Keskusta: Kotimaisella omistajuudella tytäryhtiötalouden uhkaa vastaan

Nokianvirran rannalla teollisuutta, punatiilisiä tehtaita

Kannanotto 4.8.2020

Keskustan tavoitteena on, että yritykset voivat kasvaa kannattavasti ja työllistää Suomessa. Kotimainen omistaja on pitkäjänteisempi ja investoi todennäköisemmin Suomeen. Tämä puolestaan synnyttää uutta työtä, kasvua ja vaurautta koko maahan.

Keskusta haluaa, että yhä useampi suomalainen voi työskennellä kannattavassa ja kasvavassa yrityksessä sekä ostaa tuotteet ja palvelut yrityksistä, jonka suunnittelua ja tuotantoa on kotimaassa. Koronakriisi osoittaa, että tuotantoketjuja on saatava palautettua Suomeen.

Liian moni suomalainen menestystarina on mennyt ulkomaisiin käsiin ja meistä uhkaa tulla tytäryhtiötalous. Tämä tarkoittaisi pahimmillaan suurempaa epävarmuutta suomalaisille, kun päätökset suomalaisista työpaikoista tehdään muualla. Keskustan mielestä on varmistettava, että elinkeinoelämän päätöksenteko pysyy suomalaisissa käsissä myös näin poikkeuksellisena aikana.

Suomi tarvitsee kaikenlaisia omistajia: kotitalouksia, perheyrityksiä, säätiöitä, ulkomaalaisia sijoittajia, eläkeyhtiöitä ja valtiota. Keskusta haluaa vahvistaa kotimaista ankkuriomistajuutta. Tarvitsemme sekä instituutioita että kasvollista omistajia, joilla on halu sitoutua pitkäjänteisesti kehittämään yhtiöitä ja niiden toimintaa Suomessa.

Keskusta odottaa valmistelussa olevalta kotimaisen omistajuuden ohjelmalta kunnianhimoisia esityksiä omistajuuden tueksi. Verotuksen on kannustettava niin yrittäjiä kuin kotitalouksia sijoittamaan yritystoimintaan Suomessa jatkossakin.

Kasvuhakuisten yritysten rahoituksen saatavuutta voidaan parantaa luomalla kannustimia yksityisen pääoman lisäämiseksi esimerkiksi uudistamalla kotimaisten säätiöiden mahdollisuuksia sijoittaa pääomasijoitusrahastoihin. Sijoitussäästötiliä kehittämällä voidaan parantaa suomalaisten mahdollisuuksia sijoittaa kotimaahan esimerkiksi tuotevalikoimaa laajentamalla ja enimmäismäärää nostamalla.

Keskusta edellyttää, että valtio edistää kotimaista omistajuutta sijoitusyhtiöidensä kautta omistajapoliittisen periaatepäätöksen mukaisesti. Tämä mahdollistaa myös uuden työn synnyttämisen koko maahan kuten akkuklusterin rakentumisen.

Budjettiriihessä tehtävillä ratkaisuilla voidaan edistää talouden uusiutumista ja investointeja. Teollisuuden sähköveron alentaminen EU:n sallimalle minimitasolle on kilpailukykyämme vahvistava ratkaisu.  EU:n elvytyspaketin hankkeiden avulla on edistettävä pk-yritysten toimintaedellytyksiä sekä investointeja niin puhtaaseen energiaan kuin osaamiseen. Investointien lupamenettelyjen kestoa lyhentämällä voidaan myös jouduttaa investointien toteutumista. Yritysten toimintaympäristöä on mahdollista myös kehittää paikallista sopimista edistämällä.

Keskustan puoluehallituksen ja eduskuntaryhmän työvaliokuntien sekä ministeriryhmän yhteiskokous pidettiin Nokialla 4.8.2020.

Keskustan eduskuntaryhmän johto: Tautitilanne pidettävä hallinnassa yhteistyöllä - oppositiolle kiitos
Keskustan eduskuntaryhmän johto Antti Kurvinen, Eeva Kalli ja Hanna-Leena Mattila toteaa, että koronaepidemian suhteen ollaan taitekohdassa - eteenpäin tilanteen kokonaishallinnassa mennään yhteistyöllä hallituksen ja opposition kanssa.
26.2.2021 / Uutiset
Matin seurassa Huhtamäen ja Sanoman hallituksen puheenjohtaja Pekka Ala-Pietilä, joka on johtanut myös työ- ja elinkeinoministeriön Kestävän kasvun työryhmää.
25.2.2021 / K-Studio
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Kyse on nyt Suomen selviytymisestä - ymmärretäänkö asioiden vakavuus?
Työllisyys ylös, velka hallintaan ja alas, kaikki (jokainen suomalainen ja koko maa) mukana pitäen. Siinä se on: perus- ja pääasioiden programmi Suomelle, sanoo Petri Honkonen.
20.2.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskusta: Kotimaisella omistajuudella tytäryhtiötalouden uhkaa vastaan