Petri Honkone ruskea takki studiokuva

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja ja puheenjohtajaehdokas Petri Honkonen pitää huolestuttavina tietoja, joiden mukaan Jämsän, Veitsiluodon ja Anjalan paperitehtaita ollaan mahdollisesti sulkemassa.

– Hallituksen on pikaisesti haettava ratkaisuja, joilla edistetään uusia raskaan teollisuuden investointeja Suomeen ja Suomessa sekä vauhditetaan kotimaisiin, uusiutuviin luonnonvaroihin perustuvaa bio- ja kiertotaloutta koko maassa. Näitä päätöksiä on tehtävä jo tulevissa budjettineuvotteluissa.

Tärkeää on Honkosen mukaan myös lisätä voimavaroja tutkimukseen ja koulutukseen. Näin tuetaan Suomen pärjäämisen kannalta keskeisten teollisuuden alojen uudistumista. Biotalouden uudet innovaatiot, kuten muovin korvaaminen ovat tämän ajan välttämättömiä ratkaisuja.

Lisäksi Honkosen mukaan vihdoin on päästävä eteenpäin työpaikoilla tapahtuvassa paikallisessa sopimisessa. Se mahdollistaa nykyisten työpaikkojen turvaamista taloudellisesti huonoina aikoina.

– Kiireellisin asia paperitehtaiden tulevaisuuden kannalta on kuitenkin saada päästökauppakompensaatiolle jatkoa. Pelkkä asian selvittäminen ei riitä, vaan nyt tarvitaan jämäköitä päätöksiä.

Petri Honkonen

Keskustan varapuheenjohtaja, Tiede- ja kulttuuriministeri, Kansanedustaja (Keski-Suomi)

Keskustan varapuheenjohtaja Honkonen: Nykyiset väylät kuntoon vai rahat uusiin miljardihankkeisiin?
Tammikuun uutispommista vastasivat liikenne- ja viestintäministeriö sekä valtiovarainministeriö, joiden asiantuntijaselvitys tyrmää miljardien uudet ratahankkeet. Tuoreet tiedot kertovat, että superkalliit uudet yhteydet eivät maksaisi itseään takaisin, eivät juuri säästäisi ihmisten aikaa, ja olisivat ilmastopäästöiltään tuhoisia sadan vuoden ajan.
5.2.2023 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan Honkonen: Päästökauppakompensaatiolle jatkoa, bio- ja kiertotalouteen vauhtia, paikallisessa sopimisessa eteenpäin