Keskustan puoluevaltuusto: Maanomistajan omaisuudensuojaa on vahvistettava

Keskusta arvostaa kotimaista omistajuutta ja pitää sen puolia. Keskustan puoluevaltuusto haluaa vahvistaa maanomistajien omaisuudensuojan toteutumista Suomessa. Asia koskettaa suurta joukkoa, sillä pelkästään metsätiloja omistaa yli 600 000 suomalaista. Omaisuudensuoja on perusoikeus, joka liittyy useisiin hallituksen valmisteltavana oleviin lainsäädäntöhankkeisiin.

Lunastuslaki on tarkoitus uudistaa tällä hallituskaudella maanomistajan oikeusturvaa parantaen ja kuntien maapolitiikka turvaten. Keskustan puoluevaltuusto painottaa, että lakiuudistuksen on vahvistettava maanomistajan asemaa käytännössä. Lunastettavasta omaisuudesta on aina maksettava oikeudenmukainen korvaus.

Myös tulevien kuntavaalien yksi tärkeä kysymys on, kehitetäänkö kuntaa yhdessä maanomistajien kanssa. Puoluevaltuusto painottaa, että pakkolunastustilanteissa on kyse perusoikeuteen puuttumisesta. Siksi sen on oltava vasta viimesijainen toimi. Lunastuksia ei pidä toteuttaa varastoon tai kunnan talouden vahvistamiseksi.

Omaisuudensuoja liittyy vahvasti myös maankäyttö- ja rakennuslain uudistukseen, jonka vaikutukset maanomistajiin ovat herättäneet huolta. Keskusta ei kannata laajojen metsien käyttöä rajoittavien kaavamerkintöjen tuomista osaksi kaavoitusta. Jos kaavamerkintä rajoittaa omaisuuden käyttöä, on siitä saatava aina kunnon korvaus.

Keskusta kannattaa ja haluaa edistää vapaaehtoista suojelua sekä virkistysmahdollisuuksia kuntalaisille. Erityisesti kasvavilla kaupunkiseuduilla on tärkeää varmistaa jo kaupunkisuunnittelussa ja kaavoituksessa asukkaiden lähiluontoon pääsy ja riittävät viheralueet.

Vastuullinen metsänhoito on perustunut Suomessa pitkälti yksityiseen kotimaiseen metsänomistukseen. Puoluevaltuusto on huolestunut suomalaisen metsäomaisuuden valumisesta ulkomaiseen omistukseen erilaisten rahastojen kautta. Monilla alueilla jo valtaosissa metsäkaupoista ostaja on yksityishenkilön sijaan rahasto. Puoluevaltuusto pitää tärkeänä toimenpiteitä, joilla hillitään sekä pelto- että metsänomistajuuden siirtymistä suomalaisilta perheiltä rahastoille.

Keskusta päivitti työperäisen maahanmuuton linjaansa
Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa. Työperäistä maahanmuuttoa koskevien prosessien tulee olla nopeita ja tänne saapuvien erialojen osaajien on saatava lupa-asiat kuntoon viivyttelemättä. Keskusta esittää, että työperäinen maahanmuutto eriytetään maahanmuuttovirastosta sujuvan käsittelyn turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa.
20.5.2022 / Uutiset
Olethan muistanut jo ilmoittautua puoluekokoukseen? Edessä mm. jännittävät varapuheenjohtajavaalit, joihin K-studio ottaa etunojaa jo tulevana torstaina. Haastateltavana Keskustan varapuheenjohtajaehdokkaista Petri Honkonen, Aleksi Sandroos, Markus Lohi, Mikko Savola ja Riikka Pakarinen.
19.5.2022 / K-Studio
Keskustan luontolinjaus - kohti uutta luontosuhdetta ja kulutuksen kohtuullistamista
Keskusta on julkistanut Keskustavihreä Suomi – kohti uutta luontosuhdetta  -linjauksensa. Puolue katsoo, että ilmastonmuutos, luontokato ja jatkuva kaupungistuminen vaativat uutta luontosuhdetta. Kulutus on irrotettava kertakäyttökulttuurista ja tavaroiden elinkaarta on parannettava.
19.5.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluevaltuusto: Maanomistajan omaisuudensuojaa on vahvistettava