Keskustan puoluevaltuusto: Perheellisten opiskelijoiden asemaa on parannettava

Perheelliset opiskelijat ovat tutkitusti pienituloinen väestönryhmä. Merkittävä osa perheellisistä opiskelijoista elää köyhyysrajan alapuolella. Erityisen hankala taloudellinen tilanne on niillä 20 000 perheellisillä, jotka nostavat opintotukea ja pyrkivät opiskelemaan täyspäiväisesti. Huoltajakorotus tukee köyhimpiä opiskelevia lapsiperheitä, joiden toimeentulo on opintotuen varassa.

Opintotuen huoltajakorotuksen palauttaminen tukee keskustalaista perhepolitiikkaa: oman perheen perustaminen ja oman lapsilukutoiveen täyttäminen ei saa olla kiinni elämäntilanteesta, kuten opiskelusta. Ensisynnyttäjien keski-ikä on noussut yhtä matkaa suomalaisten korkeakoulutusasteen kanssa.

Suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden keskimääräinen valmistumisikä on 28-29-ikävuoden välillä. Kasvava ensisynnyttäjien keski-ikä vaatii hallitukselta toimenpiteitä. Puoluevaltuusto näkee, että huoltajakorotus on yksi keino kannustaa perheellistymisestä haaveilevia opiskelijoita toteuttamaan toiveensa.

Keskustan puoluepäivä – SuomiAreena
"Elämänmakuiset ratkaisut uuden normaalin parissa". Mukana keskustelemassa tiede-ja kulttuuriministeri Antti IV Kurvinen, kansanedustaja, ex-huippu-urheilija Hanna Kosonen sekä koronavuonna virtuaalialan yrityksen perustanut yrittäjä Jarno Wuorisalo. Keskustelun loppupuolella seuraamme liittyy myös maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä.
12.7.2021 / Uutiset
Keskustan Lohi, Aittakumpu ja Mattila iloitsevat: Tänään tehtiin historiaa!
"Tänään tehtiin historiaa", iloitsivat keskustalaiset sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Markus Lohi, Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila, eduskunnan hyväksyttyä soteuudistuksen lainsäädännön äänin 105-77.
23.6.2021 / Uutiset
Juha Pylväs sote-uudistuksen läpimenosta: Poikkeuksellisen iso onnistuminen!
"Poikkeuksellisen iso onnistuminen Marinin-Saarikon hallitukselta. Tämä päivä jää aikakirjoihin", Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Juha Pylväs sanoo sote-uudistuksen läpimenosta eduskunnassa.
23.6.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluevaltuusto: Perheellisten opiskelijoiden asemaa on parannettava