Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Ratkaisuja, ei pelottelua

Aluevaalikampanjan loppumetrejä mennään. Vaalikeskusteluissa on puhuttu asiaa, mutta paljon myös sen vierestä.

Vaaleissa on kyse hoidosta, hoivasta ja turvasta. Niistä asioista, jotka koskettavat jokaista suomalaista ja jokaisen kotiseutua.

Kyse on lääkärin tai terveydenhoitajan vastaanotolle pääsystä ja neuvoloista. Ikäihmisten hoivasta ja perheiden tarvitsemasta tuesta. Mielenterveyspalvelujen saatavuudesta ja henkilöstön jaksamisesta. Paloauton tai ambulanssin saamisesta hädän hetkellä paikalle nopeasti.

Keskusta ja sen ehdokkaat puolustavat sitä, että tärkeimmät ihmisten tarvitsemat palvelut löytyvät läheltä ja helposti, yhdestä paikasta ja yhden puhelinnumeron takaa. Kun vastuu palvelujen järjestämisestä ja rahoitus ovat samoissa käsissä, päästään irti pompottelusta. Heikoimmista pidetään huolta ja ammattilaisen luokse pääsee helposti, yhdellä yhteydenotolla.

Lähellä sijaitseva sote-asema on ovi kaikkiin hyvinvointialueen palveluihin. Tulevat päättäjät ratkaisevat sen, miten palvelut milläkin alueella on viisainta järjestää. Lähipalveluja voidaan täydentää teknologian tarjoamilla ratkaisuilla.

Sosiaalityön, terveydenhoidon ja pelastustoimen tehtävissä työskentelevistä valtaosa kootaan uuden työnantajan palvelukseen. Tälle ammattilaisten joukolle on annettava mahdollisuus järjestää arkityönsä järkeväksi ja motivoivaksi. Tämä on yksi ratkaisu henkilöstön saatavuuteen ja työssä jaksamiseen.

Vaaleissa äänestetään uskottavien ja toteuttamiskelpoisten ratkaisujen esittäjiä. Emme tarvitse pelottelijoita tai uhkakuvien maalailijoita.

Keskusta on esittänyt oman selkeän ratkaisunsa äänestäjien punnittavaksi. Nyt on tärkeintä vaikuttaa ja lähteä äänestämään tulevien vuosien palvelujen puolesta.

Annika Saarikko
Keskustan puheenjohtaja

Miksi hallitus toimillaan vain romuttaa luottamusta?
Keskusta ihmettelee, miksi hallituksen ja hallituspuolueiden riveistä rakentamisen ja parantamisen sijaan revitään ja rapautetaan. Hallitus uhkaa toimillaan romuttaa Suomen toimivan eläkejärjestelmän, joka turvaisi myös tulevien sukupolvien aseman. Samoin hallitus on tekemässä sairaalaverkolle. Oraalle saatu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittäminen näyttää hallituksen käsissä vaihtuvan järjestelmän hävittämiseen. Sama meno jatkuu myös toisen hallituspuolueen puheissa, joissa pilkataan ja nälvitään ratkaisujen hakemisen sijaan.
12.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Keskustan valmiit mallit auttaisivat, mutta hallitus ei ole kiinnostunut
Keskustalaiset tarjosivat eduskunnassa jälleen kerran työkalupakkinsa valmiita malleja hallituksen käyttöön, jotta hyvinvointialueet voisivat selvitä sote-työstään. Eduskunnan valiokunnassa perussuomalaiset huomasivat aiemmin tekemänsä aloitteet toteuttamiskelvottomiksi. Keskusta haluaisi antaa EU:lle Suomesta malleja mm. kokonaisturvallisuuteen ja huoltovarmuuteen.
5.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Ratkaisuja, ei pelottelua