Keskustan puoluevaltuusto: Perheellisten opiskelijoiden asemaa on parannettava

Perheelliset opiskelijat ovat tutkitusti pienituloinen väestönryhmä. Merkittävä osa perheellisistä opiskelijoista elää köyhyysrajan alapuolella. Erityisen hankala taloudellinen tilanne on niillä 20 000 perheellisillä, jotka nostavat opintotukea ja pyrkivät opiskelemaan täyspäiväisesti. Huoltajakorotus tukee köyhimpiä opiskelevia lapsiperheitä, joiden toimeentulo on opintotuen varassa.

Opintotuen huoltajakorotuksen palauttaminen tukee keskustalaista perhepolitiikkaa: oman perheen perustaminen ja oman lapsilukutoiveen täyttäminen ei saa olla kiinni elämäntilanteesta, kuten opiskelusta. Ensisynnyttäjien keski-ikä on noussut yhtä matkaa suomalaisten korkeakoulutusasteen kanssa.

Suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden keskimääräinen valmistumisikä on 28-29-ikävuoden välillä. Kasvava ensisynnyttäjien keski-ikä vaatii hallitukselta toimenpiteitä. Puoluevaltuusto näkee, että huoltajakorotus on yksi keino kannustaa perheellistymisestä haaveilevia opiskelijoita toteuttamaan toiveensa.

Markus Lohi: Osakesäästötili muutettava sijoitussäästötiliksi
Keskustan varapuheenjohtaja ja talouspoliittisen työryhmän pj. Markus Lohi tukee voimakkaasti puheenjohtaja Saarikon torstaista avausta. ”Osakesäästötiliä on syytä laajentaa sijoitussäästötiliksi”, Lohi linjaa.
23.1.2021 / Uutiset
Keskustan varapj. Petri Honkonen: Twitterit hetkeksi kiinni?
Navalnyi-sekaannus laittaa kysymään, kannattaisiko meidän johto- ja vastuupaikoilla olevien pistää twitterit ainakin hetkellisesti kiinni ja hakeutua useammin saman pöydän ääreen keskustelemaan? Kansainvälisten ja kotimaisten mullistusten ajassa tämä ei ole aivan vähäpätöinen kysymys. Eikö meidän päättäjien tehtävä kuitenkin ole johtaa Suomea eikä somea?
22.1.2021 / Uutiset
Jos kaipaat tolkkua hulluun maailmaan ja vaihtoehtoa vastakkainasettelulle, tule netin äärelle torstaina 21. tammikuuta. Osana Keskustan eduskuntaryhmän talvikokousta Keskustan Annika Saarikko ja Antti Kurvinen keskustelevat netissä Matti Vanhasen ja Anu Vehviläisen kanssa politiikan käytös- ja toimintatavoista.
21.1.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluevaltuusto: Perheellisten opiskelijoiden asemaa on parannettava