Lisäksi esillä olleet vaihtoehdot olisivat olleet kalliita julkiselle taloudelle. Työllisyyden parantamisen kannalta vaikutukset olisivat olleet käytännössä olemattomia.

Perhevapaauudistus tarvitaan, mutta sen on oltava aito parannus perheille. Uudistuksesta on sovittava seuraavissa hallitusneuvotteluissa ja sille on turvattava riittävä rahoitus.

Lähtökohtana on oltava lasten ja perheiden etu. Lapsella on oikeus molempien vanhempien hoivaan.

Uudistuksen on tuettava erilaisten perheiden arkea. Tavoitteena on oltava vanhempien hoivavastuun tasaisempi jakautuminen niin, että isät käyttävät perhevapaita tuntuvasti nykyistä enemmän. Perheillä on oltava aito valinnanvapaus, mitä kotihoidontuki osaltaan tukee.

Tärkeää on mahdollistaa osa-aikatyö nykyistä paremmin etenkin pienten lasten vanhemmille.

Työelämän tasa-arvon parantamisessa vastuu on yhteinen. Naisen euro on edelleen pienempi kuin miehen ja naiset saavat vieläkin miehiä useammin pätkätöitä.

Keskustan aloitteesta toteutettu 2 500 euron kertakorvaus äidin työnantajalle lisää tasa-arvoa ja parantaa etenkin nuorten naisten asemaa työmarkkinoilla. Työtä tasa-arvon edistämiseksi on jatkettava yhdessä.

Keskustalla on valmius edistää nopeallakin aikataululla esimerkiksi pitkään lastaan kotona hoitaneiden äitien työllisyyspalvelujen parantamista sekä monimuotoisten perheiden asemaa perhevapaiden lainsäädännössä.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluehallitus:Tasa-arvoa edistetään kannustamalla, ei perheiltä leikkaamalla