Keskustan puoluevaltuuston pj Tiusanen: Terapiatakuu tarvitaan koko Suomeen

Liina Tiusanen kuva Johannes Erkkilä

Helsingissä toteutetaan kovaa vauhtia terapiatakuuta, eli parannetaan mielenterveyspalvelujen saatavuutta. On hyvä, että yksittäiset kaupungit ja kunnat kehittävät mielenterveyspalveluja.

-Suomalaiset asuinpaikasta riippumatta ansaitsevat apua mielenterveyden ongelmiin nopeammin ja matalammalla kynnyksellä. Siksi terapiatakuu täytyy toteuttaa koko Suomessa. Mielenterveyspalvelujen saatavuus ei saa riippua postinumerosta, keskustan puoluevaltuuston puheenjohtaja Liina Tiusanen linjaa.

Keskustan puoluevaltuusto otti huhtikuun kokouksessaan kantaa terapiatakuun toteuttamisen puolesta.

Mielenterveyden ongelmat koskettavat suomalaisia laajasti. Varhaisella puuttumisella voidaan ehkäistä ongelmien syventymistä. Huomiota on kiinnitettävä ammattilaisten kouluttamiseen ja myös sijoittumiseen eri puolille Suomea.

Kyseessä on satsaus suomalaisten hyvinvointiin ja työkykyyn. Terapiatakuun toteuttaminen olisi pysyvä menolisäys, mutta voisi johtaa myös huomattaviin säästöihin julkisessa taloudessa.

-Akuutin koronatilanteen aiheuttamien mielenterveysongelmien purkamiseen tarvitaan terapiatakuuta nopeampia toimia. Koronapandemia on kuitenkin osoittanut, että mielenterveys on osa suomalaisen kansakunnan kriisinsietokykyä ja myös siksi siihen on tärkeää satsata, Tiusanen huomauttaa.

Kansanedustaja Hanna Huttunen: Arjen pitää olla turvallista jokaiselle suomalaiselle
Kansanedustaja Hanna Huttunen käytti Keskustan tiistaisen ryhmäpuheenvuoron sisäisen turvallisuuden selontekokeskustelussa ja painotti sitä, että poliisin oltava läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maaseudulla ja että määrärahojen käyttö ja kohdentuminen syytä selvittää.
21.9.2021 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: EU:n puolustuspolitiikka ei enää voi olla pelkkiä juhlapuheita
Pelkkä ulko- ja turvallisuuspoliittinen puhe ei EU:lta enää riitä. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia. EU:lla on tässä näytönpaikka, keskustan varapuheenjohtaja ja EU:n puolustuspolitiikasta väitöskirjaa tekevä Riikka Pakarinen toteaa.
18.9.2021 / Uutiset
Keskustan Honkonen: Parkkipaikkavero suoraan silppuriin
Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkosen mukaan Keskusta huolehtii siitä, että pysäköinnistä ei tule verotettavaa etua. Perjantaina (17.9.) uutisoitiin virkamiesselvityksestä, jossa väläyteltiin ideaa työpaikkapysäköinnin verottamisesta.
17.9.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluevaltuuston pj Tiusanen: Terapiatakuu tarvitaan koko Suomeen