Annika Saarikko ehdolle aluevaaleihin – lähipalvelut turvattava

Annika Saarikko lähtee ehdolle tulevissa aluevaaleissa Varsinais-Suomessa. Kipinä ehdokkuuteen löytyy Saarikon mukaan tasa-arvoisten ja laadukkaiden lähipalvelujen turvaamisesta.

– Neuvolat, hoitoon pääsy ja vanhusten turvallinen arki mielessä lähden luottamusta hakemaan. Toimivat lähipalvelut koko maakunnassa on vaalien ydinkysymys, Saarikko sanoo.

Saarikko haluaa siirtää hyvinvointipalveluissa painopistettä peruspalveluihin ja varhaiseen apuun. Paremmin ja nopeammin vaivoihin puuttumalla raskaiden erikoispalvelujen tarve vähenee. Sekavista vanhoista hallintorakenteista luopuminen ja vastuun tuominen vihdoinkin yksiin käsiin on iso mahdollisuus – myös hyvinvointipalvelujen työntekijöiden paremman arjen kannalta.

– Sekä palvelujen käyttäjät että niiden tekijät ansaitsevat parempaa. En hyväksy puheita siitä, että muutoksia ei tarvittaisi tai joka kunnassa ei lähipalveluille olisi tarvetta. Myös ajoissa hoitoon pääsemisen takuu tarvitaan.

Kipinää ehdolle lähtemiseen Saarikko on saanut myös kotiseuturakkaudesta sekä muiden puolueiden viimeaikaisista lausunnoista. Aiemmin Turun, nykyisin kotikuntansa Oripään päätöksenteossa vaikuttava Saarikko haluaa koko maakuntaan yhteishenkeä siitä, että postinumeroon katsomatta ketään ei jätetä syrjään.

– Kokoomuksen ja Perussuomalaisten puheenjohtajat ovat julkisuudessa kritisoineet Keskustan tavoitetta turvata lähipalvelut kaikkien kuntien asukkaille. Tällainen puhe sisuunnuttaa, Saarikko toteaa.

– Tammikuun vaaleissa valittavien aluevaltuutettujen pitää kyetä kantamaan vastuuta koko hyvinvointialueen palveluista kotikuntansa rajojen yli. Valittavat päättäjät edustavat tulevissa aluevaltuustoissa kaikkia alueensa asukkaita ja kuntia.

Saarikko on työskennellyt pitkään eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenenä. Sipilän hallituksessa hän toimi perheistä ja peruspalveluista vastaavana ministerinä.

– Aluevaalit on historiallinen mahdollisuus päästä rakentamaan uutta. Vuosia valmisteltu uudistus tehdään ja toimeenpannaan todeksi nyt. Siinä haluan olla mukana.

Annika Saarikko

Keskustan puheenjohtaja, valtiovarainministeri, kansanedustaja (Varsinais-Suomi)

Puheenjohtaja Saarikko: Huomio aluevaaleissa lasten ja perheiden tukeen
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko kannustaa tulevien hyvinvointialueiden vaaleissa nostamaan esille perheiden ja perheellistymisen teemat. Tavoitteemme on vahvistaa lähipalveluita. Lasten ja nuorten lähipalvelut ovat kouluissa ja oppilaitoksissa. Perheiden sosiaali- ja terveyspalveluita pitää tuoda varhaiskasvatuksen yhteyteen. Ohjaamot puolestaan kokoavat nuorten palveluita. Myös vanhempien palveluissa pitää ottaa koko perhe ja lapset huomioon.
27.11.2021 / Uutiset
Keskustan Pakarinen: Black Fridayn kaltaiset kerskakulutuspäivät kuuluisivat historiaan
Keskusta suhtautuu kriittisesti ”Black Fridayn” kaltaisiin markkinointikampanjoihin, joiden perimmäinen tavoite on saada ihmiset ostamaan mahdollisimman paljon miettimättä todellisia tarpeitaan. Keskusta kannattaa kohtuullisempaa kulutusta, joka onnistuu mm. vaatimalla parempaa laatua tuotteilta, suosimalla aineettomia ja luovan talouden hyödykkeitä sekä tekemällä enemmän tuotteita Suomessa.
26.11.2021 / Uutiset
K-studion aiheena Apu lähellä ihmistä eli mitkä ovat soten lähipalvelujen toteuttamisen ratkaisut. Vieraina Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko ja Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän toimitusjohtaja Marina Erhola.
25.11.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko ehdolle aluevaaleihin – lähipalvelut turvattava