Annika Saarikko ehdolle aluevaaleihin – lähipalvelut turvattava

Annika Saarikko lähtee ehdolle tulevissa aluevaaleissa Varsinais-Suomessa. Kipinä ehdokkuuteen löytyy Saarikon mukaan tasa-arvoisten ja laadukkaiden lähipalvelujen turvaamisesta.

– Neuvolat, hoitoon pääsy ja vanhusten turvallinen arki mielessä lähden luottamusta hakemaan. Toimivat lähipalvelut koko maakunnassa on vaalien ydinkysymys, Saarikko sanoo.

Saarikko haluaa siirtää hyvinvointipalveluissa painopistettä peruspalveluihin ja varhaiseen apuun. Paremmin ja nopeammin vaivoihin puuttumalla raskaiden erikoispalvelujen tarve vähenee. Sekavista vanhoista hallintorakenteista luopuminen ja vastuun tuominen vihdoinkin yksiin käsiin on iso mahdollisuus – myös hyvinvointipalvelujen työntekijöiden paremman arjen kannalta.

– Sekä palvelujen käyttäjät että niiden tekijät ansaitsevat parempaa. En hyväksy puheita siitä, että muutoksia ei tarvittaisi tai joka kunnassa ei lähipalveluille olisi tarvetta. Myös ajoissa hoitoon pääsemisen takuu tarvitaan.

Kipinää ehdolle lähtemiseen Saarikko on saanut myös kotiseuturakkaudesta sekä muiden puolueiden viimeaikaisista lausunnoista. Aiemmin Turun, nykyisin kotikuntansa Oripään päätöksenteossa vaikuttava Saarikko haluaa koko maakuntaan yhteishenkeä siitä, että postinumeroon katsomatta ketään ei jätetä syrjään.

– Kokoomuksen ja Perussuomalaisten puheenjohtajat ovat julkisuudessa kritisoineet Keskustan tavoitetta turvata lähipalvelut kaikkien kuntien asukkaille. Tällainen puhe sisuunnuttaa, Saarikko toteaa.

– Tammikuun vaaleissa valittavien aluevaltuutettujen pitää kyetä kantamaan vastuuta koko hyvinvointialueen palveluista kotikuntansa rajojen yli. Valittavat päättäjät edustavat tulevissa aluevaltuustoissa kaikkia alueensa asukkaita ja kuntia.

Saarikko on työskennellyt pitkään eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenenä. Sipilän hallituksessa hän toimi perheistä ja peruspalveluista vastaavana ministerinä.

– Aluevaalit on historiallinen mahdollisuus päästä rakentamaan uutta. Vuosia valmisteltu uudistus tehdään ja toimeenpannaan todeksi nyt. Siinä haluan olla mukana.

Annika Saarikko

Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja (Varsinais-Suomi)

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetAnnika Saarikko ehdolle aluevaaleihin – lähipalvelut turvattava