Katri Kulmuni kesäinen kuva, apilan sisällä.

Keskustan puheenjohtaja Katri Kulmuni kertoi vierailullaan tänään Lapissa Keskustan vievän eteenpäin esitystä, jossa eläkkeellä tehtävä työ ei nostaisi jo tienatun eläkkeen verotuksen. Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk.) esitti alkuviikosta muutosta eläkeläisten verotukseen.

-Tarkoitus on muuttaa eläkeläisten verotusta niin, että eläketuloa ja ansiotuloa verotettaisiin erikseen. Nyt eläke ja ansiotulot lasketaan yhteen, jolloin työssäkäynti nostaa myös jo tienatun eläkkeen verotusta. Mikäli jo tienatun eläkkeen verotus jätettäisiin rauhaan, toimisi se kannusteena työntekoon.

Esityksen vaikuttavuus, hinta ja perustuslaillisuus on vielä valtiovarainministeriössä arvioitavana. Mikäli laillista estettä ei ole ja muutos arvioidaan kustannustehokkaaksi, tulee ministeri Vanhanen tekemään siitä esityksen.

-Toteutuessaan Vanhasen avaus voi olla yllättävänkin vaikuttava.  Vuositasolla jo nyt töissä käy 100 000–150 000 eläkeläistä, toki usein sijaisuuksien ja osa-aikatyön kautta. 70–74-vuotiaiden keskuudessakin työllisyysaste on viisi prosenttia. Potentiaali lienee paljon tätä suurempi. Suuret ikäluokat eläköityvät ja eläkeläisten joukko kasvaa. Työntekoon tulee löytää sopivat kannustimet. Työntekijöiden jaksamisesta on huolehdittava ja yritysten pitää kiinni ikääntyvistä työntekijöistä.

Vaikka talouden todelliset haasteet ovat meillä edessäpäin, on tällä myös vaikutusta koronan tapaisten kriisien hoitamisessa. Nytkin keväällä on tullut paljon sosiaali- ja terveydenhoitoalan ammattilaisia eläkepäiviltä takaisin töihin.

-Uskon, että tällä muutoksella vastataan osuvasti sekä akuuttiin taloustilanteeseen että varaudutaan tilanteeseen, jossa eläkeläisten määrä tulee merkittävästi kasvamaan.  Heistä on pidettävä hyvä huoli. Tähän tarvitaan puolestaan työssäkäyntiä ja sieltä tulevaa verorahaa.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan pj Kulmuni: Keskusta haluaa eläkeläisten verokannustimen mukaan työllisyystoimipakkiin