-Meillä Suomessa nurmet ovat yleisin pellon käyttömuoto ja niillä on suuri taloudellinen merkitys Suomelle. Jopa puolet maataloustulosta syntyy nurmentuotantoon perustuvasta maidon- ja naudanlihan tuotannosta. Laiduntaminen antaa mahdollisuuksia eläinten lajinmukaiseen käyttäytymisen ja tukee eläinten hyvinvointia pitäen samalla yllä yhä uhanalaisemmaksi käyvää luonnon monimuotoisuutta, sanoo keskustan varapuheenjohtaja ja työryhmän puheenjohtaja Riikka Pakarinen.

Nurmenviljely oli yksi esille nousseista aiheista, kun keskustalaisempi Eurooppa -työryhmä keskusteli tänään maatalouspolitiikasta. Puheenvuorot kuultiin MEP Elsi Kataiselta, maa- ja metsätalousministeri Jari Lepältä sekä maa- ja metsätalousministeriön virkamieheltä Sanna-Helena Falleniukselta.

-Olosuhteet Suomessa ovat todella edulliset nurmenviljelylle, sillä meillä on riittävästi vettä ja auringon säteilyä sekä viileä kesä. Nurmialaa voidaan hyödyntää koko maassa, myös niillä alueilla, joilla muu viljely ei luonnonolosuhteiden vuoksi ole tuottavaa. Siksi Suomessa olisi järkevää myös kasvattaa maidon ja naudanlihantuotantoa, sillä niiden kysyntä globaalisti on vahvaa, toteaa Pakarinen.

-On totta, että lihankulutus maailmalla kasvaa. Laatulihan, maidon, ja jalostuksen puolesta on otettava selkeästi kantaa. Näillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on monimuotoisuuden lähde. Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa, Pakarinen jatkaa.

Nurmi on myös väline hiilensidonnan vahvistamiseen ja sitä kautta maatalousmaan hiilinielujen kasvattamiseen. Nurmikasvit ovat tärkeitä myös viljelykierrossa ja niillä voidaan ylläpitää luonnon monimuotoisuutta. Ilmaston muuttuessa nurmien kyky sitoa hiiltä ja parantaa maan rakennetta tulee entistä tärkeämmäksi. Nurmiviljelyllä parannetaan siis myös maatalouden kilpailukykyä.

Lisäksi nurmella on mahdollisuuksia energiantuotannossa, biotuotteiden raaka-aineena ja tulevaisuuden uutena valkuaisen lähteenä myös yksimahaisille. Kun nurmea viljellään useampaa käyttötarkoitusta silmällä pitäen, voidaan saavuttaa nurmen ilmastollisia ja maaperään liittyviä hyötyjä.

-Nurmissa ja nurmeen pohjautuvassa tuotannossa on siis vielä valjastamatonta potentiaalia. Parhaimmillaan juuri nurmipohjaisella tuotannolla voimme edistää yhtä aikaa eri tavoitteita, torjua ilmastonmuutosta ja parantaa kilpailukykyä. Jotta voimme hyödyntää ja ottaa käyttöön tämän potentiaalin, tulee meidän satsata entistä vahvemmin nurmi- ja hiilensidontatutkimukseen ja myös kansainväliseen yhteistyöhön, Pakarinen korostaa.

Pakarinen Riikka

Riikka Pakarinen

Keskustan varapuheenjohtaja, valtiovarainministerin EU-asioista vastaava erityisavustaja

Saarikko: Pääkysymys on palvelujen turvaaminen – puolueilla isoja eroja
Keskustalle ihmisen terveys on yhtä arvokas joka puolella Suomea, Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko painottaa. Ylipäätään palveluja ja muita elämisen edellytyksiä pitää olla tasa-arvoisesti myös isoimpien kaupunkien ulkopuolisessa Suomessa. Kyse on ihmisten ja maan eri osien välisestä yhdenvertaisuudesta.
12.6.2021 / Uutiset
Keskustan kiertueaikatauluja viimeiselle viikonlopulle!
Olethan paikalla vaalituruilla ja -toreilla tänään ja huomenna? Keskusta kiertää maakunnissa, kaupungeissa, kunnissa ja kylissä, aikatauluja seuraavassa.
11.6.2021 / Uutiset
K-studion vieraana Keskustan eduskuntaryhmän tuore puheenjohtaja Juha Pylväs. Keskustelun aiheina luonnollisesti kuntavaalit, kotimainen yrittäjyys sekä monipaikkainen Suomi. Lähetys myös oiva mahdollisuus tutustua paremmin Juha Pylvääseen.
10.6.2021 / K-Studio
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen