Keskustan puoluevaltuusto on huolissaan koronakriisin vaikutuksista lapsiin, nuoriin ja perheisiin. Etenkin jo ennen kriisiä heikommassa asemassa olleiden lasten, nuorten ja perheiden vaikeudet ovat kasvaneet. Koronan vaikutukset näkyvät kasvavina haasteina perusopetuksessa ja varhaiskasvatuksessa sekä lisääntyvänä lastensuojelun tarpeena. Tulevien vuosien aikana on osoitettava riittävästi resursseja varhaiseen tukeen ja perustason palveluihin.

Kunnille vuonna 2020 koronakriisin hoitoon sekä lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukemiseen myönnettyjä ylimääräisiä valtionosuuksia ja avustuksia on väitetty ylimitoitetuiksi esimerkiksi kokoomuksen suunnalta. Keskusta katsoo, että nämä monelle kunnalle ylijäämäisen tilinpäätöksen mahdollistaneet rahat tulee käyttää koronan jälkihoitoon lasten ja nuorten palveluissa.

Kuntien rooli koronan jälkeisessä jälleenrakennuksessa on merkittävä, sillä kunnat järjestävät peruspalvelut, joiden avulla koronan jälkien korjaaminen konkreettisesti tapahtuu. Kuntien tulisi kuntavaaleissa valittavien valtuustojen johdolla asettaa selkeät tavoitteet lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin lisäämisestä, määrittää toimenpiteet tavoitteisiin pääsemiseksi ja seurata vuosittain tavoitteiden toteutumista. Keskusta kannattaa perhekeskusten perustamista kuntiin, jotka kokoavat perheiden palvelut yhdelle luukulle. Tukea tarvitaan niin lapsiperheille kuin teinienkin vanhemmille.

Ikäihmisten sekä omaishoitajien hyvinvointiin on panostettava ja parannettava omaishoitajien mahdollisuuksia vapaapäivien pitämiseen.

Mielenterveyspalveluiden saatavuuden parantamiseksi on toteutettava terapiatakuu koko Suomessa. Lakimuutoksen myötä mielenterveys- ja päihdehäiriöitä koskeva julkisesti rahoitettu palveluvalikoima vahvistuu ja laajenee varhaisesta tuesta alkaen. Avun hakemisesta oireenmukaiseen hoitoon tulee päästä kuukauden sisällä.

Tautitilanteen helpottaminen parantaa parhaiten ihmisten, yritysten ja valtiontalouden ahdinkoa. Koronan vuoksi asetetuista rajoituksista on luovuttava suunnitelmallisesti niin pian kuin se on terveysturvallisuuden kannalta mahdollista.

Keskustan eduskuntaryhmä: Tukea Ukrainalle pitää jatkaa – Suomen oma varautuminen korostuu
Keskustan eduskuntaryhmä pitää viimeaikaisia tapahtumia – Venäjän osittaista liikekannallepanoa, puheita sodasta länttä vastaan, niin sanottuja kansanäänestyksiä Ukrainan itä- ja eteläosissa, alueiden liittämisaikeita Venäjään ja Nord Stream -kaasuputkien vuotoja Itämerellä – vakavana ja huolestuttavana kehityksenä.
29.9.2022 / Uutiset
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj Lohi: Hyvää hoitoa jokaiselle kautta Suomen
Hoitajapula, päivystysten ruuhkautuminen ja se, että hoitoon ei pääse eikä hoivaa saa ovat vakavia asioita. Etenkin huoli ikäihmisten palveluista on yhteinen.
28.9.2022 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Muutoksia Keskustan kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin – Kulmuni ehdokas talousvaliokunnan varapuheenjohtajaksi
Keskustan eduskuntaryhmä päätti ryhmäkokouksessaan torstaina 22.9. muutoksista kansanedustajien valiokunta- ja toimielinjäsenyyksiin.
22.9.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluevaltuusto: Koronan jälkihoidossa suunnattava huomio lapsiin, nuoriin, yksinasuviin ja perheisiin