Keskustan puoluevaltuuston pj Tiusanen: Terapiatakuu tarvitaan koko Suomeen

Liina Tiusanen kuva Johannes Erkkilä

Helsingissä toteutetaan kovaa vauhtia terapiatakuuta, eli parannetaan mielenterveyspalvelujen saatavuutta. On hyvä, että yksittäiset kaupungit ja kunnat kehittävät mielenterveyspalveluja.

-Suomalaiset asuinpaikasta riippumatta ansaitsevat apua mielenterveyden ongelmiin nopeammin ja matalammalla kynnyksellä. Siksi terapiatakuu täytyy toteuttaa koko Suomessa. Mielenterveyspalvelujen saatavuus ei saa riippua postinumerosta, keskustan puoluevaltuuston puheenjohtaja Liina Tiusanen linjaa.

Keskustan puoluevaltuusto otti huhtikuun kokouksessaan kantaa terapiatakuun toteuttamisen puolesta.

Mielenterveyden ongelmat koskettavat suomalaisia laajasti. Varhaisella puuttumisella voidaan ehkäistä ongelmien syventymistä. Huomiota on kiinnitettävä ammattilaisten kouluttamiseen ja myös sijoittumiseen eri puolille Suomea.

Kyseessä on satsaus suomalaisten hyvinvointiin ja työkykyyn. Terapiatakuun toteuttaminen olisi pysyvä menolisäys, mutta voisi johtaa myös huomattaviin säästöihin julkisessa taloudessa.

-Akuutin koronatilanteen aiheuttamien mielenterveysongelmien purkamiseen tarvitaan terapiatakuuta nopeampia toimia. Koronapandemia on kuitenkin osoittanut, että mielenterveys on osa suomalaisen kansakunnan kriisinsietokykyä ja myös siksi siihen on tärkeää satsata, Tiusanen huomauttaa.

Eurovaaliehdokas Kati Häkkinen: EU:ssa päätetään sinullekin tärkeistä asioista
Vuoden 2019 EU-vaalien äänestysprosentti oli valtakunnallisesti 40,8 %, Kaakkois-Suomessa 36.5 % ja Mikkelissä 39,3 %.
13.4.2024 / Blogit ja ryhmäpuheenvuorot
Miksi hallitus toimillaan vain romuttaa luottamusta?
Keskusta ihmettelee, miksi hallituksen ja hallituspuolueiden riveistä rakentamisen ja parantamisen sijaan revitään ja rapautetaan. Hallitus uhkaa toimillaan romuttaa Suomen toimivan eläkejärjestelmän, joka turvaisi myös tulevien sukupolvien aseman. Samoin hallitus on tekemässä sairaalaverkolle. Oraalle saatu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehittäminen näyttää hallituksen käsissä vaihtuvan järjestelmän hävittämiseen. Sama meno jatkuu myös toisen hallituspuolueen puheissa, joissa pilkataan ja nälvitään ratkaisujen hakemisen sijaan.
12.4.2024 / Eduskuntaryhmän viikkotiedote
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluevaltuuston pj Tiusanen: Terapiatakuu tarvitaan koko Suomeen