Keskustan ryhmäjohto: Perusturvaa parannettava myös tulevina vuosina

100-vuotias Suomi on monilla mittareilla maailman parhaita maita. Tutkimusten mukaan Suomi on esimerkiksi kolmanneksi tasa-arvoisin maa ja toiseksi oikeudenmukaisin lapsille.

Suomen tulevaisuus näyttää valoisammalta kuin pitkään aikaan. Monen vuoden jälkeen talous vihdoin kasvaa ja työllisyys paranee – koko maassa. Viimeisen vuoden aikana lähes 60 000 työtöntä työnhakijaa on saanut töitä.

Jotta myönteinen talous- ja työllisyyskehitys jatkuu, Suomea on uudistettava myös tulevina vuosina.

Tavoitteena on oltava, että seuraavalla vaalikaudella vähintään 100 000 työtä vailla olevaa ihmistä saa töitä. Jokaisen on mahdollista löytää työtä riittävällä koulutuksella ja tuella. Myös vähemmän koulutetut ja osatyökykyiset on saatava mukaan.

Tärkeimpiä tehtäviä tästä eteenpäin on huolehtia, että kaikki suomalaiset pidetään mukana. Pitkään jatkunut eriarvoistumiskehitys on pysäytettävä.

Rohkea kasvupolitiikka on kestävin tapa lopettaa Suomen velaksi eläminen. Siihen kuuluu uudistuminen, pk-yrittäjyyden tukeminen ja työelämän kehittäminen. Kasvun varmistaminen luo liikkumavaraa talouteen niin, että pienituloisimpien perusturvaa voidaan edelleen parantaa. Kasvu kuuluu kaikille.

Perusturvaa on samalla uudistettava kannustavammaksi ja yksinkertaisemmaksi.

Eriarvoistumiskehityksen pysäyttämiseksi on tärkeää, että sote- ja maakuntauudistus viedään määrätietoisesti maaliin.

Sote- ja maakuntauudistus tehdään, jotta jokaiselle suomalaiselle voidaan turvata tasa-arvoiset palvelut myös tulevaisuudessa. Keskusta haluaa vahvistaa julkisia sosiaali- ja terveyspalveluita, joita täydentävät yksityisen ja kolmannen sektorin tuottamat palvelut. Hoitoon pääsy sekä inhimillinen hoiva on turvattava koko Suomessa.

Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen: Liikenneköyhyyttä aiheuttavat ruuhkamaksut hylättävä pääkaupunkiseudulla
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarisen mielestä ruuhkamaksujen käyttöönotolle ei ole kestäviä perusteita. Suomen pääkaupunkiseudun ei tarvitse olla ruuhkamaksuissa edelläkävijä, varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen linjaa.
15.5.2021 / Uutiset
Suorassa lähetyksessä esittelemme Keskustan vaalikampanjan TV-mainokset ja tutustumme vaaliohjelmaamme ehdokkaiden kera ympäri Suomen. Mukana myös kuntavaaliehdokkaat Annika Saarikko ja Matti Vanhanen.
7.5.2021 / K-Studio
Keskustan vpj ja Keskustalaisempi Eurooppa -työryhmän pj Riikka Pakarinen: Suomessa tavoitteeksi nurmivaltaisen maidon ja naudanlihan tuotannon kasvattaminen
Nurmipeitteisyys, monimuotoisuus ja hiilensietokyky ovat kaikki tärkeitä elementtejä suomalaisessa maataloudessa. Niillä vastataan ympäristö-, ilmasto- ja biodiversiteettikysymyksiin. Karjatila on siis hyvä monimuotoisuuden lähde, Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
7.5.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan ryhmäjohto: Perusturvaa parannettava myös tulevina vuosina