Keskustan ryhmäjohto: Perusturvaa parannettava myös tulevina vuosina

100-vuotias Suomi on monilla mittareilla maailman parhaita maita. Tutkimusten mukaan Suomi on esimerkiksi kolmanneksi tasa-arvoisin maa ja toiseksi oikeudenmukaisin lapsille.

Suomen tulevaisuus näyttää valoisammalta kuin pitkään aikaan. Monen vuoden jälkeen talous vihdoin kasvaa ja työllisyys paranee – koko maassa. Viimeisen vuoden aikana lähes 60 000 työtöntä työnhakijaa on saanut töitä.

Jotta myönteinen talous- ja työllisyyskehitys jatkuu, Suomea on uudistettava myös tulevina vuosina.

Tavoitteena on oltava, että seuraavalla vaalikaudella vähintään 100 000 työtä vailla olevaa ihmistä saa töitä. Jokaisen on mahdollista löytää työtä riittävällä koulutuksella ja tuella. Myös vähemmän koulutetut ja osatyökykyiset on saatava mukaan.

Tärkeimpiä tehtäviä tästä eteenpäin on huolehtia, että kaikki suomalaiset pidetään mukana. Pitkään jatkunut eriarvoistumiskehitys on pysäytettävä.

Rohkea kasvupolitiikka on kestävin tapa lopettaa Suomen velaksi eläminen. Siihen kuuluu uudistuminen, pk-yrittäjyyden tukeminen ja työelämän kehittäminen. Kasvun varmistaminen luo liikkumavaraa talouteen niin, että pienituloisimpien perusturvaa voidaan edelleen parantaa. Kasvu kuuluu kaikille.

Perusturvaa on samalla uudistettava kannustavammaksi ja yksinkertaisemmaksi.

Eriarvoistumiskehityksen pysäyttämiseksi on tärkeää, että sote- ja maakuntauudistus viedään määrätietoisesti maaliin.

Sote- ja maakuntauudistus tehdään, jotta jokaiselle suomalaiselle voidaan turvata tasa-arvoiset palvelut myös tulevaisuudessa. Keskusta haluaa vahvistaa julkisia sosiaali- ja terveyspalveluita, joita täydentävät yksityisen ja kolmannen sektorin tuottamat palvelut. Hoitoon pääsy sekä inhimillinen hoiva on turvattava koko Suomessa.

Eeva Kalli: Valtion on vastattava ihmisten tarpeisiin ja edistettävä asumiseen liittyvää valinnanvapautta
"Jokaisen ministeriön tulee tehdä omalla hallinnonalallaan yhteistyössä viranhaltijoiden ja työntekijöiden kanssa selvitys työtehtävistä, jotka voidaan monipaikkaistaa, sanoo Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva Kalli.
20.9.2020 / Uutiset
Petri Honkonen: Valkoposkihanhien ampuminen vauhdissa, ammutut hanhet saatava lautaselle
-Kun valkoposkihanhia on nyt alettu nyt ampua, pitää lihakin voida hyödyntää. Ei ole järkevää jättää herkullinen ja ekologinen liha syömättä, sanoo Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen.
20.9.2020 / Uutiset
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko: Olemme Suomen myönteisin ja tulevaisuuskoisin puolue
"Keskusta on aina toiminut nimensä mukaisesti sillanrakentajana suomalaisessa politiikassa. Uskon, että sille on nyt tilausta enemmän kuin koskaan. Maltti ja empatia ovat politiikan supervoimia", näin totesi Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko perjantaiaamun poliittisessa linjapuheessaan.
18.9.2020 / Uutiset
EtusivuAjankohtaistaUutisetKeskustan ryhmäjohto: Perusturvaa parannettava myös tulevina vuosina