Keskustan puoluevaltuusto on huolissaan koronakriisin vaikutuksista lapsiin, nuoriin ja perheisiin. Etenkin jo ennen kriisiä heikommassa asemassa olleiden lasten, nuorten ja perheiden vaikeudet ovat kasvaneet. Koronan vaikutukset näkyvät kasvavina haasteina perusopetuksessa ja varhaiskasvatuksessa sekä lisääntyvänä lastensuojelun tarpeena. Tulevien vuosien aikana on osoitettava riittävästi resursseja varhaiseen tukeen ja perustason palveluihin.

Kunnille vuonna 2020 koronakriisin hoitoon sekä lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukemiseen myönnettyjä ylimääräisiä valtionosuuksia ja avustuksia on väitetty ylimitoitetuiksi esimerkiksi kokoomuksen suunnalta. Keskusta katsoo, että nämä monelle kunnalle ylijäämäisen tilinpäätöksen mahdollistaneet rahat tulee käyttää koronan jälkihoitoon lasten ja nuorten palveluissa.

Kuntien rooli koronan jälkeisessä jälleenrakennuksessa on merkittävä, sillä kunnat järjestävät peruspalvelut, joiden avulla koronan jälkien korjaaminen konkreettisesti tapahtuu. Kuntien tulisi kuntavaaleissa valittavien valtuustojen johdolla asettaa selkeät tavoitteet lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin lisäämisestä, määrittää toimenpiteet tavoitteisiin pääsemiseksi ja seurata vuosittain tavoitteiden toteutumista. Keskusta kannattaa perhekeskusten perustamista kuntiin, jotka kokoavat perheiden palvelut yhdelle luukulle. Tukea tarvitaan niin lapsiperheille kuin teinienkin vanhemmille.

Ikäihmisten sekä omaishoitajien hyvinvointiin on panostettava ja parannettava omaishoitajien mahdollisuuksia vapaapäivien pitämiseen.

Mielenterveyspalveluiden saatavuuden parantamiseksi on toteutettava terapiatakuu koko Suomessa. Lakimuutoksen myötä mielenterveys- ja päihdehäiriöitä koskeva julkisesti rahoitettu palveluvalikoima vahvistuu ja laajenee varhaisesta tuesta alkaen. Avun hakemisesta oireenmukaiseen hoitoon tulee päästä kuukauden sisällä.

Tautitilanteen helpottaminen parantaa parhaiten ihmisten, yritysten ja valtiontalouden ahdinkoa. Koronan vuoksi asetetuista rajoituksista on luovuttava suunnitelmallisesti niin pian kuin se on terveysturvallisuuden kannalta mahdollista.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluevaltuusto: Koronan jälkihoidossa suunnattava huomio lapsiin, nuoriin, yksinasuviin ja perheisiin