Keskustan tavoitteena on aluevaalien ja sote-uudistuksen myötä parantaa sosiaali- ja terveysalan henkilöstön työhyvinvointia. Parempi työarki sote-aloilla on toteutettavissa mm. paremmalla johtamisella ja paremmilla mahdollisuuksilla vaikuttaa omaan työhönsä, mitkä vahvistavat myös alan pitovoimaa.

– On tiedossa, että moni sosiaali- ja terveysalan ammattilainen jaksaa työssään huonosti, koska työn arki tuntuu huonosti johdetulta eikä mahdollisuuksia vaikuttaa työn sisältöihin ole riittävästi.

– Valmentavan työnjohtamisen pitäisi olla maan tapa sosiaali- ja terveysaloilla, joiden ammattilaiset kokevat usein, ettei mahdollisuuksia edetä omalla urallaan ole. Osaamisen kehittäminen ja omassa työssä paremmaksi kehittyminen vahvistavat kokemusta omassa työssä pärjäämisestä. Siksi johtamisen kuuluisi sote-aloilla olla valmennuksellista, Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen linjaa.

Valmentavassa johtamisessa luotetaan työntekijän osaamiseen, tavoitteellisesti kehitetään osaamista sekä osallistetaan työyhteisöä tavalla, jonka tarkoitus on löytää ammattilaisten vahvuudet koko yhteisön hyväksi.

Aiheen keskiössä ovat usein hoitotyötä johtavat esimiehet kuten esim. osastonhoitajat, joille pitää mahdollistaa keskittyminen omaan työhönsä ja laadukkaaseen johtamiseen. Hyvällä johtamisella, kun on tutkitusti hyviä vaikutuksia hoitotyön laatuun ja potilasturvallisuuteen.

– Kyse on myös vuorovaikutuksesta. Hyvään johtamiseen liittyy aina toimiva viestintä esimiehen ja työntekijöiden välillä. Viestin pitää kuulua myös toiseen suuntaan. Potilas- ja asiakastyössä oleva tietää usein parhaiten, miten työ olisi parasta järjestää, Pakarinen toteaa.

Kokonaisuudessaan Keskustan tavoitteena on saada sosiaali- ja terveysalojen henkilöstöstä sellainen ryhmä, johon mahdollisimman moni haluaa kuulua, ja johon moni koulutustaan pohtiva nuori haluaa työllistyä.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä

Tervetuloa mukaan jännittämään aluevaalien tuloksia! Luvassa viime hetken kampanjatunnelmia sekä haastatteluja aluevaaliehdokkailta ympäri Suomen. Menossa mukana myös puolueen puheenjohtaja Annika Saarikko sekä puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen.
23.1.2022 / K-Studio
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Ratkaisuja, ei pelottelua
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko muistuttaa aluevaaliviikonloppuna, mistä näissä vaaleissa on kyse. On kyse hoidosta, hoivasta ja turvasta. Niistä asioista, jotka koskettavat jokaista suomalaista ja jokaisen kotiseutua.
22.1.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Pakarinen: Valmentava johtaminen parantamaan sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten työhyvinvointia