Keskustan puoluevaltuuston pj Tiusanen: Terapiatakuu tarvitaan koko Suomeen

Liina Tiusanen kuva Johannes Erkkilä

Helsingissä toteutetaan kovaa vauhtia terapiatakuuta, eli parannetaan mielenterveyspalvelujen saatavuutta. On hyvä, että yksittäiset kaupungit ja kunnat kehittävät mielenterveyspalveluja.

-Suomalaiset asuinpaikasta riippumatta ansaitsevat apua mielenterveyden ongelmiin nopeammin ja matalammalla kynnyksellä. Siksi terapiatakuu täytyy toteuttaa koko Suomessa. Mielenterveyspalvelujen saatavuus ei saa riippua postinumerosta, keskustan puoluevaltuuston puheenjohtaja Liina Tiusanen linjaa.

Keskustan puoluevaltuusto otti huhtikuun kokouksessaan kantaa terapiatakuun toteuttamisen puolesta.

Mielenterveyden ongelmat koskettavat suomalaisia laajasti. Varhaisella puuttumisella voidaan ehkäistä ongelmien syventymistä. Huomiota on kiinnitettävä ammattilaisten kouluttamiseen ja myös sijoittumiseen eri puolille Suomea.

Kyseessä on satsaus suomalaisten hyvinvointiin ja työkykyyn. Terapiatakuun toteuttaminen olisi pysyvä menolisäys, mutta voisi johtaa myös huomattaviin säästöihin julkisessa taloudessa.

-Akuutin koronatilanteen aiheuttamien mielenterveysongelmien purkamiseen tarvitaan terapiatakuuta nopeampia toimia. Koronapandemia on kuitenkin osoittanut, että mielenterveys on osa suomalaisen kansakunnan kriisinsietokykyä ja myös siksi siihen on tärkeää satsata, Tiusanen huomauttaa.

Markus Lohi: Orpon julkistettava kokoomuksen salainen sote-”korjaussarja”
Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Markus Lohi vaatii Kokoomusta paljastamaan vihdoin linjansa sosiaali- ja terveyspalvelujen myllertämiseksi.
15.1.2022 / Uutiset
K-studion aiheena sote-järjestöjen merkitys. Kuinka huolehdimme kaikkein heikoimmista? Vieraina Keskustan kansanedustaja Eeva Kalli sekä Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistyksen toiminnanjohtaja, maakuntien verkostojärjestöjen neuvottelukunnan sihteeri Elina Pajula.
13.1.2022 / K-Studio
K-studion aiheena sosiaali- ja terveyspalveluiden henkilöstön riittävyys. Vieraina Keskustan kansanedustajat ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet Pekka Aittakumpu ja Hanna-Leena Mattila.
5.1.2022 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan puoluevaltuuston pj Tiusanen: Terapiatakuu tarvitaan koko Suomeen