Keskustan puoluevaltuusto: Nopeammalla netillä kohti vahvempaa Suomea

keskusta logo 2020

Keskustan puoluevaltuuston syyskokouksen poliittinen kannanotto 28. – 29.11.2020

Nopeat ja kohtuuhintaiset nettiyhteydet ovat 2000-luvun juokseva vesi. Ne ovat alueiden elinvoimaa vahvistavia tekijöitä, jotka pitää saada toimimaan koko maassa. Kunnolliset tietoliikenneyhteydet ja mahdollisimman kattava valokuituverkko pitää ulottaa kaikkialle Suomeen.

Aikaisemmin maamme raaka-aineet jalostuivat ympäri Suomen vientituotteiksi maailmalle. Nyt on viimein aika siirtää Suomen luovat ideat jalostettuina tuotteina netin kautta vaikkapa Kainuun vaaroilta maailmanmarkkinoille. Päätöksiä nopeiden verkkoyhteyksien puolesta tarvitaan jo tulevina kuukausina osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa.

Viimeistään korona-aika on osoittanut, että ihmisten, palvelujen ja työpaikkojen keskittämiselle on vaihtoehto. Koko maan voimavaroin toimiva yhteiskunta on kestävä niin inhimillisesti, taloudellisesti kuin luonnon kannalta. Tulevaisuutta on monipaikkainen Suomi, joka kestää paremmin myös tulevat mullistukset.
Entistä useampi toivoo perhekeskeisempää, väljempää ja luonnonläheisempää elämää sekä yhteyden säilymistä kotiseutuun. Isossa osassa yrityksiä on viime kuukaudet tehty etätyötä. Työpaikoilla, halleissa ja toimistoissa työskennellään myös tulevaisuudessa, mutta toimivaksi havaittua etätyötä ollaan lisäämässä pysyvästi.

Politiikan keinoin pitää vastata ihmisten toiveisiin ja yritysten uusiin tarpeisiin. Monipaikkaisesti toimivan yhteiskunnan edistäminen on Suomen tulevaisuuden tärkeimpiä linjavalintoja. Kyse on tasa-arvosta ihmisten ja maan eri osien välillä.

Toimiva arki kotona ei saa olla postinumerosta kiinni. Työpaikkoja, lähi- ja peruspalveluja sekä koulutusmahdollisuuksia pitää olla koko Suomessa. Liikenne- ja verkkoyhteyksien pitää toimia kaikkialla.

Etätyön mahdollisuuksia tulee lisätä ja valtion tulee olla osaltaan etätyökehityksen kärjessä. Uudet valtion työtehtävät pitää perustaa niin, että ne eivät ole sidottu paikkaan.

Tässä kaikessa on kyse monipaikkaisen Suomen mahdollistamisesta, koska ihmiset sitä haluavat. Monipaikkaisuuden esteet on purettava, jotta ihmiset voivat vapaasti valita missä asuvat, työtänsä tekevät tai vapaa-aikaansa viettävät. Se on Keskustan linja.

Keskustan ryhmäpuheenjohtaja Juha Pylväs: Sotea todella tarvitaan
Viidentoista vuoden valmistelun jälkeen ollaan vihdoin saamassa aikaan uudistus, jota todella tarvitaan. Tämä päivä (15.6.2021) jää aikakirjoihin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo.
15.6.2021 / Uutiset
Maanantai-iltana palataan vielä vaaleihin ja sen tunnelmiin. Klo 18 alkavassa lähetyksessä käydään puoluesihteeri Riikka Pirkkalaisen ja puolustusministeri, kansanedustaja Antti Kaikkosen kanssa vaalituloksen kimppuun.
14.6.2021 / K-Studio
Keskustan kuntavaalivalvojaisia järjestetään ympäri Suomen eri kunnissa. Puolue ei järjestä varsinaisia vaalivalvojaisia vaan etkot, joissa vieraillaan keskustalaisissa vaalivalvojaisissa ympäri Suomen ja kuullaan puheenjohtaja Annika Saarikon haastattelu. Lähetyksen juontaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola. Musiikista vastaa Eetu Viinikka. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!
13.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluevaltuusto: Nopeammalla netillä kohti vahvempaa Suomea