Lisäksi esillä olleet vaihtoehdot olisivat olleet kalliita julkiselle taloudelle. Työllisyyden parantamisen kannalta vaikutukset olisivat olleet käytännössä olemattomia.

Perhevapaauudistus tarvitaan, mutta sen on oltava aito parannus perheille. Uudistuksesta on sovittava seuraavissa hallitusneuvotteluissa ja sille on turvattava riittävä rahoitus.

Lähtökohtana on oltava lasten ja perheiden etu. Lapsella on oikeus molempien vanhempien hoivaan.

Uudistuksen on tuettava erilaisten perheiden arkea. Tavoitteena on oltava vanhempien hoivavastuun tasaisempi jakautuminen niin, että isät käyttävät perhevapaita tuntuvasti nykyistä enemmän. Perheillä on oltava aito valinnanvapaus, mitä kotihoidontuki osaltaan tukee.

Tärkeää on mahdollistaa osa-aikatyö nykyistä paremmin etenkin pienten lasten vanhemmille.

Työelämän tasa-arvon parantamisessa vastuu on yhteinen. Naisen euro on edelleen pienempi kuin miehen ja naiset saavat vieläkin miehiä useammin pätkätöitä.

Keskustan aloitteesta toteutettu 2 500 euron kertakorvaus äidin työnantajalle lisää tasa-arvoa ja parantaa etenkin nuorten naisten asemaa työmarkkinoilla. Työtä tasa-arvon edistämiseksi on jatkettava yhdessä.

Keskustalla on valmius edistää nopeallakin aikataululla esimerkiksi pitkään lastaan kotona hoitaneiden äitien työllisyyspalvelujen parantamista sekä monimuotoisten perheiden asemaa perhevapaiden lainsäädännössä.

Keskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle
Monipaikkaisuudella ja sen etätyön muodolla on suuria vaikutuksia kaupunkiseuduilla, joilla asiantuntijatyön runsas määrä tarkoittaa myös aiempaa suurempaa määrää etätyötä koronan jälkeen. Enemmän kotona tehtävä työ synnyttää uutta kysyntää palveluille lähellä kotia. Lähipalveluiden kysyntä vaikkapa lounasravintoloiden muodossa todennäköisesti kasvaa, kun etätyöt nyt vakiintuvat, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen linjaa.
15.10.2021 / Uutiset
K-studion vieraaksi saapuu ministeri Antti Kurvinen. Keskustelussa mistä luomme lisää kasvua ja työpaikkoja luoville aloille, korjaamme koronan jälkiä ja pidämme huolta lapsista ja nuorista, kun samaan aikaan veikkauksen rahoitus vähenee.
14.10.2021 / K-Studio
Keskustan Markus Lohi: Kela-korvauksia ei pidä poistaa yksityisestä sairaanhoidosta
Keskustan varapuheenjohtaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj. Markus Lohi ei näe perustetta poistaa yksityisen sairaanhoidon kela-korvauksia. Tärkeää on myös varmistaa monituottajuus ja palveluseteleiden käyttö osana sote-uudistusta, Lohi toteaa.
11.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluehallitus:Tasa-arvoa edistetään kannustamalla, ei perheiltä leikkaamalla