Keskustan puoluevaltuusto: Nopeammalla netillä kohti vahvempaa Suomea

keskusta logo 2020

Keskustan puoluevaltuuston syyskokouksen poliittinen kannanotto 28. – 29.11.2020

Nopeat ja kohtuuhintaiset nettiyhteydet ovat 2000-luvun juokseva vesi. Ne ovat alueiden elinvoimaa vahvistavia tekijöitä, jotka pitää saada toimimaan koko maassa. Kunnolliset tietoliikenneyhteydet ja mahdollisimman kattava valokuituverkko pitää ulottaa kaikkialle Suomeen.

Aikaisemmin maamme raaka-aineet jalostuivat ympäri Suomen vientituotteiksi maailmalle. Nyt on viimein aika siirtää Suomen luovat ideat jalostettuina tuotteina netin kautta vaikkapa Kainuun vaaroilta maailmanmarkkinoille. Päätöksiä nopeiden verkkoyhteyksien puolesta tarvitaan jo tulevina kuukausina osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa.

Viimeistään korona-aika on osoittanut, että ihmisten, palvelujen ja työpaikkojen keskittämiselle on vaihtoehto. Koko maan voimavaroin toimiva yhteiskunta on kestävä niin inhimillisesti, taloudellisesti kuin luonnon kannalta. Tulevaisuutta on monipaikkainen Suomi, joka kestää paremmin myös tulevat mullistukset.
Entistä useampi toivoo perhekeskeisempää, väljempää ja luonnonläheisempää elämää sekä yhteyden säilymistä kotiseutuun. Isossa osassa yrityksiä on viime kuukaudet tehty etätyötä. Työpaikoilla, halleissa ja toimistoissa työskennellään myös tulevaisuudessa, mutta toimivaksi havaittua etätyötä ollaan lisäämässä pysyvästi.

Politiikan keinoin pitää vastata ihmisten toiveisiin ja yritysten uusiin tarpeisiin. Monipaikkaisesti toimivan yhteiskunnan edistäminen on Suomen tulevaisuuden tärkeimpiä linjavalintoja. Kyse on tasa-arvosta ihmisten ja maan eri osien välillä.

Toimiva arki kotona ei saa olla postinumerosta kiinni. Työpaikkoja, lähi- ja peruspalveluja sekä koulutusmahdollisuuksia pitää olla koko Suomessa. Liikenne- ja verkkoyhteyksien pitää toimia kaikkialla.

Etätyön mahdollisuuksia tulee lisätä ja valtion tulee olla osaltaan etätyökehityksen kärjessä. Uudet valtion työtehtävät pitää perustaa niin, että ne eivät ole sidottu paikkaan.

Tässä kaikessa on kyse monipaikkaisen Suomen mahdollistamisesta, koska ihmiset sitä haluavat. Monipaikkaisuuden esteet on purettava, jotta ihmiset voivat vapaasti valita missä asuvat, työtänsä tekevät tai vapaa-aikaansa viettävät. Se on Keskustan linja.

Suomen Keskusta julkaisee oman vaaliohjelmansa historian ensimmäisiin aluevaaleihin, jotka käydään 23. tammikuuta 2022. Tilaisuudessa ohjelman esittelevät Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko ja varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen.
27.9.2021 / K-Studio
Tehdään aluevaalit kaikille tutuiksi kyselemällä ja vastaamalla. Mitä tarkoittaa esim. Sote-palvelupiste? Onhan Keskusta linjannut, että jatkossa jokaisessa kunnassa pitää olla vähintään yksi Sote-palvelupiste. Lähetyksessä vieraana ovat valtiosihteeri, Sote-asiantuntija Maria Kaisa Aula ja kutsuttuna asiantuntijana Väestöliiton toimitusjohtaja, Sosten hallituksen puheenjohtaja Eija Koivuranta. Ohjelman juontaa Keskustan poliittinen asiantuntija Helena Pakarinen.
23.9.2021 / K-Studio
Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluevaltuusto: Nopeammalla netillä kohti vahvempaa Suomea