Keskustan ryhmäjohto: Perusturvaa parannettava myös tulevina vuosina

100-vuotias Suomi on monilla mittareilla maailman parhaita maita. Tutkimusten mukaan Suomi on esimerkiksi kolmanneksi tasa-arvoisin maa ja toiseksi oikeudenmukaisin lapsille.

Suomen tulevaisuus näyttää valoisammalta kuin pitkään aikaan. Monen vuoden jälkeen talous vihdoin kasvaa ja työllisyys paranee – koko maassa. Viimeisen vuoden aikana lähes 60 000 työtöntä työnhakijaa on saanut töitä.

Jotta myönteinen talous- ja työllisyyskehitys jatkuu, Suomea on uudistettava myös tulevina vuosina.

Tavoitteena on oltava, että seuraavalla vaalikaudella vähintään 100 000 työtä vailla olevaa ihmistä saa töitä. Jokaisen on mahdollista löytää työtä riittävällä koulutuksella ja tuella. Myös vähemmän koulutetut ja osatyökykyiset on saatava mukaan.

Tärkeimpiä tehtäviä tästä eteenpäin on huolehtia, että kaikki suomalaiset pidetään mukana. Pitkään jatkunut eriarvoistumiskehitys on pysäytettävä.

Rohkea kasvupolitiikka on kestävin tapa lopettaa Suomen velaksi eläminen. Siihen kuuluu uudistuminen, pk-yrittäjyyden tukeminen ja työelämän kehittäminen. Kasvun varmistaminen luo liikkumavaraa talouteen niin, että pienituloisimpien perusturvaa voidaan edelleen parantaa. Kasvu kuuluu kaikille.

Perusturvaa on samalla uudistettava kannustavammaksi ja yksinkertaisemmaksi.

Eriarvoistumiskehityksen pysäyttämiseksi on tärkeää, että sote- ja maakuntauudistus viedään määrätietoisesti maaliin.

Sote- ja maakuntauudistus tehdään, jotta jokaiselle suomalaiselle voidaan turvata tasa-arvoiset palvelut myös tulevaisuudessa. Keskusta haluaa vahvistaa julkisia sosiaali- ja terveyspalveluita, joita täydentävät yksityisen ja kolmannen sektorin tuottamat palvelut. Hoitoon pääsy sekä inhimillinen hoiva on turvattava koko Suomessa.

Keskustan keskikesän podcastin aiheena on työ ja työn tulevaisuus koronakriisin jälkeisessä Suomessa. Keskustelemassa elinkeinoministeri Mika Lintilä sekä Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.
10.7.2020 / Podcast
Keskustan Elsi Katainen neuvotteli sovun EU:n maatalouspolitiikkaan
Neuvotteluratkaisu tuo varmuutta suomalaisille viljelijöille, ruokasektorille ja tietenkin kuluttajille seuraavaksi kahdeksi vuodeksi 2021-2022. Päätökseen sisältyy myös Etelä-Suomen kansallisen tuen jatko nykytasolla siirtymäkauden ajan.
30.6.2020 / Uutiset
Keskustalaiset löysivät teemoja, joilla parantaa kaupungin ja maaseudun välejä
Tasa-arvoinen aluekehitys, toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet, vahva työllisyys ja yrittäjyyden edellytykset sekä suomalaisen ruoka tekevät keskustalaisten mielestä turvallisen arjen koko Suomessa. Myös koulutus, asuminen ja perusturva tärkeässä roolissa.
26.6.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan ryhmäjohto: Perusturvaa parannettava myös tulevina vuosina