Lisäksi esillä olleet vaihtoehdot olisivat olleet kalliita julkiselle taloudelle. Työllisyyden parantamisen kannalta vaikutukset olisivat olleet käytännössä olemattomia.

Perhevapaauudistus tarvitaan, mutta sen on oltava aito parannus perheille. Uudistuksesta on sovittava seuraavissa hallitusneuvotteluissa ja sille on turvattava riittävä rahoitus.

Lähtökohtana on oltava lasten ja perheiden etu. Lapsella on oikeus molempien vanhempien hoivaan.

Uudistuksen on tuettava erilaisten perheiden arkea. Tavoitteena on oltava vanhempien hoivavastuun tasaisempi jakautuminen niin, että isät käyttävät perhevapaita tuntuvasti nykyistä enemmän. Perheillä on oltava aito valinnanvapaus, mitä kotihoidontuki osaltaan tukee.

Tärkeää on mahdollistaa osa-aikatyö nykyistä paremmin etenkin pienten lasten vanhemmille.

Työelämän tasa-arvon parantamisessa vastuu on yhteinen. Naisen euro on edelleen pienempi kuin miehen ja naiset saavat vieläkin miehiä useammin pätkätöitä.

Keskustan aloitteesta toteutettu 2 500 euron kertakorvaus äidin työnantajalle lisää tasa-arvoa ja parantaa etenkin nuorten naisten asemaa työmarkkinoilla. Työtä tasa-arvon edistämiseksi on jatkettava yhdessä.

Keskustalla on valmius edistää nopeallakin aikataululla esimerkiksi pitkään lastaan kotona hoitaneiden äitien työllisyyspalvelujen parantamista sekä monimuotoisten perheiden asemaa perhevapaiden lainsäädännössä.

Petri Honkonen: Kokoomuksen ajama ajoneuvoveron jättikorotus estettävä
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen torjuu kokoomuksen linjan vuosittaisen ajoneuvoveron rajuista korotuksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi muutoksista kokoomuksen veromalliin perjantaina.
15.1.2021 / Uutiset
Kurvinen tyytyväinen: Polttoaineveron korotus ei hallituksen suunnitelmissa liikenteen päästöjen puolittamiseksi
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen on tyytyväinen liikenneministeriön tänään lausunnoille lähettämään fossiilittoman liikenteen tiekarttaan. Tiekartassa esiteltyyn keinovalikoimaan ei kuulu polttoaineveron korottaminen.
15.1.2021 / Uutiset
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Torniainen: Autoa tarvitaan, päästöjä ei
Liikenteen päästöt voidaan puolittaa alueellisesti ja sosiaalisesti reilulla tavalla. Olennaista on vähentää päästöjä, ei vaikeuttaa liikkumista. Jatkossa teillä liikutaan yhä enemmän kotimaisilla uusiutuvalla polttonesteillä, biokaasulla ja sähköautoilla. Pitkien etäisyyksien Suomessa tarvitaan jatkossakin omaa autoa ja tämä tunnistetaan tiekartassa, Ari Torniainen kertoo.
15.1.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluehallitus:Tasa-arvoa edistetään kannustamalla, ei perheiltä leikkaamalla