Keskustan puoluevaltuusto: Nopeammalla netillä kohti vahvempaa Suomea

keskusta logo 2020

Keskustan puoluevaltuuston syyskokouksen poliittinen kannanotto 28. – 29.11.2020

Nopeat ja kohtuuhintaiset nettiyhteydet ovat 2000-luvun juokseva vesi. Ne ovat alueiden elinvoimaa vahvistavia tekijöitä, jotka pitää saada toimimaan koko maassa. Kunnolliset tietoliikenneyhteydet ja mahdollisimman kattava valokuituverkko pitää ulottaa kaikkialle Suomeen.

Aikaisemmin maamme raaka-aineet jalostuivat ympäri Suomen vientituotteiksi maailmalle. Nyt on viimein aika siirtää Suomen luovat ideat jalostettuina tuotteina netin kautta vaikkapa Kainuun vaaroilta maailmanmarkkinoille. Päätöksiä nopeiden verkkoyhteyksien puolesta tarvitaan jo tulevina kuukausina osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa.

Viimeistään korona-aika on osoittanut, että ihmisten, palvelujen ja työpaikkojen keskittämiselle on vaihtoehto. Koko maan voimavaroin toimiva yhteiskunta on kestävä niin inhimillisesti, taloudellisesti kuin luonnon kannalta. Tulevaisuutta on monipaikkainen Suomi, joka kestää paremmin myös tulevat mullistukset.
Entistä useampi toivoo perhekeskeisempää, väljempää ja luonnonläheisempää elämää sekä yhteyden säilymistä kotiseutuun. Isossa osassa yrityksiä on viime kuukaudet tehty etätyötä. Työpaikoilla, halleissa ja toimistoissa työskennellään myös tulevaisuudessa, mutta toimivaksi havaittua etätyötä ollaan lisäämässä pysyvästi.

Politiikan keinoin pitää vastata ihmisten toiveisiin ja yritysten uusiin tarpeisiin. Monipaikkaisesti toimivan yhteiskunnan edistäminen on Suomen tulevaisuuden tärkeimpiä linjavalintoja. Kyse on tasa-arvosta ihmisten ja maan eri osien välillä.

Toimiva arki kotona ei saa olla postinumerosta kiinni. Työpaikkoja, lähi- ja peruspalveluja sekä koulutusmahdollisuuksia pitää olla koko Suomessa. Liikenne- ja verkkoyhteyksien pitää toimia kaikkialla.

Etätyön mahdollisuuksia tulee lisätä ja valtion tulee olla osaltaan etätyökehityksen kärjessä. Uudet valtion työtehtävät pitää perustaa niin, että ne eivät ole sidottu paikkaan.

Tässä kaikessa on kyse monipaikkaisen Suomen mahdollistamisesta, koska ihmiset sitä haluavat. Monipaikkaisuuden esteet on purettava, jotta ihmiset voivat vapaasti valita missä asuvat, työtänsä tekevät tai vapaa-aikaansa viettävät. Se on Keskustan linja.

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluevaltuusto: Nopeammalla netillä kohti vahvempaa Suomea