Keskustan puoluevaltuuston pj Tiusanen: Terapiatakuu tarvitaan koko Suomeen

Liina Tiusanen kuva Johannes Erkkilä

Helsingissä toteutetaan kovaa vauhtia terapiatakuuta, eli parannetaan mielenterveyspalvelujen saatavuutta. On hyvä, että yksittäiset kaupungit ja kunnat kehittävät mielenterveyspalveluja.

-Suomalaiset asuinpaikasta riippumatta ansaitsevat apua mielenterveyden ongelmiin nopeammin ja matalammalla kynnyksellä. Siksi terapiatakuu täytyy toteuttaa koko Suomessa. Mielenterveyspalvelujen saatavuus ei saa riippua postinumerosta, keskustan puoluevaltuuston puheenjohtaja Liina Tiusanen linjaa.

Keskustan puoluevaltuusto otti huhtikuun kokouksessaan kantaa terapiatakuun toteuttamisen puolesta.

Mielenterveyden ongelmat koskettavat suomalaisia laajasti. Varhaisella puuttumisella voidaan ehkäistä ongelmien syventymistä. Huomiota on kiinnitettävä ammattilaisten kouluttamiseen ja myös sijoittumiseen eri puolille Suomea.

Kyseessä on satsaus suomalaisten hyvinvointiin ja työkykyyn. Terapiatakuun toteuttaminen olisi pysyvä menolisäys, mutta voisi johtaa myös huomattaviin säästöihin julkisessa taloudessa.

-Akuutin koronatilanteen aiheuttamien mielenterveysongelmien purkamiseen tarvitaan terapiatakuuta nopeampia toimia. Koronapandemia on kuitenkin osoittanut, että mielenterveys on osa suomalaisen kansakunnan kriisinsietokykyä ja myös siksi siihen on tärkeää satsata, Tiusanen huomauttaa.

Suomen Keskusta hakee viestintäpäällikköä
Onko itsenäinen ja vastuullinen viestinnän johtotehtävä sinun unelmasi? Motivoidutko vaihtuvista työpäivistä etkä säikähdä paineita? Haluatko tulla mukaan kehittämään politiikkaa aiempaa myönteisempään ja tulevaisuususkoisempaan suuntaan? Hae Suomen Keskustan viestintäpäällikön tehtävään!
28.6.2022 / Uutiset
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous 23. – 24.8. Porissa ja Satakunnassa
Keskustan eduskuntaryhmän kesäkokous pidetään tiistaista keskiviikkoon 23. – 24.8.2022 Porissa. Kesäkokouksen yhteydessä on kansanedustajien tutustumiskäyntejä ja yleisötapahtumia Satakunnassa.
20.6.2022 / Tapahtumat
Keskustan varapuheenjohtaja Pakarinen: Kokoomuksen uudelleenharkinta erityistalousalueista paikallaan
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen on tyytyväinen Helsingin kokoomuslaisen varapormestari Daniel Sazonovin ulostuloon erityistalousalueiden puolesta. Sazonov totesi viikonloppuna Helsingin Sanomissa, että myös Helsinki voisi hyötyä Keskustan esittämästä mahdollisuudesta perustaa erityistalousalueita.
19.6.2022 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluevaltuuston pj Tiusanen: Terapiatakuu tarvitaan koko Suomeen