Keskustan puoluekokoukselle yli 260 aloitetta

Puoluekokous 2020

Keskustan perjantaina alkaneelle puoluekokoukselle on tehty yhteensä 264 aloitetta. Puoluekokous päättää aloitteista lauantaina.

Esimerkiksi Lapin Keskustanuoret esittävät aloitteessaan työtulovähennystä syrjäseuduille. Aloitteen mukaan vähennys houkuttelisi ihmisiä tekemään töitä harvaan asutuilla seuduilla. Samalla se osaltaan korvaisi palvelujen heikompaa saatavuutta ja liikkumisen hintaa näillä alueilla.

Keskustan puoluehallitus esittää, että puoluekokous yhtyy aloitteeseen. Harvaan asuttujen alueiden myönteisen kehityksen tukemiseksi tulee selvittää verokannustimen käyttöönottoa, vastausesityksessä todetaan.

Keskustan Porin kunnallisjärjestö puolestaan katsoo aloitteessaan, että kotimaisen ruuan osuutta on lisättävä kunnissa. Puoluehallitus esittää, että puoluekokous yhtyy aloitteeseen ja muistuttaa, että Keskusta on tehnyt pitkäjänteisesti työtä kotimaisen ruuan puolesta. Vastausesityksessä todetaan, että Keskusta osaltaan sitoutuu jatkossa entistä vahvemmin kotimaisen, lähellä tuotetun ruuan lisäämiseen kuntien hankinnoissa.

Peruskoulu-uudistus, perheille varhaista tukea

Kallion Keskustaseuran aloitteen mukaan Suomessa tarvitaan peruskoulu 2070 -uudistus. Peruskoulun uudistamista tulevaisuutta varten tarvittaisiin parlamentaarinen työ. Puoluehallitus esittää, että puoluekokous yhtyy aloitteeseen. Vastausesityksen mukaan koulutuksen perustan kuntoon laittaminen on Keskustan mielestä koulutuspolitiikan tärkeimpiä tavoitteita. Vastausesityksessä muistutetaan, että suomalaisen perusopetuksen kantava ajatus on tasa-arvo. Oppimiserojen kasvu on huolestuttavaa.

Keskustanaisten Etelä-Pohjanmaan piiri vaatii aloitteessaan perheiden varhaisen tuen turvaamista. Aloitteessa todetaan, että lapsiperheiden avun tarve sekä lasten ja nuorten pahoinvointi ovat lisääntyneet jatkuvasti. Puoluehallitus esittää, että puoluekokous yhtyy aloitteeseen. Vastausesityksen mukaan lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnista huolehtiminen on Keskustalle ensiarvoisen tärkeää.

Keskustan Pohjois-Pohjanmaan piiri esittää aloitteessaan palkkatukea luopuvalle yrittäjälle. Aloitteessa ehdotetaan, että sukupolvenvaihdostilanteissa uusi yrittäjä voisi palkata luopuvan yrittäjän yritykseen luopuvan yrittäjän palkkatuella. Puoluehallitus esittää, että puoluekokous yhtyy aloitteen tavoitteeseen helpottaa sukupolvenvaihdoksia yrityksissä ja kannattaa aloitteessa esitetyn palkkatuen selvittämistä.

Tutustu aloitteisiin täällä:

Keskustan Katainen neuvottelemaan Suomelle tärkeästä merenkulun polttoaineiden EU-laista
Europarlamentaarikko Elsi Katainen on valittu ryhmänsä liikennevaliokunnan neuvottelijaksi merenkulun uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen, joka on osa EU:n energia- ja ilmastopakettia. Kataisen mukaan asetus on viennistä ja merikuljetuksista riippuvaiselle Suomelle ratkaisevan tärkeä: tavoitteenani neuvotteluissa on varmistaa selkeä lainsäädäntö, joka huomioi mm. talvimerenkulun Suomelle aiheuttamat poikkeusolosuhteet, Elsi Katainen linjaa.
27.10.2021 / Uutiset
Elinkeinoministeri Mika Lintilä: Luvitusta sujuvoittamalla vihreät investoinnit liikkeelle, ei kehystä venyttämällä
Elinkeinoministeri Mika Lintilä haluaa, että Suomen investointiympäristöstä tehdään Euroopan paras. Luvituksen sujuvoittaminen on ilmainen tapa saada yksityisiä investointeja ja työpaikkoja aikaiseksi tukemaan vihreää siirtymää ja uusteollistamista.
23.10.2021 / Uutiset
Yleisö kysyy, Annika vastaa. FB-livenä toteuttavaan lähetykseen yleisö voi laittaa kysymyksiään jo etukäteen tapahtuman keskustelussa tai suoran lähetyksen kommenttikentässä. Käsittelyssä tulevat aluevaalit ja ajankohtaiset poliittiset aiheet. Vähän kuin eduskunnan kyselytunnilla olisit.
21.10.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluekokoukselle yli 260 aloitetta