuvonta on helposti saatavilla sähköisenä palveluna tavalla, jossa palvelu menisi entistä paremmin yrittäjän luo eikä päinvastoin, Riikka Pakarinen visioi.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä

Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eeva Kalli: Kun suomalaiset pärjäävät, Suomi pärjää
Suomalaisten turvallisuus ja hyvinvointi ovat Keskustan tärkeimmät tavoitteet. Ajat ovat vakavat. Nyt pitää toimia tavalla, joka vahvistaa suomalaisten luottamusta tulevaan.
20.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Valtiovarainministeri Annika Saarikko budjetin esittelyssä: Turvaa talven yli, kasvun eväitä tulevaisuuteen
Ensi vuoden budjetin tarkoituksena on tarjota turvaa talven yli, ja kasvun eväitä pitkälle tulevaisuuteen.
20.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle