Annika Saarikko ehdolle aluevaaleihin – lähipalvelut turvattava

Annika Saarikko lähtee ehdolle tulevissa aluevaaleissa Varsinais-Suomessa. Kipinä ehdokkuuteen löytyy Saarikon mukaan tasa-arvoisten ja laadukkaiden lähipalvelujen turvaamisesta.

– Neuvolat, hoitoon pääsy ja vanhusten turvallinen arki mielessä lähden luottamusta hakemaan. Toimivat lähipalvelut koko maakunnassa on vaalien ydinkysymys, Saarikko sanoo.

Saarikko haluaa siirtää hyvinvointipalveluissa painopistettä peruspalveluihin ja varhaiseen apuun. Paremmin ja nopeammin vaivoihin puuttumalla raskaiden erikoispalvelujen tarve vähenee. Sekavista vanhoista hallintorakenteista luopuminen ja vastuun tuominen vihdoinkin yksiin käsiin on iso mahdollisuus – myös hyvinvointipalvelujen työntekijöiden paremman arjen kannalta.

– Sekä palvelujen käyttäjät että niiden tekijät ansaitsevat parempaa. En hyväksy puheita siitä, että muutoksia ei tarvittaisi tai joka kunnassa ei lähipalveluille olisi tarvetta. Myös ajoissa hoitoon pääsemisen takuu tarvitaan.

Kipinää ehdolle lähtemiseen Saarikko on saanut myös kotiseuturakkaudesta sekä muiden puolueiden viimeaikaisista lausunnoista. Aiemmin Turun, nykyisin kotikuntansa Oripään päätöksenteossa vaikuttava Saarikko haluaa koko maakuntaan yhteishenkeä siitä, että postinumeroon katsomatta ketään ei jätetä syrjään.

– Kokoomuksen ja Perussuomalaisten puheenjohtajat ovat julkisuudessa kritisoineet Keskustan tavoitetta turvata lähipalvelut kaikkien kuntien asukkaille. Tällainen puhe sisuunnuttaa, Saarikko toteaa.

– Tammikuun vaaleissa valittavien aluevaltuutettujen pitää kyetä kantamaan vastuuta koko hyvinvointialueen palveluista kotikuntansa rajojen yli. Valittavat päättäjät edustavat tulevissa aluevaltuustoissa kaikkia alueensa asukkaita ja kuntia.

Saarikko on työskennellyt pitkään eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenenä. Sipilän hallituksessa hän toimi perheistä ja peruspalveluista vastaavana ministerinä.

– Aluevaalit on historiallinen mahdollisuus päästä rakentamaan uutta. Vuosia valmisteltu uudistus tehdään ja toimeenpannaan todeksi nyt. Siinä haluan olla mukana.

Annika Saarikko

Keskustan puheenjohtaja, valtiovarainministeri, kansanedustaja (Varsinais-Suomi)

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko ehdolle aluevaaleihin – lähipalvelut turvattava