Keskustan puoluevaltuusto: Perheellisten opiskelijoiden asemaa on parannettava

Perheelliset opiskelijat ovat tutkitusti pienituloinen väestönryhmä. Merkittävä osa perheellisistä opiskelijoista elää köyhyysrajan alapuolella. Erityisen hankala taloudellinen tilanne on niillä 20 000 perheellisillä, jotka nostavat opintotukea ja pyrkivät opiskelemaan täyspäiväisesti. Huoltajakorotus tukee köyhimpiä opiskelevia lapsiperheitä, joiden toimeentulo on opintotuen varassa.

Opintotuen huoltajakorotuksen palauttaminen tukee keskustalaista perhepolitiikkaa: oman perheen perustaminen ja oman lapsilukutoiveen täyttäminen ei saa olla kiinni elämäntilanteesta, kuten opiskelusta. Ensisynnyttäjien keski-ikä on noussut yhtä matkaa suomalaisten korkeakoulutusasteen kanssa.

Suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden keskimääräinen valmistumisikä on 28-29-ikävuoden välillä. Kasvava ensisynnyttäjien keski-ikä vaatii hallitukselta toimenpiteitä. Puoluevaltuusto näkee, että huoltajakorotus on yksi keino kannustaa perheellistymisestä haaveilevia opiskelijoita toteuttamaan toiveensa.

Puheenjohtaja Annika Saarikko Keskustan eduskuntavaalistartissa 27.1.2023
Keskusta on puolue, joka tarjoaa välittämistä ilman holhoavaa vasemmistolaisuutta ja hyvää taloudenpitoa ilman kovaa oikeistolaisuutta. Meille isänmaallisuus on ylpeyttä, joka ei kumpua toisen polkemisesta. Isänmaallisuutemme polttoainetta ei ole pelko, vaan usko siihen, että rakennamme turvallista muutosta. Eteenpäin on elävän mieli.
27.1.2023 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluevaltuusto: Perheellisten opiskelijoiden asemaa on parannettava