Katri Kulmuni kesäinen kuva, apilan sisällä.

Keskustan puheenjohtaja Katri Kulmuni kertoi vierailullaan tänään Lapissa Keskustan vievän eteenpäin esitystä, jossa eläkkeellä tehtävä työ ei nostaisi jo tienatun eläkkeen verotuksen. Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk.) esitti alkuviikosta muutosta eläkeläisten verotukseen.

-Tarkoitus on muuttaa eläkeläisten verotusta niin, että eläketuloa ja ansiotuloa verotettaisiin erikseen. Nyt eläke ja ansiotulot lasketaan yhteen, jolloin työssäkäynti nostaa myös jo tienatun eläkkeen verotusta. Mikäli jo tienatun eläkkeen verotus jätettäisiin rauhaan, toimisi se kannusteena työntekoon.

Esityksen vaikuttavuus, hinta ja perustuslaillisuus on vielä valtiovarainministeriössä arvioitavana. Mikäli laillista estettä ei ole ja muutos arvioidaan kustannustehokkaaksi, tulee ministeri Vanhanen tekemään siitä esityksen.

-Toteutuessaan Vanhasen avaus voi olla yllättävänkin vaikuttava.  Vuositasolla jo nyt töissä käy 100 000–150 000 eläkeläistä, toki usein sijaisuuksien ja osa-aikatyön kautta. 70–74-vuotiaiden keskuudessakin työllisyysaste on viisi prosenttia. Potentiaali lienee paljon tätä suurempi. Suuret ikäluokat eläköityvät ja eläkeläisten joukko kasvaa. Työntekoon tulee löytää sopivat kannustimet. Työntekijöiden jaksamisesta on huolehdittava ja yritysten pitää kiinni ikääntyvistä työntekijöistä.

Vaikka talouden todelliset haasteet ovat meillä edessäpäin, on tällä myös vaikutusta koronan tapaisten kriisien hoitamisessa. Nytkin keväällä on tullut paljon sosiaali- ja terveydenhoitoalan ammattilaisia eläkepäiviltä takaisin töihin.

-Uskon, että tällä muutoksella vastataan osuvasti sekä akuuttiin taloustilanteeseen että varaudutaan tilanteeseen, jossa eläkeläisten määrä tulee merkittävästi kasvamaan.  Heistä on pidettävä hyvä huoli. Tähän tarvitaan puolestaan työssäkäyntiä ja sieltä tulevaa verorahaa.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan pj Kulmuni: Keskusta haluaa eläkeläisten verokannustimen mukaan työllisyystoimipakkiin