Keskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle

Monipaikkaisuudella ja sen etätyön muodolla on suuria vaikutuksia kaupunkiseuduilla, joilla asiantuntijatyön runsas määrä tarkoittaa myös aiempaa suurempaa määrää etätyötä koronan jälkeen. Enemmän kotona tehtävä työ synnyttää uutta kysyntää palveluille lähellä kotia.

Yrittäjäpuolueena Keskusta kannattaa, että kaupunkien ja kuntien yrittäjyysneuvonta on aktiivinen kumppani uusille ja vanhoille yrittäjille, kun lähipalveluita kehitetään yrittäjyyden pohjalta, Keskustan varapuheenjohtaja ja Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen kannustaa.

– Lähipalveluiden kysyntä vaikkapa lounasravintoloiden muodossa todennäköisesti kasvaa, kun etätyöt nyt vakiintuvat.

– Asuinalueiden kiinnostavuus ja viihtyvyys kasvaa, kun palveluita on tarjolla läheltä. Työelämän muutos etätöiden muodossa ei ollut hetken muoti-ilmiö vaan järjestystä muuttava mullistus. Kaupunkien ja kuntien pitää olla tässä hereillä, ettei vuosien jälkeen jouduta ihmettelemään, mihin ne lähipalvelut sitten jäivätkään, Pakarinen huomauttaa.

Kyse on yhteiskunnan ja yrittäjyyden yhteistyöstä. Kotimainen yrittäjyys ja luovuus saa aikaiseksi uusia tuotteita sekä työpaikkoja. Olosuhteiden muuttuessa kaupunkien ja kuntien elinvoiman kehittämisestä vastaavien kuntien pitää olla siten valmiina, ettei uudelle lähiyrittäjyydelle ole turhia esteitä.

– Yrittäjät kokevat monesti olevansa liian yksin. Etäajan hengessä olisi erittäin hyvä, että myös yrittäjyysneuvonta on helposti saatavilla sähköisenä palveluna tavalla, jossa palvelu menisi entistä paremmin yrittäjän luo eikä päinvastoin, Riikka Pakarinen visioi.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle