Keskustan puoluevaltuuston pj Tiusanen: Terapiatakuu tarvitaan koko Suomeen

Liina Tiusanen kuva Johannes Erkkilä

Helsingissä toteutetaan kovaa vauhtia terapiatakuuta, eli parannetaan mielenterveyspalvelujen saatavuutta. On hyvä, että yksittäiset kaupungit ja kunnat kehittävät mielenterveyspalveluja.

-Suomalaiset asuinpaikasta riippumatta ansaitsevat apua mielenterveyden ongelmiin nopeammin ja matalammalla kynnyksellä. Siksi terapiatakuu täytyy toteuttaa koko Suomessa. Mielenterveyspalvelujen saatavuus ei saa riippua postinumerosta, keskustan puoluevaltuuston puheenjohtaja Liina Tiusanen linjaa.

Keskustan puoluevaltuusto otti huhtikuun kokouksessaan kantaa terapiatakuun toteuttamisen puolesta.

Mielenterveyden ongelmat koskettavat suomalaisia laajasti. Varhaisella puuttumisella voidaan ehkäistä ongelmien syventymistä. Huomiota on kiinnitettävä ammattilaisten kouluttamiseen ja myös sijoittumiseen eri puolille Suomea.

Kyseessä on satsaus suomalaisten hyvinvointiin ja työkykyyn. Terapiatakuun toteuttaminen olisi pysyvä menolisäys, mutta voisi johtaa myös huomattaviin säästöihin julkisessa taloudessa.

-Akuutin koronatilanteen aiheuttamien mielenterveysongelmien purkamiseen tarvitaan terapiatakuuta nopeampia toimia. Koronapandemia on kuitenkin osoittanut, että mielenterveys on osa suomalaisen kansakunnan kriisinsietokykyä ja myös siksi siihen on tärkeää satsata, Tiusanen huomauttaa.

Saarikko: Pääkysymys on palvelujen turvaaminen – puolueilla isoja eroja
Keskustalle ihmisen terveys on yhtä arvokas joka puolella Suomea, Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko painottaa. Ylipäätään palveluja ja muita elämisen edellytyksiä pitää olla tasa-arvoisesti myös isoimpien kaupunkien ulkopuolisessa Suomessa. Kyse on ihmisten ja maan eri osien välisestä yhdenvertaisuudesta.
12.6.2021 / Uutiset
Keskustan kiertueaikatauluja viimeiselle viikonlopulle!
Olethan paikalla vaalituruilla ja -toreilla tänään ja huomenna? Keskusta kiertää maakunnissa, kaupungeissa, kunnissa ja kylissä, aikatauluja seuraavassa.
11.6.2021 / Uutiset
K-studion vieraana Keskustan eduskuntaryhmän tuore puheenjohtaja Juha Pylväs. Keskustelun aiheina luonnollisesti kuntavaalit, kotimainen yrittäjyys sekä monipaikkainen Suomi. Lähetys myös oiva mahdollisuus tutustua paremmin Juha Pylvääseen.
10.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluevaltuuston pj Tiusanen: Terapiatakuu tarvitaan koko Suomeen