Keskustan puoluevaltuuston mukaan työnhakijoiden palveluja ja sosiaaliturvaa on uudistettava. Työnvälityksen nykymalli on riittämätön niin työnhakijan kuin työnantajankin näkökulmasta. Työvoimapalvelujen laatua, saavutettavuutta ja monipuolisuutta on lisättävä.

Keskusta lähtee siitä, että työnhakijan on saatava laadukasta tukea, eikä häntä jätetä oman onnensa nojaan. Ohjauksesta, koulutuksesta ja kursseista on oltava aitoa hyötyä työllistymiseen pyrkivälle ihmiselle. Tuen on oltava monipuolisempaa ja yksilöllisempää. Myös yrittämisen mahdollisuuksia on avattava paremmin osana työnvälitystä.

Kansallinen tulorekisteri ja perustulokokeilun tulokset avaavat oven sosiaaliturvan uudistamiselle. Toimeentulo ja työllistyminen pitää mahdollistaa yhä useammalle. Työn ja sosiaaliturvan yhdistämisestä on tehtävä helpompaa ja kannustinloukkuja on purettava. Toimivampi sosiaaliturva helpottaa pienituloisen arkea ja madaltaa työllistymisen kynnystä.

Keskustan tavoite on, että yhä useampi voi löytää työn ja toimeentulon edellytykset kotiseudultaan. Tämä edellyttää koko maakunnan työnantajien, päättäjien ja oppilaitosten yhteistyötä. Maakunnilla ja kunnilla on oltava iso rooli tämän yhteistyön vauhdittamisessa.

Työllistymistä ja alueiden elinvoimaa pitää edistää leveillä hartioilla. Työvoima- ja kasvupalvelujen järjestämisvastuu on siirrettävä maakuntien hoidettaviksi. Tulevaisuudessa kunnat voivat halutessaan tuottaa työvoima- ja kasvupalveluita elinkeinoyhtiöidensä kautta. Samalla järjestöt ja yritykset pitää ottaa vahvemmin tueksi työnvälitykseen ihmisten moniin paremmin vastaamiseksi.

Myös kohtaanto-ongelmaan on puututtava toimivammin. Moni hakee työtä kuukausi toisensa perään vailla tulosta ja lannistuu. Samaan aikaan joillain aloilla ja alueilla on työvoimapulaa. Kun työpaikka ja työntekijä eivät kohtaa, menettää koko yhteiskunta.

Positiivisiin rakennemuutoksiin on pystyttävä vastaamaan koko maakunnan voimin. Tarvittaessa avuksi on saatava voimavaroja myös muualta Suomesta. Ihmisten on saatava riittävää apua työn perässä muuttamiseen. Myös työnantajien mahdollisuuksista luoda työpaikkoja sinne, missä työvoimaa on, täytyy pitää huolta.

Elämän reunaehdot eivät riipu vain työstä. Esimerkiksi koti, perhe, ystävät ja parisuhde kiinnittävät ihmistä kotiseutuun sekä arkeen. Tämä on myös työllisyyspolitiikassa muistettava.

______

Lisätietoja kansanedustaja Katri Kulmuni

Annikan kanssa on virtuaalinen keskusteluohjelma sivuillani. Pääsiäisen jälkeen saan vieraakseni kaikille tutun juontajan ja toimittajan, Vappu Pimiän. Annikan kanssa -tuokioiden tarkoituksena on tuoda sekä itselleni että teille uusia ajatuksia – hieman päivänpolitiikan keskustelua syvemmältä. Odotan, että pääsemme Vapun kanssa keskustelussamme kevään korvalla muun muassa kotimaisen ruoan ja aivan varmasti myös perhearvojen äärelle!
8.4.2021 / K-Studio
Keskustan Honkonen ja Keskustanuorten Markkanen: Nuoret pois vuokra-asumisen loukusta – jokaiselle nuorelle oikeus omaan asuntoon
Keskustan tavoitteena on, että jokaisella työssäkäyvällä nuorella olisi jatkossa mahdollisuus hankkia oma koti. Honkonen ja Markkanen esittävät, että ASP-järjestelmään tulisi lisätä enemmän joustoja ja osa harkinnasta tulisi jättää pankin tehtäväksi, noudattaen kuitenkin hyvää pankkitapaa. Yksi tapa olisi esimerkiksi poistaa ASP-asuntojen osalta hintarajat kokonaan.
8.4.2021 / Uutiset
Annika Saarikko: EU:n suunta ja kansalaisten toiveet erkaantumassa, tarvitaan parempaa unionia
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko avasi keskustelua EU:n suunnasta ja Suomen EU-linjasta puheessaan Paasikivi-seuran vieraana. Saarikon mukaan kansalaisten huoliin ja esimerkiksi Kiinan haasteeseen EU vastaa parhaiten huolehtimalla oman järjestelmänsä toimivuudesta sekä unionion epäkohtiin tarttumisesta.
6.4.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluevaltuusto: Perustulokokeilua jatkettava, työnhakijoille paremmat palvelut