Keskustan puoluevaltuusto: Perheellisten opiskelijoiden asemaa on parannettava

Perheelliset opiskelijat ovat tutkitusti pienituloinen väestönryhmä. Merkittävä osa perheellisistä opiskelijoista elää köyhyysrajan alapuolella. Erityisen hankala taloudellinen tilanne on niillä 20 000 perheellisillä, jotka nostavat opintotukea ja pyrkivät opiskelemaan täyspäiväisesti. Huoltajakorotus tukee köyhimpiä opiskelevia lapsiperheitä, joiden toimeentulo on opintotuen varassa.

Opintotuen huoltajakorotuksen palauttaminen tukee keskustalaista perhepolitiikkaa: oman perheen perustaminen ja oman lapsilukutoiveen täyttäminen ei saa olla kiinni elämäntilanteesta, kuten opiskelusta. Ensisynnyttäjien keski-ikä on noussut yhtä matkaa suomalaisten korkeakoulutusasteen kanssa.

Suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden keskimääräinen valmistumisikä on 28-29-ikävuoden välillä. Kasvava ensisynnyttäjien keski-ikä vaatii hallitukselta toimenpiteitä. Puoluevaltuusto näkee, että huoltajakorotus on yksi keino kannustaa perheellistymisestä haaveilevia opiskelijoita toteuttamaan toiveensa.

Keskustan Pakarinen: Etätyö luo lisätarvetta lähiyrittäjyydelle
Monipaikkaisuudella ja sen etätyön muodolla on suuria vaikutuksia kaupunkiseuduilla, joilla asiantuntijatyön runsas määrä tarkoittaa myös aiempaa suurempaa määrää etätyötä koronan jälkeen. Enemmän kotona tehtävä työ synnyttää uutta kysyntää palveluille lähellä kotia. Lähipalveluiden kysyntä vaikkapa lounasravintoloiden muodossa todennäköisesti kasvaa, kun etätyöt nyt vakiintuvat, Kaupungissa on Keskusta -verkoston vetäjä Riikka Pakarinen linjaa.
15.10.2021 / Uutiset
K-studion vieraaksi saapuu ministeri Antti Kurvinen. Keskustelussa mistä luomme lisää kasvua ja työpaikkoja luoville aloille, korjaamme koronan jälkiä ja pidämme huolta lapsista ja nuorista, kun samaan aikaan veikkauksen rahoitus vähenee.
14.10.2021 / K-Studio
Keskustan Markus Lohi: Kela-korvauksia ei pidä poistaa yksityisestä sairaanhoidosta
Keskustan varapuheenjohtaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan pj. Markus Lohi ei näe perustetta poistaa yksityisen sairaanhoidon kela-korvauksia. Tärkeää on myös varmistaa monituottajuus ja palveluseteleiden käyttö osana sote-uudistusta, Lohi toteaa.
11.10.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluevaltuusto: Perheellisten opiskelijoiden asemaa on parannettava