Keskustan puoluekokoukselle yli 260 aloitetta

Puoluekokous 2020

Keskustan perjantaina alkaneelle puoluekokoukselle on tehty yhteensä 264 aloitetta. Puoluekokous päättää aloitteista lauantaina.

Esimerkiksi Lapin Keskustanuoret esittävät aloitteessaan työtulovähennystä syrjäseuduille. Aloitteen mukaan vähennys houkuttelisi ihmisiä tekemään töitä harvaan asutuilla seuduilla. Samalla se osaltaan korvaisi palvelujen heikompaa saatavuutta ja liikkumisen hintaa näillä alueilla.

Keskustan puoluehallitus esittää, että puoluekokous yhtyy aloitteeseen. Harvaan asuttujen alueiden myönteisen kehityksen tukemiseksi tulee selvittää verokannustimen käyttöönottoa, vastausesityksessä todetaan.

Keskustan Porin kunnallisjärjestö puolestaan katsoo aloitteessaan, että kotimaisen ruuan osuutta on lisättävä kunnissa. Puoluehallitus esittää, että puoluekokous yhtyy aloitteeseen ja muistuttaa, että Keskusta on tehnyt pitkäjänteisesti työtä kotimaisen ruuan puolesta. Vastausesityksessä todetaan, että Keskusta osaltaan sitoutuu jatkossa entistä vahvemmin kotimaisen, lähellä tuotetun ruuan lisäämiseen kuntien hankinnoissa.

Peruskoulu-uudistus, perheille varhaista tukea

Kallion Keskustaseuran aloitteen mukaan Suomessa tarvitaan peruskoulu 2070 -uudistus. Peruskoulun uudistamista tulevaisuutta varten tarvittaisiin parlamentaarinen työ. Puoluehallitus esittää, että puoluekokous yhtyy aloitteeseen. Vastausesityksen mukaan koulutuksen perustan kuntoon laittaminen on Keskustan mielestä koulutuspolitiikan tärkeimpiä tavoitteita. Vastausesityksessä muistutetaan, että suomalaisen perusopetuksen kantava ajatus on tasa-arvo. Oppimiserojen kasvu on huolestuttavaa.

Keskustanaisten Etelä-Pohjanmaan piiri vaatii aloitteessaan perheiden varhaisen tuen turvaamista. Aloitteessa todetaan, että lapsiperheiden avun tarve sekä lasten ja nuorten pahoinvointi ovat lisääntyneet jatkuvasti. Puoluehallitus esittää, että puoluekokous yhtyy aloitteeseen. Vastausesityksen mukaan lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnista huolehtiminen on Keskustalle ensiarvoisen tärkeää.

Keskustan Pohjois-Pohjanmaan piiri esittää aloitteessaan palkkatukea luopuvalle yrittäjälle. Aloitteessa ehdotetaan, että sukupolvenvaihdostilanteissa uusi yrittäjä voisi palkata luopuvan yrittäjän yritykseen luopuvan yrittäjän palkkatuella. Puoluehallitus esittää, että puoluekokous yhtyy aloitteen tavoitteeseen helpottaa sukupolvenvaihdoksia yrityksissä ja kannattaa aloitteessa esitetyn palkkatuen selvittämistä.

Tutustu aloitteisiin täällä:

Tiejyrä, soppatykki vai keskustalainen sopu
Keskustalaiset kansanedustajat tivasivat eduskunnan kyselytunnilla, mitä sosiaali- ja terveyspalveluita hallitus aikoo leikata. Ministerin mukaan vaikeiden päätösten tekeminen on vaikeaa. Konkelossa oleviin työmarkkinakysymyksiin keskusta vaatii neuvottelu- ja sopimisratkaisuja jyräämisen ja soppatykkien sijaan. Omaa malliaan keskusta ehdottaa myös aikuiskoulutustuen pelastamiseksi. Hallitus aikoo lakkauttaa käytetyn ja järkevän tuen. Eduskunnassa muistettiin myös Ukrainan sodan alkamispäivää ja vietettiin hiljainen hetki.
23.2.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
Hyvin toimiva yhteistyö luo turvaa
Keskustan mielestä Suomen osallistuminen Naton toimintaan Itämerellä ja Kaakkois-Euroopassa on perusteltua. Keskustan ryhmäpuheen aiheesta eduskunnassa piti Itä-Suomen Outokummusta tuleva kansanedustaja Hanna Räsänen. Hän totesi puheessaan kokeneensa kotiseudullaan konkreettisesti, kuinka tärkeää on viranomaisten hyvä yhteistyö. Räsänen muistutti, että se luo alueille turvaa.
22.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot

Työmarkkinoiden konkeloa seuratessa Suomen ulkopuoliset ilkimykset iloissaan taputtavat ja maan talous sakkaa entisestään. Siksi Keskusta tarjoaa oikeiston tiejyräporukalle ja vasemmiston paikalleen juntatulle soppatykkijoukolle keskellä olevaa kolmatta tietä: sopimista. Keskustan Tuomas Kettunen pohti näitä asioita ryhmäpuheenvuorossaan eduskunnassa. Lisäksi hän muotoili myös vanhaa persuhokemaa uuteen uskoon: missä ps, siellä petetty vaalilupaus.
20.2.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluekokoukselle yli 260 aloitetta