Katri Kulmuni kesäinen kuva, apilan sisällä.

Keskustan puheenjohtaja Katri Kulmuni kertoi vierailullaan tänään Lapissa Keskustan vievän eteenpäin esitystä, jossa eläkkeellä tehtävä työ ei nostaisi jo tienatun eläkkeen verotuksen. Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk.) esitti alkuviikosta muutosta eläkeläisten verotukseen.

-Tarkoitus on muuttaa eläkeläisten verotusta niin, että eläketuloa ja ansiotuloa verotettaisiin erikseen. Nyt eläke ja ansiotulot lasketaan yhteen, jolloin työssäkäynti nostaa myös jo tienatun eläkkeen verotusta. Mikäli jo tienatun eläkkeen verotus jätettäisiin rauhaan, toimisi se kannusteena työntekoon.

Esityksen vaikuttavuus, hinta ja perustuslaillisuus on vielä valtiovarainministeriössä arvioitavana. Mikäli laillista estettä ei ole ja muutos arvioidaan kustannustehokkaaksi, tulee ministeri Vanhanen tekemään siitä esityksen.

-Toteutuessaan Vanhasen avaus voi olla yllättävänkin vaikuttava.  Vuositasolla jo nyt töissä käy 100 000–150 000 eläkeläistä, toki usein sijaisuuksien ja osa-aikatyön kautta. 70–74-vuotiaiden keskuudessakin työllisyysaste on viisi prosenttia. Potentiaali lienee paljon tätä suurempi. Suuret ikäluokat eläköityvät ja eläkeläisten joukko kasvaa. Työntekoon tulee löytää sopivat kannustimet. Työntekijöiden jaksamisesta on huolehdittava ja yritysten pitää kiinni ikääntyvistä työntekijöistä.

Vaikka talouden todelliset haasteet ovat meillä edessäpäin, on tällä myös vaikutusta koronan tapaisten kriisien hoitamisessa. Nytkin keväällä on tullut paljon sosiaali- ja terveydenhoitoalan ammattilaisia eläkepäiviltä takaisin töihin.

-Uskon, että tällä muutoksella vastataan osuvasti sekä akuuttiin taloustilanteeseen että varaudutaan tilanteeseen, jossa eläkeläisten määrä tulee merkittävästi kasvamaan.  Heistä on pidettävä hyvä huoli. Tähän tarvitaan puolestaan työssäkäyntiä ja sieltä tulevaa verorahaa.

Keskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle
Monipaikkaisuudella ja sen etätyön muodolla on suuria vaikutuksia kaupunkiseuduilla, joilla asiantuntijatyön runsas määrä tarkoittaa myös aiempaa suurempaa määrää etätyötä koronan jälkeen. Enemmän kotona tehtävä työ synnyttää uutta kysyntää palveluille lähellä kotia. Lähipalveluiden kysyntä vaikkapa lounasravintoloiden muodossa todennäköisesti kasvaa, kun etätyöt nyt vakiintuvat, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen linjaa.
15.10.2021 / Uutiset
K-studion vieraaksi saapuu ministeri Antti Kurvinen. Keskustelussa mistä luomme lisää kasvua ja työpaikkoja luoville aloille, korjaamme koronan jälkiä ja pidämme huolta lapsista ja nuorista, kun samaan aikaan veikkauksen rahoitus vähenee.
14.10.2021 / K-Studio
Keskustan Markus Lohi: Kela-korvauksia ei pidä poistaa yksityisestä sairaanhoidosta
Keskustan varapuheenjohtaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj. Markus Lohi ei näe perustetta poistaa yksityisen sairaanhoidon kela-korvauksia. Tärkeää on myös varmistaa monituottajuus ja palveluseteleiden käyttö osana sote-uudistusta, Lohi toteaa.
11.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan pj Kulmuni: Keskusta haluaa eläkeläisten verokannustimen mukaan työllisyystoimipakkiin