Siirry sisältöön

Lisäksi esillä olleet vaihtoehdot olisivat olleet kalliita julkiselle taloudelle. Työllisyyden parantamisen kannalta vaikutukset olisivat olleet käytännössä olemattomia.

Perhevapaauudistus tarvitaan, mutta sen on oltava aito parannus perheille. Uudistuksesta on sovittava seuraavissa hallitusneuvotteluissa ja sille on turvattava riittävä rahoitus.

Lähtökohtana on oltava lasten ja perheiden etu. Lapsella on oikeus molempien vanhempien hoivaan.

Uudistuksen on tuettava erilaisten perheiden arkea. Tavoitteena on oltava vanhempien hoivavastuun tasaisempi jakautuminen niin, että isät käyttävät perhevapaita tuntuvasti nykyistä enemmän. Perheillä on oltava aito valinnanvapaus, mitä kotihoidontuki osaltaan tukee.

Tärkeää on mahdollistaa osa-aikatyö nykyistä paremmin etenkin pienten lasten vanhemmille.

Työelämän tasa-arvon parantamisessa vastuu on yhteinen. Naisen euro on edelleen pienempi kuin miehen ja naiset saavat vieläkin miehiä useammin pätkätöitä.

Keskustan aloitteesta toteutettu 2 500 euron kertakorvaus äidin työnantajalle lisää tasa-arvoa ja parantaa etenkin nuorten naisten asemaa työmarkkinoilla. Työtä tasa-arvon edistämiseksi on jatkettava yhdessä.

Keskustalla on valmius edistää nopeallakin aikataululla esimerkiksi pitkään lastaan kotona hoitaneiden äitien työllisyyspalvelujen parantamista sekä monimuotoisten perheiden asemaa perhevapaiden lainsäädännössä.

Keskusta tiukkana ruuantuotannosta, taloudesta ja EU-asioista
Keskustan kansanedustaja Eerikki Viljanen vaati eduskunnan kyselytunnilla hallitusta täyttämään EU-politiikassa lupauksensa viljelijöille. Myös kokoomuksen MEP-ehdokkaiden valmiutta leikata ruuantuotannosta ihmeteltiin .Eduskunnan välikysymyskeskustelussa Keskusta puolestaan tarjosi talouteen oman, hallitusta oikeudenmukaisemman vaihtoehtonsa. Hallituksen EU-tavoitteet näyttäytyvät toistaiseksi höttöisinä eivätkä yhteisvelan ja ennallistamisasetuksen osalta kelpaa Keskustalle. Eduskunnan viikko on näyttänyt myös vastatuulta hallituksen olutlaille. Enemmistö sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenistä vastustaa hallituksen ajamaa vahvempien alkoholijuomien ruokakauppamyyntiä.
17.5.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Keskustalaiset muistuttivat eduskunnan välikysymyskeskustelussa, että Suomi on saatava oikeudenmukaisella ja reilulla tavalla kasvun tielle. Keskustalla on tähän vaihtoehdot omassa linjassaan. Ryhmäpuhuja Eeva Kalli muistutti, että kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on hallituksen toimin ollut. Suomalaisille voidaan järjestää töitä ja talous kasvuun, terveysasemat ja muut lähipalvelut voidaan pelastaa. Keskustan ja Liike Nytin jättämän välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja Keskustan Markus Lohi muistutti yhdessä ryhmäpuhujan kanssa, että aina on vaihtoehtoja. Etenkin silloin, kun vallanpitäjät väittävät, että vaihtoehtoja ei ole.
15.5.2024 / Uutiset
Eeva Kalli: Vallalla kova politiikka ja otteet
Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Eeva Kalli sanoi välikysymyskeskustelun ryhmäpuheessa, että politiikassa toista ei enää tulla puolitiehen vastaan. Sillat palavat ja luottamus niiden mukana. Hallituksen toimet eriarvoistavat ihmisiä, syövät orastavan kasvun eväitä ja heikentävät luottamusta. Kalli muistutti, että kodeissa ja työpaikoilla ansaitaan parempaa kuin mitä viimeinen vuosi on ollut. Keskustalla olisi siihen keinoja.
15.5.2024 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluehallitus:Tasa-arvoa edistetään kannustamalla, ei perheiltä leikkaamalla