Keskustan puoluekokoukselle yli 260 aloitetta

Puoluekokous 2020

Keskustan perjantaina alkaneelle puoluekokoukselle on tehty yhteensä 264 aloitetta. Puoluekokous päättää aloitteista lauantaina.

Esimerkiksi Lapin Keskustanuoret esittävät aloitteessaan työtulovähennystä syrjäseuduille. Aloitteen mukaan vähennys houkuttelisi ihmisiä tekemään töitä harvaan asutuilla seuduilla. Samalla se osaltaan korvaisi palvelujen heikompaa saatavuutta ja liikkumisen hintaa näillä alueilla.

Keskustan puoluehallitus esittää, että puoluekokous yhtyy aloitteeseen. Harvaan asuttujen alueiden myönteisen kehityksen tukemiseksi tulee selvittää verokannustimen käyttöönottoa, vastausesityksessä todetaan.

Keskustan Porin kunnallisjärjestö puolestaan katsoo aloitteessaan, että kotimaisen ruuan osuutta on lisättävä kunnissa. Puoluehallitus esittää, että puoluekokous yhtyy aloitteeseen ja muistuttaa, että Keskusta on tehnyt pitkäjänteisesti työtä kotimaisen ruuan puolesta. Vastausesityksessä todetaan, että Keskusta osaltaan sitoutuu jatkossa entistä vahvemmin kotimaisen, lähellä tuotetun ruuan lisäämiseen kuntien hankinnoissa.

Peruskoulu-uudistus, perheille varhaista tukea

Kallion Keskustaseuran aloitteen mukaan Suomessa tarvitaan peruskoulu 2070 -uudistus. Peruskoulun uudistamista tulevaisuutta varten tarvittaisiin parlamentaarinen työ. Puoluehallitus esittää, että puoluekokous yhtyy aloitteeseen. Vastausesityksen mukaan koulutuksen perustan kuntoon laittaminen on Keskustan mielestä koulutuspolitiikan tärkeimpiä tavoitteita. Vastausesityksessä muistutetaan, että suomalaisen perusopetuksen kantava ajatus on tasa-arvo. Oppimiserojen kasvu on huolestuttavaa.

Keskustanaisten Etelä-Pohjanmaan piiri vaatii aloitteessaan perheiden varhaisen tuen turvaamista. Aloitteessa todetaan, että lapsiperheiden avun tarve sekä lasten ja nuorten pahoinvointi ovat lisääntyneet jatkuvasti. Puoluehallitus esittää, että puoluekokous yhtyy aloitteeseen. Vastausesityksen mukaan lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnista huolehtiminen on Keskustalle ensiarvoisen tärkeää.

Keskustan Pohjois-Pohjanmaan piiri esittää aloitteessaan palkkatukea luopuvalle yrittäjälle. Aloitteessa ehdotetaan, että sukupolvenvaihdostilanteissa uusi yrittäjä voisi palkata luopuvan yrittäjän yritykseen luopuvan yrittäjän palkkatuella. Puoluehallitus esittää, että puoluekokous yhtyy aloitteen tavoitteeseen helpottaa sukupolvenvaihdoksia yrityksissä ja kannattaa aloitteessa esitetyn palkkatuen selvittämistä.

Tutustu aloitteisiin täällä:

Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: Liikenneköyhyyttä aiheuttavat ruuhkamaksut hylättävä pääkaupunkiseudulla
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarisen mielestä ruuhkamaksujen käyttöönotolle ei ole kestäviä perusteita. Suomen pääkaupunkiseudun ei tarvitse olla ruuhkamaksuissa edelläkävijä, varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen linjaa.
15.5.2021 / Uutiset
Suorassa lähetyksessä esittelemme Keskustan vaalikampanjan TV-mainokset ja tutustumme vaaliohjelmaamme ehdokkaiden kera ympäri Suomen. Mukana myös kuntavaaliehdokkaat Annika Saarikko ja Matti Vanhanen.
7.5.2021 / K-Studio
Keskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen
Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa. Niillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on siis hyvä monimuotoisuuden lähde, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
7.5.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluekokoukselle yli 260 aloitetta