Keskustan Pakarinen: Ruokavalinnoissa kotimaisuus on tärkeintä

Pakarinen Riikka

Keskusta kannustaa kaupunkeja ja kuntia siirtymään ruokahankinnoissaan kotimaisiin raaka-aineisiin. Ruokakeskustelussa on ollut esillä useampi ääripää, mutta se kaikkien suomalaisten kannalta olennaisin näkökulma eli ruoan kotimaisuus vaikuttaa unohtuneen. Kotimaisuuden pitää olla meille itseisarvo oli lautasella sitten kasvista tai lihaa.

Ruoan kotimaisuuden pitää näkyä hankinnoissa, mikä on mahdollista lähiruokaa painottamalla, Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen muistuttaa.

– Kotimaisuuden painottaminen niin yksityisissä kuin julkisissa ostoksissa antaa arvon suomalaisille ruoantuottajille, jotka ovat tehneet jo paljon panostuksia ilmastoystävällisempään ruokaan. Toiseksi kotimaisen ruoan suosiminen palvelee myös esim. nimenomaan suomalaisten kasvisproteiinituotteiden kehittämistä.

Kotimainen ruoka on lähtökohtaisesti turvallisuuskysymys. Ruoka itsessään on tietenkin perustarve, mutta kotimaisuus on myös merkki ruoan luotettavuudesta ja laadukkuudesta. Lisäksi kotimaisen suosiminen vahvistaa luottamusta tulevaan heillä, joiden työ on kiinni suomalaisessa ruoassa.

– Kotimaisuudessa on voimaa! Sillä on yhdistävä vaikutus, millä voi koota ihmiset saman ruokapöydän ääreen on lautasella sitten lihaa, kasvista tai kalaa, Riikka Pakarinen sovittelee.

Kokonaisuudessaan on huolestuttavaa, kuinka nopeasti kohonneet ruoantuotannon kustannukset ovat heikentäneet ruoantuotannon kannattavuutta entisestään ja laittaneet yrittäjät tiukoille. Siksi on erityisen tärkeää, että kaupungit ja kunnat suosivat hankinnoissaan suomalaista.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Pakarinen: Ruokavalinnoissa kotimaisuus on tärkeintä