Keskustan ryhmäjohto: Perusturvaa parannettava myös tulevina vuosina

100-vuotias Suomi on monilla mittareilla maailman parhaita maita. Tutkimusten mukaan Suomi on esimerkiksi kolmanneksi tasa-arvoisin maa ja toiseksi oikeudenmukaisin lapsille.

Suomen tulevaisuus näyttää valoisammalta kuin pitkään aikaan. Monen vuoden jälkeen talous vihdoin kasvaa ja työllisyys paranee – koko maassa. Viimeisen vuoden aikana lähes 60 000 työtöntä työnhakijaa on saanut töitä.

Jotta myönteinen talous- ja työllisyyskehitys jatkuu, Suomea on uudistettava myös tulevina vuosina.

Tavoitteena on oltava, että seuraavalla vaalikaudella vähintään 100 000 työtä vailla olevaa ihmistä saa töitä. Jokaisen on mahdollista löytää työtä riittävällä koulutuksella ja tuella. Myös vähemmän koulutetut ja osatyökykyiset on saatava mukaan.

Tärkeimpiä tehtäviä tästä eteenpäin on huolehtia, että kaikki suomalaiset pidetään mukana. Pitkään jatkunut eriarvoistumiskehitys on pysäytettävä.

Rohkea kasvupolitiikka on kestävin tapa lopettaa Suomen velaksi eläminen. Siihen kuuluu uudistuminen, pk-yrittäjyyden tukeminen ja työelämän kehittäminen. Kasvun varmistaminen luo liikkumavaraa talouteen niin, että pienituloisimpien perusturvaa voidaan edelleen parantaa. Kasvu kuuluu kaikille.

Perusturvaa on samalla uudistettava kannustavammaksi ja yksinkertaisemmaksi.

Eriarvoistumiskehityksen pysäyttämiseksi on tärkeää, että sote- ja maakuntauudistus viedään määrätietoisesti maaliin.

Sote- ja maakuntauudistus tehdään, jotta jokaiselle suomalaiselle voidaan turvata tasa-arvoiset palvelut myös tulevaisuudessa. Keskusta haluaa vahvistaa julkisia sosiaali- ja terveyspalveluita, joita täydentävät yksityisen ja kolmannen sektorin tuottamat palvelut. Hoitoon pääsy sekä inhimillinen hoiva on turvattava koko Suomessa.

Keskustan varapj. Petri Honkonen: Kyse on nyt Suomen selviytymisestä - ymmärretäänkö asioiden vakavuus?
Työllisyys ylös, velka hallintaan ja alas, kaikki (jokainen suomalainen ja koko maa) mukana pitäen. Siinä se on: perus- ja pääasioiden programmi Suomelle, sanoo Petri Honkonen.
20.2.2021 / Uutiset
Keskustan Pakarinen: Kuntien osaajapulaan on vastattava
Keskustan varapuheenjohtaja Riikka Pakarinen jakaa huolen kuntien osaavan työvoiman saatavuudesta. Kevan työvoimaennusteen viesti on selkeä. Ihmisten arjen kannalta keskeisten palveluiden saatavuus eri puolilla Suomea on uhattuna, jos mitään ei tehdä.
19.2.2021 / Uutiset
Keskustan Eeva Kalli: Perheiden toiveet ja Keskustan tavoitteet toteutuvat perhevapaauudistuksessa
Yksi Keskustan kymmenestä kynnyskysymyksestä hallitukseen osallistumiselle oli nykyjärjestelmään nähden aidosti perhe-etuuksia parantavan perhepaketin toteuttaminen. - Keskusta vaati hallitusneuvotteluissa, että kotihoidon tuki säilytetään nykymuotoisena ja että äitien käytettävissä olevia ansiosidonnaisia perhevapaita ei vähennetä. Nämä tavoitteet kirjattiin myös hallitusohjelmaan. Perhevapaauudistuksen tavoitteena onkin hoivan tasa-arvon ja isien hoivavastuun kasvattaminen isille kohdennettuja etuuksia parantamalla, ei äitien vapaita leikkaamalla tai kotihoidon tukioikeutta heikentämällä.
16.2.2021 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan ryhmäjohto: Perusturvaa parannettava myös tulevina vuosina