Keskustan puoluevaltuusto: Nopeammalla netillä kohti vahvempaa Suomea

keskusta logo 2020

Keskustan puoluevaltuuston syyskokouksen poliittinen kannanotto 28. – 29.11.2020

Nopeat ja kohtuuhintaiset nettiyhteydet ovat 2000-luvun juokseva vesi. Ne ovat alueiden elinvoimaa vahvistavia tekijöitä, jotka pitää saada toimimaan koko maassa. Kunnolliset tietoliikenneyhteydet ja mahdollisimman kattava valokuituverkko pitää ulottaa kaikkialle Suomeen.

Aikaisemmin maamme raaka-aineet jalostuivat ympäri Suomen vientituotteiksi maailmalle. Nyt on viimein aika siirtää Suomen luovat ideat jalostettuina tuotteina netin kautta vaikkapa Kainuun vaaroilta maailmanmarkkinoille. Päätöksiä nopeiden verkkoyhteyksien puolesta tarvitaan jo tulevina kuukausina osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa.

Viimeistään korona-aika on osoittanut, että ihmisten, palvelujen ja työpaikkojen keskittämiselle on vaihtoehto. Koko maan voimavaroin toimiva yhteiskunta on kestävä niin inhimillisesti, taloudellisesti kuin luonnon kannalta. Tulevaisuutta on monipaikkainen Suomi, joka kestää paremmin myös tulevat mullistukset.
Entistä useampi toivoo perhekeskeisempää, väljempää ja luonnonläheisempää elämää sekä yhteyden säilymistä kotiseutuun. Isossa osassa yrityksiä on viime kuukaudet tehty etätyötä. Työpaikoilla, halleissa ja toimistoissa työskennellään myös tulevaisuudessa, mutta toimivaksi havaittua etätyötä ollaan lisäämässä pysyvästi.

Politiikan keinoin pitää vastata ihmisten toiveisiin ja yritysten uusiin tarpeisiin. Monipaikkaisesti toimivan yhteiskunnan edistäminen on Suomen tulevaisuuden tärkeimpiä linjavalintoja. Kyse on tasa-arvosta ihmisten ja maan eri osien välillä.

Toimiva arki kotona ei saa olla postinumerosta kiinni. Työpaikkoja, lähi- ja peruspalveluja sekä koulutusmahdollisuuksia pitää olla koko Suomessa. Liikenne- ja verkkoyhteyksien pitää toimia kaikkialla.

Etätyön mahdollisuuksia tulee lisätä ja valtion tulee olla osaltaan etätyökehityksen kärjessä. Uudet valtion työtehtävät pitää perustaa niin, että ne eivät ole sidottu paikkaan.

Tässä kaikessa on kyse monipaikkaisen Suomen mahdollistamisesta, koska ihmiset sitä haluavat. Monipaikkaisuuden esteet on purettava, jotta ihmiset voivat vapaasti valita missä asuvat, työtänsä tekevät tai vapaa-aikaansa viettävät. Se on Keskustan linja.

Keskustan varapj. Petri Honkonen: Twitterit hetkeksi kiinni?
Navalnyi-sekaannus laittaa kysymään, kannattaisiko meidän johto- ja vastuupaikoilla olevien pistää twitterit ainakin hetkellisesti kiinni ja hakeutua useammin saman pöydän ääreen keskustelemaan? Kansainvälisten ja kotimaisten mullistusten ajassa tämä ei ole aivan vähäpätöinen kysymys. Eikö meidän päättäjien tehtävä kuitenkin ole johtaa Suomea eikä somea?
22.1.2021 / Uutiset
Jos kaipaat tolkkua hulluun maailmaan ja vaihtoehtoa vastakkainasettelulle, tule netin äärelle torstaina 21. tammikuuta. Osana Keskustan eduskuntaryhmän talvikokousta Keskustan Annika Saarikko ja Antti Kurvinen keskustelevat netissä Matti Vanhasen ja Anu Vehviläisen kanssa politiikan käytös- ja toimintatavoista.
21.1.2021 / K-Studio
Tiedotustilaisuudessa ovat läsnä eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ja puolueen puheenjohtaja Annika Saarikko.
21.1.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluevaltuusto: Nopeammalla netillä kohti vahvempaa Suomea