Keskustan puoluevaltuuston mukaan työnhakijoiden palveluja ja sosiaaliturvaa on uudistettava. Työnvälityksen nykymalli on riittämätön niin työnhakijan kuin työnantajankin näkökulmasta. Työvoimapalvelujen laatua, saavutettavuutta ja monipuolisuutta on lisättävä.

Keskusta lähtee siitä, että työnhakijan on saatava laadukasta tukea, eikä häntä jätetä oman onnensa nojaan. Ohjauksesta, koulutuksesta ja kursseista on oltava aitoa hyötyä työllistymiseen pyrkivälle ihmiselle. Tuen on oltava monipuolisempaa ja yksilöllisempää. Myös yrittämisen mahdollisuuksia on avattava paremmin osana työnvälitystä.

Kansallinen tulorekisteri ja perustulokokeilun tulokset avaavat oven sosiaaliturvan uudistamiselle. Toimeentulo ja työllistyminen pitää mahdollistaa yhä useammalle. Työn ja sosiaaliturvan yhdistämisestä on tehtävä helpompaa ja kannustinloukkuja on purettava. Toimivampi sosiaaliturva helpottaa pienituloisen arkea ja madaltaa työllistymisen kynnystä.

Keskustan tavoite on, että yhä useampi voi löytää työn ja toimeentulon edellytykset kotiseudultaan. Tämä edellyttää koko maakunnan työnantajien, päättäjien ja oppilaitosten yhteistyötä. Maakunnilla ja kunnilla on oltava iso rooli tämän yhteistyön vauhdittamisessa.

Työllistymistä ja alueiden elinvoimaa pitää edistää leveillä hartioilla. Työvoima- ja kasvupalvelujen järjestämisvastuu on siirrettävä maakuntien hoidettaviksi. Tulevaisuudessa kunnat voivat halutessaan tuottaa työvoima- ja kasvupalveluita elinkeinoyhtiöidensä kautta. Samalla järjestöt ja yritykset pitää ottaa vahvemmin tueksi työnvälitykseen ihmisten moniin paremmin vastaamiseksi.

Myös kohtaanto-ongelmaan on puututtava toimivammin. Moni hakee työtä kuukausi toisensa perään vailla tulosta ja lannistuu. Samaan aikaan joillain aloilla ja alueilla on työvoimapulaa. Kun työpaikka ja työntekijä eivät kohtaa, menettää koko yhteiskunta.

Positiivisiin rakennemuutoksiin on pystyttävä vastaamaan koko maakunnan voimin. Tarvittaessa avuksi on saatava voimavaroja myös muualta Suomesta. Ihmisten on saatava riittävää apua työn perässä muuttamiseen. Myös työnantajien mahdollisuuksista luoda työpaikkoja sinne, missä työvoimaa on, täytyy pitää huolta.

Elämän reunaehdot eivät riipu vain työstä. Esimerkiksi koti, perhe, ystävät ja parisuhde kiinnittävät ihmistä kotiseutuun sekä arkeen. Tämä on myös työllisyyspolitiikassa muistettava.

______

Lisätietoja kansanedustaja Katri Kulmuni

Markus Lohi: Osakesäästötili muutettava sijoitussäästötiliksi
Keskustan varapuheenjohtaja ja talouspoliittisen työryhmän pj. Markus Lohi tukee voimakkaasti puheenjohtaja Saarikon torstaista avausta. ”Osakesäästötiliä on syytä laajentaa sijoitussäästötiliksi”, Lohi linjaa.
23.1.2021 / Uutiset
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Twitterit hetkeksi kiinni?
Navalnyi-sekaannus laittaa kysymään, kannattaisiko meidän johto- ja vastuupaikoilla olevien pistää twitterit ainakin hetkellisesti kiinni ja hakeutua useammin saman pöydän ääreen keskustelemaan? Kansainvälisten ja kotimaisten mullistusten ajassa tämä ei ole aivan vähäpätöinen kysymys. Eikö meidän päättäjien tehtävä kuitenkin ole johtaa Suomea eikä somea?
22.1.2021 / Uutiset
Jos kaipaat tolkkua hulluun maailmaan ja vaihtoehtoa vastakkainasettelulle, tule netin äärelle torstaina 21. tammikuuta. Osana Keskustan eduskuntaryhmän talvikokousta Keskustan Annika Saarikko ja Antti Kurvinen keskustelevat netissä Matti Vanhasen ja Anu Vehviläisen kanssa politiikan käytös- ja toimintatavoista.
21.1.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluevaltuusto: Perustulokokeilua jatkettava, työnhakijoille paremmat palvelut