Lisäksi esillä olleet vaihtoehdot olisivat olleet kalliita julkiselle taloudelle. Työllisyyden parantamisen kannalta vaikutukset olisivat olleet käytännössä olemattomia.

Perhevapaauudistus tarvitaan, mutta sen on oltava aito parannus perheille. Uudistuksesta on sovittava seuraavissa hallitusneuvotteluissa ja sille on turvattava riittävä rahoitus.

Lähtökohtana on oltava lasten ja perheiden etu. Lapsella on oikeus molempien vanhempien hoivaan.

Uudistuksen on tuettava erilaisten perheiden arkea. Tavoitteena on oltava vanhempien hoivavastuun tasaisempi jakautuminen niin, että isät käyttävät perhevapaita tuntuvasti nykyistä enemmän. Perheillä on oltava aito valinnanvapaus, mitä kotihoidontuki osaltaan tukee.

Tärkeää on mahdollistaa osa-aikatyö nykyistä paremmin etenkin pienten lasten vanhemmille.

Työelämän tasa-arvon parantamisessa vastuu on yhteinen. Naisen euro on edelleen pienempi kuin miehen ja naiset saavat vieläkin miehiä useammin pätkätöitä.

Keskustan aloitteesta toteutettu 2 500 euron kertakorvaus äidin työnantajalle lisää tasa-arvoa ja parantaa etenkin nuorten naisten asemaa työmarkkinoilla. Työtä tasa-arvon edistämiseksi on jatkettava yhdessä.

Keskustalla on valmius edistää nopeallakin aikataululla esimerkiksi pitkään lastaan kotona hoitaneiden äitien työllisyyspalvelujen parantamista sekä monimuotoisten perheiden asemaa perhevapaiden lainsäädännössä.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluehallitus:Tasa-arvoa edistetään kannustamalla, ei perheiltä leikkaamalla