Sunnuntain aluevaalien pääkysymys on, millaisia ja missä suomalaisten sosiaali- ja terveyspalvelut ja pelastustoimen palvelut tulevaisuudessa ovat.

Puolueiden linjoissa on eroja. Erot ovat isoja ja perustavanlaatuisia etenkin Keskustan ja Kokoomuksen välillä siinä, onko palveluja tasa-arvoisesti koko maakunnan alueella lähellä ihmisiä.

Toinen painottaa pääasiallisesti keskuskaupunkeja ja toinen haluaa turvata yhdenvertaiset palvelut myös harvaanasutuilla alueilla ja kehyskunnissa asuville ihmisille.

Ehdokkaiden vaalikoneisiin antamat vastaukset kertovat selvää kieltä siitä, että suhteessa lähipalvelujen kehittämiseen Keskusta ja Kokoomus ovat puolueista kauimpana toisistaan.

Tästä poliittisesta erosta äänestäjien on hyvä olla tietoisia.

Vaaleissa ratkaistaan pitkälle tulevaisuuteen se, kumman linjan mukaan uusia hyvinvointialueita ryhdytään rakentamaan.

Keskusta ja Kokoomus löytävät kyllä yhteistä säveltä monissa muissa tärkeissä kysymyksissä aluevaltuustoissa, kuten yksityisen sektorin käyttämisestä osana palvelujen tuottamisen kokonaisuutta.

Keskustan ehdokkaat ovat asuinpaikastaan riippumatta sitoutuneet kehittämään maakuntiaan tasapuolisesti.

Anneli Jäätteenmäki
Katri Kulmuni
Juha Sipilä
Matti Vanhanen
Paavo Väyrynen

Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan ehdolla olevat entiset puheenjohtajat: Aluevaaleissa valitaan lähipalvelujen ja keskittämisen välillä