Keskustan Pakarinen: Ruokavalinnoissa kotimaisuus on tärkeintä

Pakarinen Riikka

Keskusta kannustaa kaupunkeja ja kuntia siirtymään ruokahankinnoissaan kotimaisiin raaka-aineisiin. Ruokakeskustelussa on ollut esillä useampi ääripää, mutta se kaikkien suomalaisten kannalta olennaisin näkökulma eli ruoan kotimaisuus vaikuttaa unohtuneen. Kotimaisuuden pitää olla meille itseisarvo oli lautasella sitten kasvista tai lihaa.

Ruoan kotimaisuuden pitää näkyä hankinnoissa, mikä on mahdollista lähiruokaa painottamalla, Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen muistuttaa.

– Kotimaisuuden painottaminen niin yksityisissä kuin julkisissa ostoksissa antaa arvon suomalaisille ruoantuottajille, jotka ovat tehneet jo paljon panostuksia ilmastoystävällisempään ruokaan. Toiseksi kotimaisen ruoan suosiminen palvelee myös esim. nimenomaan suomalaisten kasvisproteiinituotteiden kehittämistä.

Kotimainen ruoka on lähtökohtaisesti turvallisuuskysymys. Ruoka itsessään on tietenkin perustarve, mutta kotimaisuus on myös merkki ruoan luotettavuudesta ja laadukkuudesta. Lisäksi kotimaisen suosiminen vahvistaa luottamusta tulevaan heillä, joiden työ on kiinni suomalaisessa ruoassa.

– Kotimaisuudessa on voimaa! Sillä on yhdistävä vaikutus, millä voi koota ihmiset saman ruokapöydän ääreen on lautasella sitten lihaa, kasvista tai kalaa, Riikka Pakarinen sovittelee.

Kokonaisuudessaan on huolestuttavaa, kuinka nopeasti kohonneet ruoantuotannon kustannukset ovat heikentäneet ruoantuotannon kannattavuutta entisestään ja laittaneet yrittäjät tiukoille. Siksi on erityisen tärkeää, että kaupungit ja kunnat suosivat hankinnoissaan suomalaista.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä

Keskustan Pakarinen: Black Fridayn kaltaiset kerskakulutuspäivät kuuluisivat historiaan
Keskusta suhtautuu kriittisesti ”Black Fridayn” kaltaisiin markkinointikampanjoihin, joiden perimmäinen tavoite on saada ihmiset ostamaan mahdollisimman paljon miettimättä todellisia tarpeitaan. Keskusta kannattaa kohtuullisempaa kulutusta, joka onnistuu mm. vaatimalla parempaa laatua tuotteilta, suosimalla aineettomia ja luovan talouden hyödykkeitä sekä tekemällä enemmän tuotteita Suomessa.
26.11.2021 / Uutiset
K-studion aiheena Apu lähellä ihmistä eli mitkä ovat soten lähipalvelujen toteuttamisen ratkaisut. Vieraina Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko ja Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän toimitusjohtaja Marina Erhola.
25.11.2021 / K-Studio
Matti Vanhanen: Hybridivaikuttamisen edessä Suomen on oltava toimintakykyinen
Keskustan kanta on selvä. Meidän on huolehdittava siitä, että lainsäädäntömme on kunnossa erilaisten riskien hallitsemiseksi. Meillä on aina oltava itsellämme viimesijainen ratkaisuvalta, miten toimimme rajoillamme.
24.11.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Pakarinen: Ruokavalinnoissa kotimaisuus on tärkeintä