Siirry sisältöön

Hyvinvointialueet kärsivät rahojen riittävyydestä suhteessa tarpeisiin. Niillä on kuitenkin velvoite turvata riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut kaikille asuinpaikasta riippumatta.

Hyvinvointialueiden perustaminen oli oikea päätös, joka tehtiin 15 vuotta liian myöhään. Alueille pitää nyt antaa työrauha ja todellinen mahdollisuus tasapainottaa budjettinsa. Lyhytnäköiseen palveluverkon karsimiseen ja lähipalvelujen heikentämiseen ei millään alueella pidä syöksyä alijäämien kattamisen pelossa.

Keskustan puoluehallitus vaatii hallitukselta pikaisia toimia, joilla alijäämien kattamisvelvoitetta pidennetään aiemmin päätetystä kahdesta vuodesta. Tämä on välttämätöntä, sillä koronan aiheuttama hoitovelka, hoitohenkilöstön perustellut palkankorotukset sekä jatkuva hintojennousu ovat nostaneet kustannuksia paljon arvioitua enemmän. Tätä ei saa maksattaa palvelun tarvitsijoilla.

Keskusta pitää kiinni vaalilupauksestaan vahvistaa lähipalveluja. Lähipalvelut ovat arjessa verrattain usein tarvittavia palveluja, jotka kuuluvat kaikille niin suurimmissa kaupungeissa kuin maaseudulla.

Palvelujen uudistaminen on välttämätöntä ja myös teknologiaa on hyödynnettävä rohkeasti. Esimerkiksi liikkuvilla ja etäpalveluilla hyvinvointialue voi vahvistaa ja monipuolistaa lähipalvelujen saatavuutta alueen kunnissa ja kaupungeissa. Jokaisessa kunnassa tulee silti jatkossakin olla vähintään minimitason toimipiste.

Rahaa säästävät uudet toimintatavat ovat täysin mahdollisia, mutta vaaditussa kahdessa vuodessa muutos ei synny. Hätäilemällä aikaan saadaan vain suljettujen terveysasemien sekä entistä pitempien hoitojonojen Suomi.

Keskustan puoluehallituksen mielestä hyvinvointialueiden palveluverkkoa koskevat merkittävät ratkaisut tulee viedä aluevaltuustojen päätettäväksi. Päätösten on pohjauduttava hyvinvointialueen strategiaan. Palveluverkkoon tehtävien muutosten pitkän aikavälin taloudellinen vaikuttavuus on myös pystyttävä perustelemaan ennen päätöksentekoa.

Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluehallitus: Hallituksen pidennettävä alijäämien kattamisvelvoitteen aikaa