Keskustan puoluevaltuuston mukaan työnhakijoiden palveluja ja sosiaaliturvaa on uudistettava. Työnvälityksen nykymalli on riittämätön niin työnhakijan kuin työnantajankin näkökulmasta. Työvoimapalvelujen laatua, saavutettavuutta ja monipuolisuutta on lisättävä.

Keskusta lähtee siitä, että työnhakijan on saatava laadukasta tukea, eikä häntä jätetä oman onnensa nojaan. Ohjauksesta, koulutuksesta ja kursseista on oltava aitoa hyötyä työllistymiseen pyrkivälle ihmiselle. Tuen on oltava monipuolisempaa ja yksilöllisempää. Myös yrittämisen mahdollisuuksia on avattava paremmin osana työnvälitystä.

Kansallinen tulorekisteri ja perustulokokeilun tulokset avaavat oven sosiaaliturvan uudistamiselle. Toimeentulo ja työllistyminen pitää mahdollistaa yhä useammalle. Työn ja sosiaaliturvan yhdistämisestä on tehtävä helpompaa ja kannustinloukkuja on purettava. Toimivampi sosiaaliturva helpottaa pienituloisen arkea ja madaltaa työllistymisen kynnystä.

Keskustan tavoite on, että yhä useampi voi löytää työn ja toimeentulon edellytykset kotiseudultaan. Tämä edellyttää koko maakunnan työnantajien, päättäjien ja oppilaitosten yhteistyötä. Maakunnilla ja kunnilla on oltava iso rooli tämän yhteistyön vauhdittamisessa.

Työllistymistä ja alueiden elinvoimaa pitää edistää leveillä hartioilla. Työvoima- ja kasvupalvelujen järjestämisvastuu on siirrettävä maakuntien hoidettaviksi. Tulevaisuudessa kunnat voivat halutessaan tuottaa työvoima- ja kasvupalveluita elinkeinoyhtiöidensä kautta. Samalla järjestöt ja yritykset pitää ottaa vahvemmin tueksi työnvälitykseen ihmisten moniin paremmin vastaamiseksi.

Myös kohtaanto-ongelmaan on puututtava toimivammin. Moni hakee työtä kuukausi toisensa perään vailla tulosta ja lannistuu. Samaan aikaan joillain aloilla ja alueilla on työvoimapulaa. Kun työpaikka ja työntekijä eivät kohtaa, menettää koko yhteiskunta.

Positiivisiin rakennemuutoksiin on pystyttävä vastaamaan koko maakunnan voimin. Tarvittaessa avuksi on saatava voimavaroja myös muualta Suomesta. Ihmisten on saatava riittävää apua työn perässä muuttamiseen. Myös työnantajien mahdollisuuksista luoda työpaikkoja sinne, missä työvoimaa on, täytyy pitää huolta.

Elämän reunaehdot eivät riipu vain työstä. Esimerkiksi koti, perhe, ystävät ja parisuhde kiinnittävät ihmistä kotiseutuun sekä arkeen. Tämä on myös työllisyyspolitiikassa muistettava.

______

Lisätietoja kansanedustaja Katri Kulmuni

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluevaltuusto: Perustulokokeilua jatkettava, työnhakijoille paremmat palvelut